J
jup: Enklast är nog att ringa till några snickarfirmor :o
1 svar · 5,1k läst
H
hantverkarn: Man kan kvitta en skuld mot nya arbeten, om han inte går med på det måste han gå till domstol och som du har berättat det blir det svårt för honom att vinna så länge du har bevis. Men det bästa är alltid att gemensamt komma överrens om kompensation. Så ja du har rätt att hålla inne betalning
3 svar · 2,3k läst
L
Lurad: Lars Nyberg Helsingborg
1 svar · 748 läst
P
pi: Risk finns ja, det bästa är ju att du väljer KA. Finns en del info om detta på forumet.
1 svar · 731 läst
D
Decoria: Vårt hus tog sex dagar att montera. Vi bjöd på massor av hembakt fika varje dag och avslutade sista dagen med en blöt fest, men inte på det sätt som var tänkt. Grillade och bjöd på flera sorters hemlagade potatissallader mm medans det blöta droppade kom från de ca femti ställen som läckte i taket efter en urusel takläggning i hällregn. Det var tacken det..och ingen krans heller ;)
9 svar · 4,9k läst
MathiasS
MathiasS: En negativ erfarenhet är att via Stuvsta rör kan du köpa rörisar som är otroligt dyra och som endast motvilligt verkar vilja ha mer att göra. Fast det är väl typiskt för branchen just nu.
1 svar · 1,7k läst
A
abbe_: Skillnaden mellan garanti och reklamationsrätt är väl bevisbördan. Vid garanti måste hantverkaren kunna bevisa att felet inte är hans, om han vill slippa undan. Vid reklamation ligger det på köparen att visa på/bevisa att det var fel på varan/arbetet.
10 svar · 15,6k läst
A
andersmc: Är det verkligen så att folk gnäller över timdebiteringarna? Här på forumet? Det är möjligt, jag kanske missat de inläggen. Det som de flesta ondgör sig över är väl snarare "konstigheter" i faktureringarna, som 200% pålägg på materialet eller en plötsligt uppdykande servicebil á 200 kr/timmen. De flesta är nog medvetna om att man måste ta minimum 300 kr/timmen för att
17 svar · 1,5k läst
L
Larrsa: Hej! Jag slipade mitt marmor golv med diamantslipsystemet DPPS från Hako, funkar kanon man behöver endast en singelskurmaskin och en våtsug inga kemikalier, fick hyra allt på http://www.miljomaskiner.se/ Här nedan är en folder kopiera och klistra in i adressfältet http://www.hako.se/downloadFile.asp?source=DPPS%5Ffolder%2Epdf&virtualPath=userFiles\141\news\
15 svar · 38,0k läst
·
W
Wheeliegirl: Hej! Är det någon som känner till nån bra rörmokare i Linköping? Vi skulle behöva en omgående.... Tack! /Sara
0 svar · 3,4k läst
B
buster4me: har ett gammalt hus med källare som har välvd tak med tegelstenar , och nu har det lossnat murbruk i mellan skarvarna , tänkte höra om det finns nån som vet om murningstekniken av välvd tak och hur man gör för att fixa till det.
0 svar · 1,6k läst
G
greenbay: Vi har använt oss av Lerums kakel, Klas Dennerhoff i 2 olika hus, har nu flyttat och kommer att kontakta Klas även till detta hus. Han är bra, vi har varit kanonnöjda. mvh Greenbay
1 svar · 3,1k läst
D
Anonymiserad 23608: Netto innebär att inga rabatter eller andra avdrag får dras av från fakturabeloppet/ det avtalade beloppet. Har ni beställt jobbet i enlighet med denna offert så har ni avtalat 30 dagar, och 30 dagar gäller. Säkert bara en miss från byggaren. Det finns ingen lagstadgad kreditnivå eller kredittid. Om inget har avtalats så skall köparen betala när säljaren kräver det.
1 svar · 1,6k läst
D
Detblirnogbra: Vi är hyfsat nöjda med CH Anläggning. Dom gjorde både markarbete och grund åt oss, platta på mark med ingjutna slingor för vattenburen golvvärme. Vi betalade drygt 200 000 för ca 70 m2 platta
3 svar · 1,7k läst
S
stajo917: Hej! Vi har byggt med Trivselhus ute i Ekängen. Bortsett från att försäljaren är just försäljare har jag bara gott att säga om husleverantören. Däremot så rekommenderade de en entreprenör (Byggnads AB Daniel Karlsson i Sommen/Tranås) som jag definitivt vill varna för. Eftersom Trivselhus bara hade lovord om honom så var vi dumma nog att inte ta referenser - gör inte om det
1 svar · 2,1k läst
C
co: [citat] Nej du ska absolut inte förlita dig på offerten samt intryck - begär minst tre oberoende referenser som du kontaktar och verkligen frågar ut vad de tyckte om firman! Jag valde helt fel entreprenör när jag byggde om/till mitt hus och det ångrar jag varje dag (speciellt som vi sitter fast i rätten med entreprenören fortfarande och betalar oändliga advokaträkningar!). Jag vill
3 svar · 3,1k läst
·
lier
lier: Man kanske skulle införa en sån sj... För oss så är jag nöjd med huset och bygget men inte med den tid det verkar dra över.. 24dagar försening nu, och det är inte klart på långa vägar... Jag vill inte smutskasta men någonting måste vi snart göra..
3 svar · 1,8k läst
J
Joost: Jeg har netop fået bygget et hus i Klagshamn hvor Jasab stod for el-arbejdet. Det startede godt men endte dårligt og jeg må indrømme at jeg har haft flere problemer end jeg tycker om. Elarbejdet blev påbegyndt flere vecker efter at det var aftalt men det var ikke det værste ! Jeg skulle have monteret danske strømudtag m.v Fabrikanten anviser at der skal anvendes et 62 mm bor men det havde
4 svar · 1,9k läst
volvo
volvo: Du får vara hur petig du vill. Besiktningsmannen avgör om det är ett garantifel eller ej. Om du inte tycker att besiktningsmannen är tillräckligt noggrann så kan du i värsta fall begära överbesiktning, d.v.s. en ombesiktning av annan besiktningsman.
1 svar · 3,0k läst
volvo
volvo: [citat] Det beror på vad man har för bakgrund samt hur villiga kommunen är att "se mellan fingrarna" på den kvalitetsansvariges formella behörighet. I en kommun som går efter reglerna är det i princip omöjligt att bli KA på en nybyggd villa om man inte uppfyller samtliga krav som ställs på en certifierad kvalitetsansvarig.
7 svar · 873 läst
B
Bemman: Känner du till någon i Sthlmsområdet som finns tillgänglig bums? Bemman
0 svar · 3,2k läst
M
Mustang06: Besiktningsprotokoll ar ganska vardelosa, det skriver jag garna under pa. Riktigt tveksamma ar de som gors i samband med s.k. saljarforsakringar, dar besiktningsmannens enda egentliga intresse ar att friskriva sitt forsakringsbolag fran alla tankbara framtida ersattningsansprak... Daremot som huskopare att fa ga runt tillsammans med saljaren och besiktningsmannen och diskutera igenom det som
1 svar · 1,5k läst
K
KristianH: Frugan är polska och vi fundrar på att anlita polacker för att kakla upp kök och badrum. Nu har vi hört att de ibland är otroligt slöa och timmarna bara stiger och stiger. Vi vill förmodligen förhandla fram ett fast pris för jobbet. Men hur många kvadratmeter kakel kan man tänka sig att man bör kunna lägga på en dag, inkl förarbete med montering av nytt gipsunderlag alternativt
6 svar · 6,2k läst
O
Olle_Lson: Har du bråttom? Lasse
1 svar · 2,1k läst
yonna
yonna: Jag anlitade en KA som åtog sig utökad kontroll av bygget. Han anlitades innan jag skrev på kontraktet med entreprenören; granskade dokumenten, gjorde förtydliganden och tillägg. Deltog i byggsamrådet. Besökte bygget regelbundet och var med på de byggmöten jag kallade till. Fixade slutdokumenten. Merkostnaden låg på ca dubbelt KA-arvode och var värt guld. Eftersom jag bodde tio mil
3 svar · 2,5k läst
D
Detblirnogbra: Ingen som har några bra erfarenheter? :-/ Om jag utökar området till hela Storstockholm då? Eventuellt behöver jag hjälp med en trappa också, ca 70 cm hög (4 steg). /Med hopp om tips denna gång
1 svar · 3,4k läst
volvo
volvo: "Min" höll nog på i 1,5 år med sina 25 kvm. Då var det de flesta kvällar och helger som gick åt tror jag. Han skulle aldrig gå på det idag.
8 svar · 12,9k läst
volvo
volvo: Vid en slutbesiktning så brukar det gå till såhär: * Besiktningsmannen har en kort genomgång av de handlingar som skall gälla samt samlar in en del handlingar som han och KA behöver ha för sitt jobb. Närvarande brukar vara Hussäljaren, entreprenören/entreprenörerna, KA och besiktningsmannen. * Sedan går besiktningsmannen igenom noggrant rum för rum och synar allt som skall ingå i
2 svar · 1,9k läst
P
Pelle_k: Någon som kan tipsa om en bra KA i Sundsvallstrakten. Kommer att förlänga huset med ca 3.6 m, källare + 1.5 plan. Per
0 svar · 807 läst
ErOx
ErOx: [citat] Tackar för det tipset, ska ta och göra ett besök hos dom. :) //ErOx
2 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.