Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Moms på jordbruksfastighet

1. A
    Medlem · 21 inlägg

asarick

Medlem
    Vi äger en jordbruksfastighet och har hört att man får dra av momsen för det man köper till jordbruket?
    Stämmer detta å hur gör man i så fall?
    Vi ska snart börja bygga en ekonomibyggnad/maskinhall eftersom det ej finns någon typ av sådan byggnad tidigare ( ej heller något garage ) Är det något man kan göra avdrag för eftesom det är något vi behöver ha till typ traktor mm ?

Tacksam för alla svar.

2. Coolman
    Medlem · Skåne · 573 inlägg

Coolman

Medlem
    Du måste ha en versamhet som ger in moms till verksamheten för att kunna täcka momsen på produkt du ska köpa = momsfritt.

Har du ingen verksamhet är det fullt pris inkl moms du får betala utan några avdragsmöjligheter.

3. H
    Moderator · Stockholm · 46 087 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Njaa...

Du måste vara momredovisningsskyldig. Hur man blir det för ett jordbruk (om du inte redan är det) vet jag inte. Men momsen kan mycket väl vara negativ under ett givet år. Då får man tillbaks pengar.

4. I
    Medlem · 1 286 inlägg

Ingper

Medlem

Verksamhet

Äger Du en jordbruksfastighet har du möjlighet att på denna driva en verksamhet, som ett företag helt enkelt. Gissar att Ni idag inte har egna djur, odlar marken o.s.v. eftersom Ni då redan borde varit i kontakt med desa begrepp...;-).

Intäkter i en sådan verksamhet kan t ex vara arrende, i det fall Ni hyr ut marken. Utgifter kan vara underhåll av fastigheterna som används för jordbruket såsom ladugård, uthus o.s.v. (ej boningshuset !) samt inköp och investeringar av sådant som kan tänkas vara normalt för jordbruksfastigheten - allt från vedklyv till traktor och investering i byggnader. Alla investeringar av lite större karaktär måste åtföljas av avskrivningsplaner.

Som i andra verksamheter skall Du då föra en ordentlig bokföring, betala in överskjutande moms till staten o.s.v. Det sistnämnda innebär att momsdelen på det Du får in (dvs 20% av summan inkl. moms) skall betalas in till staten, medan det Du själv måste betala i moms när Du köper får Du tillbaka av staten.
    Varje år måste Du också deklarera för näringsverksamhet/jordbruk i samband med den årliga deklarationen.

Huruvida en så stor investering som en maskinhall kommer att godkännas av Skattemyndigheten när Du uppenbarligen inte har någon direkt intäkt i jordbruket (jag antar detta) kan jag inte säga. Kan man visa på en plan att dra igång en verksamhet där maskinhallen är befogad bör det dock gå vägen. Men HELA byggets kostnader skall då hanteras av jordbruksverksamheten, och sannolikt kommer Ditt "jordbruk" att gå med häftig förlust det året. Men återstående underskott kan sparas och skjutas vidare ett antal år för att kvittas mot följande års förmodade vinster (som man då inte behöver skatta för).

Om Du funderar på att köra fastigheten som en jordbruksverksamhet rekommenderar jag Dig att köpa någon av Björn Lundéns böcker, Björn Lundén Information AB . Han skriver lättläst för den vanliga människan, och har bl a en som handlar just om jordbruksverksamhet. Under området "Enskild näringsverksamhet" finns en bok som heter "Redovisning i Lantbruk"

5. L
    Medlem · Gävleborg · 2 inlägg

Lupus1

Medlem
    Dom första 5 åren har du investeringsstöd och då behöver du inte ha intäkter på verksamheten för att dra momsen

6. L
    Medlem · Gävleborg · 2 inlägg

Lupus1

Medlem
    Amen ingper, bra svar.
    Var i kontakt med min revisor idag och hon gav närapå samma svar som du.
    /Matte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.