Referenser Hantverkare & Entreprenörer
BAS: Fundera åxå på om du vill ha EN som ansvarar för allt jobb eller om du har tid (och kommer billigare undan) att själv hålla alla typer av hantverkare i örat.
Pasi: Jag tog bort en gammal platmatta i hallen som verkligen satt, limmad med någon tjära av något slag, så värme kanske hade hjälpt ? Jag använde mig dock av ett kojärn och skrapade med stor möda bort mattan.
pams: Är det någon som kan rekommendera någon duktig finsnickare i Hunnebostrand ? Gäller listarbeten mm för ett nybygget hus under perioden november-december 2003. PAMS
ladde: Offerter till privatkunder och offerter till företag är ingen skillnad. Man måste alltid skriva ut pris och tillkommande moms. Lumor, den här branchen är väl inte riktigt rumsren så oftast får du ett pris och sen "är det upp till dig" om du vill betala moms eller vara utan kvitto. Dock tjänar ju inte företagaren någonting på momsen, utan den får han snällt ge till Persson. >:(
Bompan: Våra tar 30:-/mil, och dessutom har jag en känsla av de räknar restiden som arbetstid :-/
TN: Någon som kan rekommendera någon firma i Skåne/Malmö trakten för att lägga om ett papptak? ???
Bob_the_builder: [citat] Jodå, jag är övertygad om att det är på det sättet. En delad entreprenad är i princip billigare än en totaldito. Men det förutsätter, som jag skrev, noggrann "skötsel". Detta har illustrerats i flera sammanhang här på forumet. Det tydligaste exemplet jag kommer på gäller bergvärmeanläggningar, där priset mellan total- och delad entreprenad skiljer högst avsevärt (till
TN: Skall dränera om huset (ingen källare) och undrar om någon känner till någon firma i Lund/Malmö trakten som gör bra jobb ???
Erik_och_Emma: Tack Pelle! Föreningen Grävande Journalister. http://www.fgj.se var helt suverän för att hitta andra sajter med information om företag och dess ägare. Mvh / Erik
IngvarW: sägs va lite lägre tryck, byggvaruhusen känner av det.. mvh iw
Stefan: Hej! Satt och funderade på det här med hantverkare. Om jag bestämmer mig för att bygga huset i egen regi och anlita hantverkare där så behövs, vad händer då om en olycka inträffar? Låt oss säga att hantverkaren trillar och bryter benet? Träder då någon form av olycksfalls försäkring in? Vem måste betala om en sådan olycksfallsförsäkring inte finns? Om man drar detta ett steg
pavo: Det finns färdigblandad fix som inte stelnar så fort att köpa på hink, det underlättade ganska mycket då man inte behöver ha så brådis hela tiden... /Patrick
Sweli: Vi har som jag har sagt tidigare att gå på Maxpris men på löpande räkning i som vår entreprenör föreslog. Jag vet inte om vi har hittar pärlor i havet men jag kan säga att dom här killarna jobbar otroligt bra och hårt. 10 dagar i rad har de jobbat från 7 på morgonen till 6 på kvällen. En lunch rast på 45 minuter + några minuter för att hämta andan då och då. De har lika
IngvarW: Hej, jag hade en i Örebro som visst var det ställets guru, en pensionerad farbror som kör lite extra. Kan det va nåt? Går säkert att skicka över ritningarna. På vårt hus räknade han på sidledes hållfasthet för 3000:- Mvh Ingo
Jenny72: Har fått offert på klinkerläggning 3 kvm (hall) samt kakelläggning 2 kvm (golv gästtoa, ej upp på vägg). Plattsättaren tar bort befintlig plastmatta samt toalett, vi tar själva bort lister etc samt köper gipsskivor och kakel/klinker. Han står för fix och fog. Mälardalen men ej Stockholm. Rimligt ca pris för detta någon? ???
covenant: Röromflyttningen ingår i de 70', men totalnotan hamnar ju över 100' efter nytt porslin, WC-stol mm. Och det utan "påkostat material". Vi väntar även på prisuppgift från Comfort-butiken, vilka också erbjuder en typ av totalentreprenad som vi gillar. Någon som har erfarenhet av dem?
Fasting65: Sätt aldrig kakel på plast eftersom tillverkaren av fixet inte vet hur plasten reagerar på just deras fix. Riv ner det gamla underlaget och spackla upp eventuella ojämnheter istället.
BoD: Vår husfirma använder en byggcylinder som byts ut mot den riktiga när de är klara. Enkelt och bra.
Nybyggare: Spånade själv i tanken att man skulle dyka upp på bygget av sitt eget hus i sprillans ny vit overall med ett verktygsbälte dubbelt så tjockt som snickarnas på plats. Givvetvis skulle det vara till bristningsgränsen fyllt med helt nya verktyg som alla hade prislappen kvar. Man skulle hålla upp kontorshanden och uttrycka något i stil med: - Tjena grabbar finns det något jag kan hugga tag
thomasbyggare: Hallo där alla husägare och blivande .... Vi är ägare av en tomt och har äntligen hittat en byggsatts som vi är nöjda med ,nu undrar vi om det finns någon som vet någon firma i skåneregionen som utför arbete från grund till nyckelfärdigt hus .Skriv gärna om erfarenheter från liknande byggen mvh nybyggarna. :)
Yo: KK, har du något namn på den lilla leverantören? Eller har han för mycket jobb
Sweli: Tack så mycket för informationen! Ska fråga min försäkringsbolag om jag kan göra det med nytt bygge, vem vet kanske går ;D
Sweli: Det har du rätt i. Var glad att dom kom och gjorde jobbet. En kompis hade avtalat en firma som skulle bygga deras hus i lösvirke. Priset och allt var klar. Dom byggde grunden och sedan sa att tyvärr kunde dom inte fullfölja avtalet för att huset skulle bli dyrare än vad dom hade avtalat. Huset skulle bli klar om några månader. Nu sitter dom med jurister och inget hus :-/ Hul kul är det?
BoByggarn: En god vän till mig byggde eget för två år sedan, han hade inte tid att hjälpa till så mycket - men han såg till att vara på byggplatsen varje fredag em. Då bjöd han hantverkarna på tårta! Dessutom hade de hela tiden fri tillgång till vatten och öl (folköl). Hantverkarna uppskattade detta och gjorde dessutom ett finare jobb!