1 893 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Slutbesiktning
Hej.
Snart dags för slutbesiktning och då undrar jag hur petig kan jag vara som byggherre? Skall jag anmärka på saker som jag tycker är fel, eller är det bara beskinintgsmannen som har "rätt" att anmärka på saker och fel? Har för mig att det finns något som heter byggherres-anmärkning. dvs fel som jag upptäcker som byggherre men besiktningsmannen inte accepterera.
Någon som har erfarenhet ifrån detta? kan någon beskriva hur det går till på en slutbeskting?
Snart dags för slutbesiktning och då undrar jag hur petig kan jag vara som byggherre? Skall jag anmärka på saker som jag tycker är fel, eller är det bara beskinintgsmannen som har "rätt" att anmärka på saker och fel? Har för mig att det finns något som heter byggherres-anmärkning. dvs fel som jag upptäcker som byggherre men besiktningsmannen inte accepterera.
Någon som har erfarenhet ifrån detta? kan någon beskriva hur det går till på en slutbeskting?
Har du möjlighet att kolla runt innan slutbesiktningen så gör det och skriv upp allt du upptäcker, när ni sen går runt med besiktningsmannen så är det inte alls säkert han upptäcker det du sett tidigare utan det är bara att påtala detta, han kan inte neka att skriva upp det utan vill du ha det med i protokollet så skall det vara med.
Negligera fullständigt husbyggarens ev.kommentarer om sakerna att det inte behöver vara med utan det löses ändå eller sådana kommentarer, allt skall skrivas ner.
När det sen är dags för besiktningsmannen att värdera vad han anser skall hållas inne i pengar så tyck till och säg att det är för lite, kan alltid höjas upp lite, går det så går det.
Negligera fullständigt husbyggarens ev.kommentarer om sakerna att det inte behöver vara med utan det löses ändå eller sådana kommentarer, allt skall skrivas ner.
När det sen är dags för besiktningsmannen att värdera vad han anser skall hållas inne i pengar så tyck till och säg att det är för lite, kan alltid höjas upp lite, går det så går det.
Vid en slutbesiktning så brukar det gå till såhär:
* Besiktningsmannen har en kort genomgång av de handlingar som skall gälla samt samlar in en del handlingar som han och KA behöver ha för sitt jobb.
Närvarande brukar vara Hussäljaren, entreprenören/entreprenörerna, KA och besiktningsmannen.
* Sedan går besiktningsmannen igenom noggrant rum för rum och synar allt som skall ingå i entreprenaden /entreprenaderna. Fel och brister anteckans. Besiktningsmannen skall även notera fel eller brister som beställaren påtalar. Däremot är det kanske inta alltid han tycker att det är något som entreprenören skall lastas för. Därför är det bra om du är med och kommenterar saker som du har sett. Du märker ganska snabbt hur petig du kan vara för att besiktningsmannen skall stödja dina påpekanden.
Man går även över huset utvändigt samt ev. sidobyggnader in- och utvändigt.
* Efter rundvandringen samlas man igen och besiktningsmannen meddelar om han anser att entreprenaden är godkänd eller ej. (dvs. om det är tillräckligt färdigt för att lämnas över till beställaren) Om inte, så sätter man en ny tid och gör en ny slutbesiktning som entreprenören/entreprenörerna får bekosta.
Om den blir godkänd så överlämnas huset till beställaren. Sedan går besiktningsmannen igenom vilka fel och brister som noterats och värderar dem till ett belopp som det ungefär kostar att göra vid dessa fel och brister. Detta belopp får då beställaren innehålla från slutlikviden tills felen är åtgärdade.
Garentitiden börjar att löpa med dagens datum som starttid.
* Vid midnatt upphör entreprenörens/entreprenörernas försäkringar att gälla och beställarens hemförsäkring tar över försäkringsansvaret opå huset.
Det är bra om huset är ordentligt städat till slutbesiktningen eftersom man då lättare kan se repor och skador.
Hoppas du blev klokare?
* Besiktningsmannen har en kort genomgång av de handlingar som skall gälla samt samlar in en del handlingar som han och KA behöver ha för sitt jobb.
Närvarande brukar vara Hussäljaren, entreprenören/entreprenörerna, KA och besiktningsmannen.
* Sedan går besiktningsmannen igenom noggrant rum för rum och synar allt som skall ingå i entreprenaden /entreprenaderna. Fel och brister anteckans. Besiktningsmannen skall även notera fel eller brister som beställaren påtalar. Däremot är det kanske inta alltid han tycker att det är något som entreprenören skall lastas för. Därför är det bra om du är med och kommenterar saker som du har sett. Du märker ganska snabbt hur petig du kan vara för att besiktningsmannen skall stödja dina påpekanden.
Man går även över huset utvändigt samt ev. sidobyggnader in- och utvändigt.
* Efter rundvandringen samlas man igen och besiktningsmannen meddelar om han anser att entreprenaden är godkänd eller ej. (dvs. om det är tillräckligt färdigt för att lämnas över till beställaren) Om inte, så sätter man en ny tid och gör en ny slutbesiktning som entreprenören/entreprenörerna får bekosta.
Om den blir godkänd så överlämnas huset till beställaren. Sedan går besiktningsmannen igenom vilka fel och brister som noterats och värderar dem till ett belopp som det ungefär kostar att göra vid dessa fel och brister. Detta belopp får då beställaren innehålla från slutlikviden tills felen är åtgärdade.
Garentitiden börjar att löpa med dagens datum som starttid.
* Vid midnatt upphör entreprenörens/entreprenörernas försäkringar att gälla och beställarens hemförsäkring tar över försäkringsansvaret opå huset.
Det är bra om huset är ordentligt städat till slutbesiktningen eftersom man då lättare kan se repor och skador.
Hoppas du blev klokare?
Klicka här för att svara