Planlösningar
Flors: Ska bygga vårt andra hus inom en snar framtid men denna gång ute på landet. Vi har fastnat för ladhus och är så nyfikna på planlösningar för 1,5plans ladhus. Är det några här som har tankar / idéer på bra planlösningar? Tanken är att barnen ska få varsitt rum på loftet där även toalett och garderober och ett allrum kommer vara. större tvättstuga/groventre än det vi har nu
Walle85: Jag hade endast satt två stycken, med ca 1 meter emellan dem.
Okarlsson: [citat] Vill minnas att man runt förra sekelskiftet gärna hade utsikt mot norr/nordost för att det var vackert att se det solen sken på.
BirgitS: Till att börja med behöver du veta om det är en bärande vägg. För om det är så behöver du skriva en bygganmälan som innehåller beräkningar för hur avväxlingen av väggen (balk+pelare) ska lösas, vilket ofta kräver en byggkonstruktör, och denna anmälan ska godkännas av kommunen innan arbetet påbörjas. Hur rivningen ska göras beror på vad väggen består av. Det är skillnad
Erik95: Hej, Jag ska flytta in i ett lägenhetshus byggt 1939 som jag är intresserad av att ta bort en del av en vägg i. Jag har fått tag på konstruktionsritningarna i original och undrar om någon här kan hjälpa mig att bedöma att bedöma om en vägg är bärande eller ej. Se foton för ritning, där pilarna indikerar vilken vägg det handlar om. Tack på förhand! Mvh Erik
joakimbrodd: [citat] Du det här var väldigt vettigt! Slängde in den i sketchup med. Bevarade gamla ytterväggen och fönsterlinjer för minimal strukturell påverkan.
Tobbe.A: [citat] Jo, som jag skrev så är det något vi funderade på att göra. Idag blev bara trött på all lera och skit och det hade varit gött att slippa ha det i hallen.
BirgitS: [citat] Där får man ju bra plats att stå med risken är väl att golvet blir väldigt blött om man ska flytta droppande saker från diskhon till diskmaskinen på det sättet.
Anonymiserad 405730: [citat] Om du kollar på varje takstol så har dom bara upplag i varje ände undertill alltså ytterväggarna..samt att sektions ritningen beskriver en 45x70 vägg, vid bärande vägg används 45x95 och kraftigare… Förmodligen en copy paste text, en allmän text som skrivs in..
olofh: Efter snackat med arkitekten så är det just golvfallet som inte blir så bra men tror vi fick till ett nytt bra förslag för att gömma tvätten lite. Några tankar kring detta? Dvs flytta in det lite så kan man ha garderobsdörrar framför alt lämna det öppet men att det ändå försvinner lite Obs bara exempelbild till höger, vi kommer ha TT och TM [bild]
Vispen74: Tack för i spelen i denna tråd. Omröstningen talar sitt tydliga språk, och det har med bland annat denna tråd som underlag till sist mynnat ut i en lösning med stora rum till tonåringarna, utan separat sovalkov: https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-kan-vi-goera-baettre-utifran-vara-krav.501758/post-5584342
BirgitS: När det gäller teknikrummet så är det bra att ha de största sakerna mittemot den breda dörren så att det är lätt att transportera dem in och ut ur rummet. Nätverksprylar, server etc. behöver ju bara 1-2 hyllor som kan placeras ovanför något annat.
lilatulpaner: [citat] Hej, Ja det stämmer att taket lutar/sluttar. Tack för alternativet, jag har lite att klura på. :)
Lillekitte: Har det blivit någon gäststuga? 😄
BirgitS: [citat] Tack, jag började bara titta på ritningen och dess förklaring och då kan jag inte se att det skulle vara det, men det är svårt att se hur det är tänkt att vara ritat.
fjm: Hej @Tomas Wallin , fick du någonsin klarhet i detta? Eftersöker själv samma information. Enligt vissa formuleringar är det lätt att tolka det som att minst en hel fönstervägg måste ha golvnivå över utvändig mark, men samtidigt skriver Skatteverket så här: "Boyta är den yta som ligger inom 6 meter från den del av fristående yttervägg där golvnivån ligger ovanför eller i nivå
elpaco: [citat] Och har man riktigt otur blev man certifierad civilingenjör.
lillanutten: Det enda vettiga är ju att dela av det som heter ”öppen yta”. Jag tycker det är svårt att läsa av ritningen hur brett stora sovrummet är? Men oavsett skulle det ju bli svårt att dela av om där inte är två separata fönster på gaveln.
SnitchO: [citat] klädhängare och skoställ finns vid ytterdörren samt garderob i anslutning till andra ingången i trapphuset. Min fråga initialt var att få tips om konstruktörer/arkitekter i Skåneområdet med bra referenser. Min bror som gjorde samma sak råkade ut för konstruktör som inte räknade rätt och det slutade med att de fick göra om allt efteråt. De ville självklart inte
Boxer63: Konstruktivt ska det inte vara något problem att riva väggarna inom lägenheten utifrån ritningarna. Dock behöver du ta hänsyn till eventuella installationer som går i väggarna.
BirgitS: För att vara helt säker på vad som är bärande väggar i så gamla hus måste man undersöka hur bjälkarna ovanför går, dvs. om det förekommer bjälkar som vilar på väggen. Sen finns det stabiliserande väggar som förhindrar att ytterväggarna viker sig. Åtminstone av det senare skälet tror jag att det är bra att inte ta bort hela den gulmarkerade väggen utan nöja sig med den
Fst: Hej! Vi har ett hus från 1938 (ritat -33 ser det ut som) - bifogar orginalplanerna för huset. Är nyfiken på om det finns någon med ett likadant eller snarlikt hus? Har inte hittat något annat hus med samma utseende/planlösning. Utvändigt är huset fortfarande i princip identiskt med ritningen. Men planlösningen inuti ser idag ser lite annorlunda ut än orginal, källaren är fortfarande
Torpfröken: Hur gammalt är huset och vad är det för stomme? Kan ibland ge vissa ledtrådar.
BirgitS: [citat] Man kanske inte bara ska tänka på dagens situation utan om vad som händer om 10 år när man har en ny och fin bil som man vill skydda lite extra och barnen har flyttat ut så att det finns plats för förvaring på andra ställen i huset. Vid den tidpunkten kan det vara svårt att komma ihåg att man en gång i tiden förstörde brandskyddet runt garaget. Men nog kan man ha dörrar in
Lilllen: Som tidigare nämnts, en bild skulle underlätta.
ptlf: Har nästan på centimetern samma mått och jag gjorde så här o blev helnöjd! Tyckte det var detsamma göra stor dusch istället för ha smalt utrymme bredvid till ingen nytta 😊 [bild]