3 003 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
När förhandlar man om priset?
Hela tiden 
Vi började med att ta in offerter från flera olika tillverkare och lät dem bjuda under varandra. Till slut bestämde vi oss för Vallsjöhus och skrev kontrakt med dem. Men, vi har upptäckt att det finns fortfarande utrymme för att förhandla om vad som ska ingå. Vi ville byta ut en del saker av det som ingick i offerten till dyrare saker men fick dessa saker till samma pris. Jag tror inte att man kan förhandla ner priset när man väl skrivit på (utan att välja bort saker) men däremot kan man få mer än det man kommit överens om från början.
Det beror nog också på vilket företag det är man har att göra med. En del av de större har fasta tillvals/frånvals-prislistor och de verkar mindre villiga att "lägga med nånting på köpet".
Börja med att gå till banken för att få ett lånelöfte så ni vet hur mycket pengar ni kan låna. Förhandla sedan med olika tillverkare och pressa priset så mycket det går. Sedan är det dags med byggnadskreditivet och att försöka få med extra saker i leveransen. Lägg ner mest krut på förhandlingen med de olika hustillverkarna.
Vi började med att ta in offerter från flera olika tillverkare och lät dem bjuda under varandra. Till slut bestämde vi oss för Vallsjöhus och skrev kontrakt med dem. Men, vi har upptäckt att det finns fortfarande utrymme för att förhandla om vad som ska ingå. Vi ville byta ut en del saker av det som ingick i offerten till dyrare saker men fick dessa saker till samma pris. Jag tror inte att man kan förhandla ner priset när man väl skrivit på (utan att välja bort saker) men däremot kan man få mer än det man kommit överens om från början.
Det beror nog också på vilket företag det är man har att göra med. En del av de större har fasta tillvals/frånvals-prislistor och de verkar mindre villiga att "lägga med nånting på köpet".
Börja med att gå till banken för att få ett lånelöfte så ni vet hur mycket pengar ni kan låna. Förhandla sedan med olika tillverkare och pressa priset så mycket det går. Sedan är det dags med byggnadskreditivet och att försöka få med extra saker i leveransen. Lägg ner mest krut på förhandlingen med de olika hustillverkarna.
Hej!
Jag har en bekant som tidigare jobbade med att sälja hus. Han säger att på det företaget som han jobbade hade säljaren rätt att "rabattera" med max 5% utan att rådgöra med sin chef. De första 5%'en borde man alltså kunna komma förbi....
Jag har en bekant som tidigare jobbade med att sälja hus. Han säger att på det företaget som han jobbade hade säljaren rätt att "rabattera" med max 5% utan att rådgöra med sin chef. De första 5%'en borde man alltså kunna komma förbi....
Vi hade två offertomgångar. I den första omgången gick vi ut på bred front och skickade ut förfrågningar till ca 30 företag och fick 15 svar. Den första omgången var mest för att kunna jämföra de olika tillverkarna. I den andra omgången tog vi ut de tre tillverkare från första omgången som vi var mest intresserade av och bad om att få nya offerter. Det var under den här andra omgången som vi försökte pressa priset så mycket som möjligt.
Den första offertomgången lärde vi oss mycket på och kunde därför specificera våra önskemål mycket mera noggrant andra gången. En sak som jag tror är viktig är att se till att alla företagen får exakt samma förfrågan och ju mer specifik man kan vara i sina önskemål desto bättre.
Den första offertomgången lärde vi oss mycket på och kunde därför specificera våra önskemål mycket mera noggrant andra gången. En sak som jag tror är viktig är att se till att alla företagen får exakt samma förfrågan och ju mer specifik man kan vara i sina önskemål desto bättre.
Klicka här för att svara