Håller i skrivande stund på att bygga ett Ugglan 135 (LB-hus) och blev mindre nöjd när en faktura på 28000kr damp ner från kommunen :(. I prod. kostnadskalkylen var beloppet beräknat till 15000kr, så man hoppar ju inte jämfota direkt när det blir ca 90% mer än vad som sagts i kalkylen. Beloppet innefattar bygglov, kartavgift, utsättning och byggsamråd, och med tanke på att det finns fasta tabeller för dessa poster att följa tycker man ju inte att det borde kunna diffa på så många kronor.
Är ju på det klara över att detta inte är något ovanligt scenario i byggsammanhang, men vad göra när det blir så här? Får en post i en kalkyl verkligen växa och bli hur stort som helst? Har hört någonstans att kalkylen inte får överstiga 15%, men gäller det isåfall enskilda belopp eller hela entreprenadssumman?

//Peter

I de kalkyler vi fått har säljaren alltid skrivit att det är en uppskattad kostnad, dvs inget som ingår i säljarnes ansvar. Ibland har de frågat oss om dessa kostnader. Alla säljare vi träffat har påpekat detta. Avgiften varierar ofta ex med boyta, om det är ny eller gammal detlajplan mm. Kommunen kan ändra dessa utan att säljaren är medveten om detta. Sedan kan jag tycka att det är tråkigt att ni drabbats, men ni måste också kolla alla dessa kostander själva. Det gäller även ex anslutningsavgifter, räntor under byggtid mm. De ingår inte i entrepenaden och omfattas inte av "15 % regeln".

Trösta er med att en extrautgift på 13000 'r ganska lite i sammanhanget - även om det förtås är pengar det med :(
Bara att gräva i budgetbufferten och hoppas att ni inte får för många fler extrakostnader på vägen...

/K

Som byggherre tycker jag att man skall kolla upp sådant själv. Dessa avgifter betalar du ju till kommunen och inte till LB-Hus. Säljarens ansvar torde vara begränsad till den egna produktens. Sen är det ju självklart en fördel om säljaren har koll, annars är man inte en bra säljare.

Man kan ju alltid besöka säljaren och berätta vad som har hänt, förklara att det är en förbannat dålig start på det som skall bli ert livs upplevelse och fråga vad de egentligen sprider för glädjekalkyler. Är det en någorlunda rakryggad säljare så kanske han kan komepnsera något med någon dyrare tapet eller något annat som ni stod och tvekade om, men valde bort till sist därför att det inte var värt pengarna.

Det är ju tyvärr inte värt att bråka särskilt mycket om de där pengarna, jag tror du skulle förlora en rättslig tvist. Men ett besök där så säljaren får det lite otrevligt en timme kan det ju vara värt, och kanske kan man få något av det. Även om inte allt blir kompenserat så är även en mindre kompensation ett tecken på att de visar lite omtanke om er.

Kom ihåg att det är mycket lättare att få sin vilja fram öga mot öga istället för i telefonen. Kommer man dessutom lite oannonserat har du ytterligare en liten fördel om säljaren inte är en väldigt rutinerad och skicklig förhandlare.

P
Då kostnader för bygglov m.m. varierar från kommun till kommun så är det bästa alltid att kolla med din egna kommun och se vilka avgifter som gäller. Detta anser inte jag ligger på säljarens bord utan det hör till de saker som byggherren, dvs ni enkelt kan och SKA kolla upp. Säljarna har ofta schablonvärden som de går efter. Det är en mycket liten kostnad i sammanhanget och får ni inte mer oväntade ökningar av kalkylen så ska ni vara nöjda med det och sluta gnälla över småsaker...

Det är mycket man ska göra som köpare av ett hus för flera miljoner. Och den som säljer ett hus för flera miljoner skall inte göra något. Ibland känns det som att man får mer service av frisören när jag klipper mig för 200kr än vad många får när de köper ett hus för tre miljoner.

Branschen är som den är, och det enda som gäller är att kolla allt minutiöst. Men, det inger ju inte säreskilt mycket förtroende när sådant som anges av säljaren inte har den allra minsta bäring med verkligheten. Då kan man ju börja fundera på hur resten kommer att bli. Husbyggarföretagen har verkligen lyckats när de flesta anser att det är OK att de får använda schablonuppskattade kostnader i kalkylerna, trots att de med 30 min arbete säkert hade kunnat ta reda på sanningen. Och ja, det är rimligen lättare för en husfabrikant som är van vid proceduren, och vet vad som behövs, att ta reda på de faktiska förhållandena.

Precis som du säger måste man kolla upp ALLT hela tiden inför och under bygget. Och är man inte intresserad/beredd på att lägga den tiden det tar att kolla upp väldigt grunläggande grejer skall man nog inte heller påbörja ett husbygge. Men visst håller jag med om att det är skandal hur lite säljarna kan och hur liten servicekänslan är bland husföretagen. Problemet är att företagen endast jagar engångs-affärer och då spelar det inte så viktigt att hålla den befintliga kunden i centrum när kontraktet väl är signerat.

mickeosus skrev:
Då kostnader för bygglov m.m. varierar från kommun till kommun så är det bästa alltid att kolla med din egna kommun och se vilka avgifter som gäller. Detta anser inte jag ligger på säljarens bord utan det hör till de saker som byggherren, dvs ni enkelt kan och SKA kolla upp. Säljarna har ofta schablonvärden som de går efter. Det är en mycket liten kostnad i sammanhanget och får ni inte mer oväntade ökningar av kalkylen så ska ni vara nöjda med det och sluta gnälla över småsaker...
Klart att det är lätt att vara efterklok i såna här lägen när man själv gjort denna resa en gång, men alla som bygger nytt har också en gång gjort detta för allra första gången och det som du själv nu ser som så självklart är tyvärr inte lika självklart för alla. Jag är varken ute efter att starta någon rättslig process eller att bråka med vår representant pga detta, men om man inte tar reda på vad som gäller i ett sådant här läge & vad säljaren har för ansvar ÄVEN när det gäller att uppskatta en kostnad som indirekt hör till hans "del" av kalkylen, tycker jag man har gett upp alldeles för lätt. Som någon annan skrev i tråden har man ju åtminstone chansen att få någon form av rabatt/kompensation i någon annat sammanhang, så att bara gilla läget utan en gnutta förklaring till varför en såpass liten summa procentuellt kan växa sig såpass stor är inget för mig.
För din information har kalkylen växt med betydligt mer än dessa 13000kr, så denna summa är endast en bråkdel av den totala överskridna summan. Om du tycker att detta rör sig om småsaker, kan jag upplysa dig om att flera belopp av samma dignitet blir en ganska så stor kaka i slutändan. Din åsikt om att "sluta gnälla över småsaker" får du står för själv...i mina ögon är det ändå tusentals kronor vi pratar om även om beloppet är minimalt i det stora sammanhanget! Det tråden och därmed frågeställningen ursprungligen handlade om var vilka möjligheter/rättigheter man som konsument har när liknande situationer uppstår.

P
Är det flera kostnader som stuckit iväg, kolla med hustillverkaren/säljaren, ni kanske kan ha huset som visningshus och få lite rabatter på det, eller att de kan lägga med något tillval gratis eller rabatterat. Visst det är inte kul när kalkylen spricker, vår schakt stack iväg med ca 100' men samtidigt så ska man ju ha en buffert när man bygger hus och lite spelrum på vad man kan betala....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.