8 848 läst ·
41 svar
9k läst
41 svar
Svensk prisstandard företagare
Var försiktig med ROT löften... Jag tror inte ens att rivning som sådant är ROT berättigat.Lillryssen skrev:Tack allihopa för alla bra svar. Jag har ett hum som jag kan gå på i början. Får väl köra lite efter känsla. Förmodligen funkar det så att om man jobbar åt en privatperson så går man timvis. Men åt annat företag går man per meter av materialet exempelvis. Hittade nu en sån lista jag behöver. Första som kommer upp när du söker på prisbok i google.
Men som sagt, åt privatpersoner får man väl ta timvis. Så räknar jag bort ROT enkelt.
Precis, om det handlar om en renovering och inte bara en rivning i sig. Vidare så tycker jag att ett pris aldrig skall offereras med ROT då det sistnämnda är en deal mellan SKV och kunden. Man kan upplysa kunden att han kan göra ROT avdrag på Max 50/100k om rätt förutsättningar finns men det är upp till kunden om han till göra det eller inte.
vi har en rivningsfirma här, ett par hus bort, dom river en gammal villa. Jag frågade om deras priser, och dom brukade höfta till vad dom ansåg vara rimligt, men annar finns det en prislista i välsorterad bokhandel, boken heter Rivpris, dom trodde det var Bonniers som hade givit ut den. Men jag vet inte, för killarna verkade inte läskunniga.
Det får man väl hoppas.joflopp skrev:
Så här refererar prof. Ulf Bernitz i sin bok "Svensk och Europeis Marknadsrätt I", en dom i marknadsdomstolen:
Nu är inte konkurrensrätt mitt specialområde, men jag uppfattar att det är synnerligen problematiskt om branscher sammanställer listor med priser. Då finns ju ingen priskonkurrens. Dock verkar det finnas undantag, t.ex. har ju bilbranschen sina listpriser för begagnade inbytesbilar. Möjligen accepteras detta av KKV därför att det finns en faktisk konkurrens på priserna vid försäljning av bil till kunden - och att inbyte normalt sker vid ett samtidigt köp?!MD 2005:5, VVS-Installatörerna gällde en omfattande, horisontell cirkaprislista inom VVS-branschen som branschorganisationen tillhandahöll i olika varianter och som användes brett. Marknadsdomstolen fann att prislistesamarbetet påverkade prissättningen och föll under förbudet i nuvarande 2:1 KL. Vad gällde möjligheten till undantag enligt nuvarande 2:2 KL framhöll domstolen att VVSInstallatörena hade bevisbördan. Allmänna uttalanden om att prislistan ledde till kostnadsbesparingar uppfyllde inte detta krav. Marknadsdomstolen fann alltså cirkaprislistan förbjuden.
Ett förslag kanske kan vara att flytta över diskussionen till juridik-delen av forat, alternativ att starta en ny tråd där - och börja med att utröna om det alls är tillåtet att ha prislistor av det här slaget. Min röst ligger på ett "nej" på den frågan.
Det är ju ändå byggarn som måste göra avdraget på faktuiran, och inte kunden. Och byggarn går i god för att verksamheten är ROT-berättigad. Så med dagens regler tror jag det blir svårt. Annars håller jag i princip med digNimajneb skrev:
(Ursäkta sidospåret!)
Klicka här för att svara