3 667 läst ·
2 svar
4k läst
2 svar
Byggnadskreditiv
Hej!!
Är det någon som kan reda ut för mig hur ett byggnadskreditiv fungerar?
Vad jag undrar är vad som krävs för att pengar ska betalas ut?
Ska man visa upp kvitto/faktura för banken för att få ut pengar?
Ska någon från kommunen komma och granska varje del i bygget och sedan får man ut pengar för den delen av bygget? (hörde något om att det var så förr)
Är det helt kört att plocka ut pengar och betala en bekant som vill hjälpa till? Dvs måste allt vara mot kvitto?
I mitt fall gäller kreditivet en utbyggnad, inte nyproduktion.
Tacksam för lite råd!
Är det någon som kan reda ut för mig hur ett byggnadskreditiv fungerar?
Vad jag undrar är vad som krävs för att pengar ska betalas ut?
Ska man visa upp kvitto/faktura för banken för att få ut pengar?
Ska någon från kommunen komma och granska varje del i bygget och sedan får man ut pengar för den delen av bygget? (hörde något om att det var så förr)
Är det helt kört att plocka ut pengar och betala en bekant som vill hjälpa till? Dvs måste allt vara mot kvitto?
I mitt fall gäller kreditivet en utbyggnad, inte nyproduktion.
Tacksam för lite råd!
Följande beskrivning fick vi från våran bank över hur detta med kreditivet fungerar.
Du får en kredit på ett överenskommet belopp, detta är ditt lånetak hos banken. För varje faktura eller kostnad som uppstår skickar du underlaget till banken och de betalar. Bankerna brukar göra besök under byggandet för att se att verkligen alla utgifter spenderats på huset.
Svarta pengar till en kompis låter inte som det skulle vara okej, jag antar att banken vill att en fackman skall utföra jobbet. Jag vet inte hur det är med garantier/försäkring m.m. om en "kompis" skulle utföra byggnationen. Värt att kolla med din bank.
Du får en kredit på ett överenskommet belopp, detta är ditt lånetak hos banken. För varje faktura eller kostnad som uppstår skickar du underlaget till banken och de betalar. Bankerna brukar göra besök under byggandet för att se att verkligen alla utgifter spenderats på huset.
Svarta pengar till en kompis låter inte som det skulle vara okej, jag antar att banken vill att en fackman skall utföra jobbet. Jag vet inte hur det är med garantier/försäkring m.m. om en "kompis" skulle utföra byggnationen. Värt att kolla med din bank.
Tack för ditt svar. Vi ska givetvis kolla med vår bank om hur vi går tillväga. Självklart skall en fackman utföra den del av byggnationen vi inte klarar själva, vad jag menar är att vi har en nära vän som är erfaren snickare och det är klart att man skulle önska att man slapp betala skatt på allt... Men vi får väl betala honom med kontanta pengar i så fall.
Klicka här för att svara