B
BoD: Ring absolut och kolla. Jag har förstått att under den tid bygget pågår så ska du betala skatt (0,5 procent) på nedlagda kostnader i husbygget inkl uppskattat värde på ditt eget nedlagda arbete (!) plus fastighetsskatten för tomten (1,0 procent). I vårt fall kommer huset att stå klart i början av nästa år och vi förväntas då betala först en procent av taxeringsvärdet på tomten
1 svar · 3,1k läst
Y
ymca: 2% av värdet på pantbrevet och en expeditionsavgift (375:- tror jag).
0 svar · 2,7k läst
G
General_Failure: 1.5% av köpeskillingen på fastigheten. Om det står ett hus eller inte på fastigheten eller om man tänkt bygga ett har inte med saken att göra.
3 svar · 2,1k läst
T
tengin: Jag bor i Skåne, men jag tror att jag ringer Fredels och talar med dem i alla fall. Bugar och tackar. /Tomas.
2 svar · 6,1k läst
J
Johan_Vetgirig: Du kanske hittar svaret här: https://www.byggahus.se/ekonomi/har-lonar-det-sig-att-bygga
1 svar · 4,4k läst
Sweli
Sweli: Tack för tipset! Jag trodde att det var mycket dyrare. Hälsningar Sweli
3 svar · 9,2k läst
C
cattis: Låter intressant. vilken bank har du?? kan det vara så att dom alltid ger rabatt för att det ska låta billigare??
0 svar · 2,1k läst
G
General_Failure: [citat] Grund, markarbete inom 3 m från huset och avlopp ingår. Vad som ingår eller inte tycker jag är mindre intressant i den här jämförelsen. Det jag ville visa med jämförelsen är att det är väldigt liten prisskillnad mellan olika tillverkare.
11 svar · 6,9k läst
Sweli
Sweli: Ytterväggarna levereras färdiga av Östra Greves Betonggjuteri i Skåne. Vi har besökt de för att planera transporten och tillverkningen. De är jätte trevliga och duktiga. Väggbeskrivning: 5cm betong, 20cm frigolitisolering, panel, gips, dom blir totalt 28,5 cm tjocka med ett U-värde på 0,18 som är mycket bra. Trähus kommer aldrig så lågt i värdet om man inte tilläggsisolerar, har
2 svar · 3,2k läst
Sweli
Sweli: Vi har fått pris från ABC Centraldammsugare i Stockholm. För ett hus på 200kvm. 9000 för dammsugaren med alla tillbehör 5 st dosor, alla rör, inkl en sockeldosa till köket. Installation 5000. Vi tyckte att det var ett bra pris.
5 svar · 3,5k läst
N
Nybyggare: Jag gissar att banken egentligen inte vill ha tillbaka sina pengar utan istället vill de ha en så riskfri utlåning som möjligt. Bankerna tjänar ju bra med pengar på utlånade pengar och så länge man kan betala sin ränta eller i värsta fall lösa ut lånet genom försäljning är de nöjda. Jag kan därmed tänka mig att man ser en mindre risk i nyproduktion jämfört med begagnat.
1 svar · 2,4k läst
J
Johan_Vetgirig: Det är ju så skönt att ha ett eget hus som man lägger pengar i, i st f en hyra till en fastighetsägare. Priserna på fastigheter stiger också med tiden - förr eller senare. Självklart beroende på ort/läge och i vilket prisläge man byggt i från början. Det viktigaste är att man själv kalkylerat att man klarar det nya huset och inte lita helt på någon annans uträkningar.
0 svar · 3,4k läst
H
Hasse: Jag höjer på ögonbrynen när jag läser EH:s kvm kostnader och byggtider. Förmodligen är det ren och skär avundsjuka.....jag projekterar en stuga på 85 kvm med året runt/normal standard. Med vit färg på pengarna och mycket eget arbete ligger jag på 8500-9000 sek/kvm bostadsyta inklusive ALLA kostnader utom tomtpriset, inhyrt arbete motsvarar ca 20%. Jag hade gärna tagit del av dina
0 svar · 4,3k läst
Y
ymca: Vår inkomst är en aning över de som angetts i de tidigare inläggen och vår totala boendekostnad är idag ca 2.500 per månad. Vi har räknat ut att vi lägger ner mer pengar på lunch på jobbet än på vårt nuvarande boende, så någon radusbiff är det inte frågan om. Jag kan inte direkt påstå att jag tänker på vad det kostar när jag går i matvaruaffären. Vår prioritering är att
2 svar · 2,4k läst
N
Nybyggare: Vi har något mer i månadsinkomst men i gengäld mindre pengar att gå in med och har lånat 2.4 mkr. Detta gäller då Stockholm vilket jag antar är en mindre risk för banken än t.ex. motsvarande lånekalkyl på landet.
0 svar · 2,5k läst
A
andersbyggahus: Precis... Att jag ska betala dom begriper jag, men inte att jag ska betala för pantbrev innan panten faktiskt finns på tomten... Kreditivet är som sagt belagt med högre ränta och diverse avgifter, just för att det är en kredit. (=Risk för banken)
2 svar · 2,8k läst
A
ama: Hej! Hm, detaljnivån är alltså viktig. Säg 10 spottar i taket (har planer på det men vet inte riktigt hur många), ström till jacuzzi, ström till bastu, lampa vid spegeln, ett par uttag för exempelvis hårtork, elektrisk golvvärme (endast inkoppling behövs). Tja handdukstork, det hade jag inte funderat på men räkna med det också så blir det väl pengar över om man inte skall ha det
2 svar · 3,1k läst
J
Johan_Vetgirig: "husbyggare" - Kvadraten Vad kommer ni att göra själva? Är vinden inredd?
1 svar · 3,5k läst
G
General_Failure: Inklusive
1 svar · 3,7k läst
A
andersbyggahus: Här i Sundsvall är priset satt till följande: VA: 62000+10kr/m2 (max 72000) EL: 14000
1 svar · 3,8k läst
H
Hugo: Är det nån som har en känsla för hur mycket jobb och pengar det är med att tilläggsisolera en träfasad ? Måste man skrota gamla fasaden ?
0 svar · 3,7k läst
H
Hugo: Är det någon som vet vad det kostar att bygga ut trähus med källare ? Antar att det är lite dyrare än att bygga nytt. Vi funderar på att bygga ut ett 20-talshus med ca. 30+30 kvm + källare.
0 svar · 5,3k läst
G
General_Failure: Vi hade två offertomgångar. I den första omgången gick vi ut på bred front och skickade ut förfrågningar till ca 30 företag och fick 15 svar. Den första omgången var mest för att kunna jämföra de olika tillverkarna. I den andra omgången tog vi ut de tre tillverkare från första omgången som vi var mest intresserade av och bad om att få nya offerter. Det var under den här andra
2 svar · 3,0k läst
S
Stefan: Hej! MarkZmaN: När jag senast pratade med banken om lånelöfte så berättade de att en familj på 2 vuxna och 1 barn skall ha 13.000 kr kvar att leva på varje månad efter det att amortering/ränta + driftskostnad är betalt. Tänker man sedan på allt som kommer till ovanpå detta (typ bil, mat, sparande och övrig konsumtion) så inser man att det kostar att bo fint. Ofta verkar bankerna
0 svar · 2,8k läst
S
Stefan: Hmmm kunde just förstå att det fanns en hake någon stans. Person ska väl ha sin del av frukten trots att man själv fått slita som ett djur... :-[ /S
10 svar · 3,4k läst
N
Nybyggare: Det kan ju bli lite skevt att tala om procent i sammanhanget eftersom det som är mest av intresse är pengaran man får över och om man kan leva på dessa. 45% kvar av lönen kan ju bli väldigt mycket för höginkomsttagaren och väldigt lite i reda pangar för låginkomsttagaren. Vi räknar med att lägga maximalt omkring 15.000 kr på räntor, amortering och drift. Detta är i runda slängar
7 svar · 4,0k läst
C
Calle: Rivningslovet tror jag att du måste söka själv, oftast så gör man det samtidigt som man söker bygglov för det nya huset. Tänk också på att du måste ha en kvalitetsansvarig för rivningen, dock så kan du faktiskt själv vara det. Det beror lite på kommunen vad de tillåter. Kolla med bygg&plan folket på tekniska kontoret. De flesta är bra och ger dig all den information du
3 svar · 3,7k läst
G
General_Failure: På tal om krångliga byggtermer. Jag trillade över en sida som beskriver en del av dem (bla byggnadskreditiv): http://www.bekon.lth.se/sidor/ordlista/ordlista_index.html
2 svar · 3,1k läst
M
Martin: Ingen som har ett prisexempel på en källare? Är det samma pris för grunden om man bygger källare eller ingår den i källaren?
1 svar · 3,0k läst
J
Johan_Vetgirig: Hej Sarah! Visst går det att hitta hus för de pengarna. Vi har räknat fram en summa som vi tycker är acceptabel för vår ekonomi. Summan fick vi fram genom att prata med olika banker och även själva bestämma hur mycket av vår inkomst som ska gå till boendet. Nu när vi vet vad huset får kosta så låter vi hustillverkarna ta fram olika huslösningar baserade på våra krav (antal rum,
1 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.