Har en kalkyl som ser ut så här på ett nybyggt hus. Byggkostnad 3m och värde när det är klart ca 3.3m. (mycket eget jobb samt en "gratis" tomt)

Skulle under de 5 första åren vilja slippa att amortera helt.
Är det möjligt eller har reglerna ändrat sig eller är det bara SEB kalkylen som inte har funktionen att ta bort amortering helt?

boendekostnad45procents.jpg

Det står ju på kalkylen att amortering skall göras om lånet är över 75% av bostadens värde. Eftersom du ska peta in en mille kontant så ska det väl inte vara något problem att få amorteringsfritt.

Det står ju längst ned, för belåning som överstiger 75% måste det amorteras. :) Eller har jag missuppfattat något? Det är utifrÅn finansinspektionens nya rekommendationer och något som alla bankerna följer. Förut var du av dem flesta banker bara tvungen att amortera på den del som överstiger 85% av värdet.

Realdoolar skrev:
Det står ju längst ned, för belåning som överstiger 75% måste det amorteras. :) Eller har jag missuppfattat något? Det är utifrÅn finansinspektionens nya rekommendationer och något som alla bankerna följer. Förut var du av dem flesta banker bara tvungen att amortera på den del som överstiger 85% av värdet.
85%. Men många banker verkar (på eget bevåg) köra med 75%.

Tackar!
Dags att börja läsa det finstilta :)

Nyfniken skrev:
85%. Men många banker verkar (på eget bevåg) köra med 75%.
Jasså där ser man, trodde det var 75%

Bankföreningen har tagit fram ett riktlinje som säger att kunden i normalfallet ska amortera ner till 75 %

PCLarsson skrev:
Bankföreningen har tagit fram ett riktlinje som säger att kunden i normalfallet ska amortera ner till 75 %
Då är det ju intressant att veta hur detta tillämpas. Jag är knappast någon speciell kund och något amorteringskrav gällde inte mig så sent som i december.

De e bara och låna, finns bra exempel på länder där de funkar hur bra som HELST att bara låna och låna

Skaneman skrev:
De e bara och låna, finns bra exempel på länder där de funkar hur bra som HELST att bara låna och låna
Exempel?

Skaneman skrev:
Ska inte bara låna och låna.
Den ekonomiska situationen för mig ser lite annorlunda ut de 5 första åren och jag vill veta om jag har möjlighet att få marginalerna på min sida om jag behöver det.

Nimajneb skrev:
Exempel?
Tror han är ironisk :)

Ville du inte svara på #8 PCLarsson?

Nyfniken skrev:
Ville du inte svara på #8 PCLarsson?
När det kommer till de krediter som jag involverad i så tillämpar vi amortering ner till 75 % om inget speciellt föreligger.

Du får fråga din bankman/bankkvinna hur dom har tänkt. Men då kanske du åker på amortering efter det:wow:

PCLarsson skrev:
Du får fråga din bankman/bankkvinna hur dom har tänkt. Men då kanske du åker på amortering efter det:wow:
Nejdå, jag tänker hålla tyst. :D

..det var för övrigt två av storbankerna. Bland annat din om jag inte missminner mig.

Riktlinjen om 85% som lånetak var det väl? Det som sedan avgör är flera parametrar bla. din ekonomi, husets värdering,efterfrågan i det berörda området och/eller pantbrevens storlek så det kan enbart din bank svara på hur ditt lån skall amorteras eller inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.