Jag har nyss avslutat en installation med en Bosch Indego hos min far och allt fungerar jättebra.Nu blev jag sugen på att skaffa en klippare till min tomt som är liten, ca 180 m2. Jag har därför tänkt mig en mindre och billigare klippare. Problemet är att tomten är uppdelad i två gräsmattor. En mindre på framsidan och en större på baksidan. Mellan gräsmattorna finns en gång med trädgårdsplattor. Gången är 12 meter lång och 1.05 m bred. Ser att Robomow RC302 klarar en sådan transportgång om jag förstår manualen.

Finns det andra klippare i det lägre prissegmentet avsedda för mindre gräsmattor som klarar transportgångar?

Worx landroid är rätt bra på smala passager, men med tanke på att begränsningsslingan ska ligga en bit in så funkar det nog inte. Är 1,05 den maximala bredden eller finns det lite plats utanför plattorna också?

Jag tänkte gå in och skriva i princip samma fråga med en liten gräsgång mellan mina två delar gräsmatta, så jag hänger på här då.

Men MrMad, hur menar du att slingan skall ligga innanför och att en dryg meter är för smalt?

MrMad skrev:
Worx landroid är rätt bra på smala passager, men med tanke på att begränsningsslingan ska ligga en bit in så funkar det nog inte. Är 1,05 den maximala bredden eller finns det lite plats utanför plattorna också?
Tyvärr så är måttet 1.05 m mellan en plattkant till en rabatt och staketstolpar. Denna smala del är ca 4 m lång sedan blir det bredare.

hanse1 skrev:
Tyvärr så är måttet 1.05 m mellan en plattkant till en rabatt och staketstolpar. Denna smala del är ca 4 m lång sedan blir det bredare.
Kjøp en Indego, det ligger flere på Blocket ... Från kr 8.000,- kanskje inte siste silver modell ... Da får du en robot som klarar av passasjen og klipper din matta på 1 timmes tid 100%. En liten slumpklippare må gå flere timer før at gjøra samma jobb.

Nilfons skrev:
Jag tänkte gå in och skriva i princip samma fråga med en liten gräsgång mellan mina två delar gräsmatta, så jag hänger på här då.

Men MrMad, hur menar du att slingan skall ligga innanför och att en dryg meter är för smalt?
Klipparen går över slingan lite när den vänder och när den ska åka och ladda sig kör den med slingan rakt under sig. Alltså måste man lägga slingan åtminstone 20-30cm från hinder så att den kan köra där. En passage på 1m blir då plötsligt 40-60 cm bred mellan slingan vilket nog är lite för tajt för Landroiden. Åtminstone om det är en lång passage.

Just nu funderar jag på en Bosch Indego. Det känns lite overkill med en sådan maskin till min lilla gräsmatta men jag vet att det fungerar eftersom jag har gjort en smal överfart hos min far för hans installation. Överfarten är bara ca 80 cm och det klarar Indegon varje gång den ska över till den andra gräsmattan.

peternicklas
klippare.JPG
MrMad skrev:
Klipparen går över slingan lite när den vänder och när den ska åka och ladda sig kör den med slingan rakt under sig. Alltså måste man lägga slingan åtminstone 20-30cm från hinder så att den kan köra där. En passage på 1m blir då plötsligt 40-60 cm bred mellan slingan vilket nog är lite för tajt för Landroiden. Åtminstone om det är en lång passage.
Du måste tänka på att Landroid m 2.0 är endast 34 cm. bred. Ganska säker på att det kommer att fungera. Bosch och de övriga klarar nog inte av det då dessa är mycket bredare.
Räknade ut den projekterade yta som några klippare har p.g.a. sin storlek. Skiljer rätt mycket mellan de olika klipparna. Landroid 2.0 samt HQ 308 är klart minst. De har då samtidigt mycket lättare för smala passager.

Redigerat:
peternicklas skrev:
[bild]

Du måste tänka på att Landroid m 2.0 är endast 34 cm. bred. Ganska säker på att det kommer att fungera. Bosch och de övriga klarar nog inte av det då dessa är mycket bredare.
Räknade ut den projekterade yta som några klippare har p.g.a. sin storlek. Skiljer rätt mycket mellan de olika klipparna. Landroid 2.0 samt HQ 308 är klart minst. De har då samtidigt mycket lättare för smala passager.
Nja, Nonkan brukar ha koll:

AndersBe skrev Visa original
Jag trodde att 308 klarade smalare passager än 220 eftersom maskinen är mindre. Klarar 220 1 meters passage? Förståndigt påpekande med att ha två av samma. Tack!

Nonkans svar:
Rent fysiskt är den större, men styrprogrammet i 220 är känsligare, så den klarar mer komplexa tomter då den kan följa slingan mer exakt.

I teorin klarar 220 en passage på 60 cm med guidekabel och korridorsbredd inställd på "0", men det blir lite spårigt när den följer slingan.

hanse1 skrev:
Just nu funderar jag på en Bosch Indego. Det känns lite overkill med en sådan maskin till min lilla gräsmatta men jag vet att det fungerar eftersom jag har gjort en smal överfart hos min far för hans installation. Överfarten är bara ca 80 cm och det klarar Indegon varje gång den ska över till den andra gräsmattan.
Tyvärr är det nog bara bosch som fixar detta. Jag har själv en smal gång på sten mellan min 2 gräsmattor

peternicklas skrev:
Fånigt att säga att landroiden är bättre bara för att den har en bredd på 37 istället för 44 cm, det har ju mycket mer att göra med algoritmen i klipparen, och dess sensorer. Det är möjligt att landroiden klarar det, men jag skulle inte lova det. Det är ju mindre än vad de själva rekommenderar. Har du själv någon 4m lång korridor som är så smal och som funkar bra?

Kolla instruktioner för RC 302 och RC 304 för tolkar jag dig rätt skall den köra på plattorna. Du får då med Robomow en huvudzon samt en underzon. Testa deras funktionen på hemsidan att tippa om vilken som passar tomten. Sen är den kuperad eller plan många trånga ställen gå upp till 304 som har 3 zoner med appen. Vet ej om du kan få olicka zoner på en 302 eller om den måste uppdateras. Ska klara ca 70cm kolla sidan 20 i instruktionboken. Har själv en 306 vi har 80cm vid gungorna samt enpasage till vid växthuset och ett träd slingorna ligger under godkänt mått men går bra.
Lycka till

peternicklas
MrMad skrev:
Fånigt att säga att landroiden är bättre bara för att den har en bredd på 37 istället för 44 cm, det har ju mycket mer att göra med algoritmen i klipparen, och dess sensorer. Det är möjligt att landroiden klarar det, men jag skulle inte lova det. Det är ju mindre än vad de själva rekommenderar. Har du själv någon 4m lång korridor som är så smal och som funkar bra?
Väldigt fånigt och barnsligt att svara på det sättet. Klart att bredden på klipparen har betydelse och klart att algoritmerna har betydelse. landroid har nog de smartaste logaritmerna bland slumpklipparna.
Råkar bara ha 2 passager och det är inga problem. När det är smalt så är det givet att bredden men även längden på klipparen har betydelse, ren matematik.

Då får du tycka att jag är barnslig. Jag tycker du ger en onyanserad bild och hoppas ingen köper en landroid baserat på din tabell. Landroiden är bra på korridorer pga två slingsensorer. Bosch har ju sin karteringsfunktion och bättre koll på var den är så den väljer kanske en rakare väg? Husqvarnas klippare har väl guidekabel bägge två? De skulle ju i så fall kunna följa den hyfsat rakt över plattgången istället för att studsa? En klippare som lyckas köra rakt över gången kan ju vara bredare än en som studsar, och väldigt lång utan att det har betydelse.

JonasiGbg skrev:
Nja, Nonkan brukar ha koll:

AndersBe skrev Visa original
Jag trodde att 308 klarade smalare passager än 220 eftersom maskinen är mindre. Klarar 220 1 meters passage? Förståndigt påpekande med att ha två av samma. Tack!

Nonkans svar:
Rent fysiskt är den större, men styrprogrammet i 220 är känsligare, så den klarar mer komplexa tomter då den kan följa slingan mer exakt.

I teorin klarar 220 en passage på 60 cm med guidekabel och korridorsbredd inställd på "0", men det blir lite spårigt när den följer slingan.
Jag gissar att 220 får problem med detta.
Jag har erfarenhet av en 220 och den blir "vimsig" när begränsningskablarna och guidekabeln ligger så tätt. Det gäller framförallt där kabeln ligger under plattor(förmodar att signalen blir svagare där). Jag tror också att slingans och guidens längd spelar in då en längre borde ge en svagare signal och det kanske fungerar om denna är kortare än i mitt fall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.