Skulle gärna ta emot lite tankar kring utformningen av en tänkt utbyggnad och främst då badrum/tvättstuga. Själva tillbyggnad innebär rivning av garage/förrådsdel samt uterumsdel för att sen bygga upp en mer boendeyta som innebär en förlängning av dagens huskropp på 1m samt ombyggnad av uterum till social matsalsdel.

Ritningen visar en lite för smal tvättstuga så vi har i tankeprocessen breddat den så vi kan placera tvättmaskin/torktumlare längst in i stället för direkt innanför dörren. Detta är extra-badrummet som kanske blir mer för oss föräldrar som kommer ha sovrummet vägg i vägg. Men tvätten tenderar ju vara framme i tvättstugan så jag tror det bästa är att ha den längst bak och dusch, toa och handfat först. Tillgänglighetsmässigt tänker jag att det uppfyller rak uppställning
Arkitektritning av en lägenhet med möblering, måttangivelser, rum och dörröppningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arkitektonisk ritning av ett hus med kök, vardagsrum, sovrum, badrum, garage och tvättstuga.
Skapa konto

Verschiedene Layouts und minimale Abmessungen für Badezimmer, Toilette und Wäschebereiche mit Betriebsraum-Schemata.
Skapa konto

BirgitS
Det brukar bli knepigt med att uppfylla branschreglerna när man klämmer in en dusch precis bredvid en dörr. Tätskiktet ska vara minst 2 cm högre vid dörren än vid golvbrunnen samtidigt som fallet inte får vara för stort. Det är även en risk att fukt rör sig in i dörrkarmen. Har du kollat om branschreglerna från BKR eller GVK skriver något om det?

Det låter inte helt optimalt med en taklucka i badrummet för om den inte är helt tät (vilket väl riskerar att hända med tiden) så får man upp mycket fuktig och varm luft på vinden som kan kondensera där. Jag skulle föredra att ha den utanför badrumsdörren så är det lätt att komma från ytterdörren med längre saker och få upp dem på vinden. Eller i förrådet.

Ett litet fönster i badrummet gör det trevligare.

Annars ser det väl bra ut förutom att köket inte är så praktiskt men det är väl en kompromiss ni får ta.

BirgitS BirgitS skrev:
Det brukar bli knepigt med att uppfylla branschreglerna när man klämmer in en dusch precis bredvid en dörr. Tätskiktet ska vara minst 2 cm högre vid dörren än vid golvbrunnen samtidigt som fallet inte får vara för stort. Det är även en risk att fukt rör sig in i dörrkarmen. Har du kollat om branschreglerna från BKR eller GVK skriver något om det?

Det låter inte helt optimalt med en taklucka i badrummet för om den inte är helt tät (vilket väl riskerar att hända med tiden) så får man upp mycket fuktig och varm luft på vinden som kan kondensera där. Jag skulle föredra att ha den utanför badrumsdörren så är det lätt att komma från ytterdörren med längre saker och få upp dem på vinden. Eller i förrådet.

Ett litet fönster i badrummet gör det trevligare.

Annars ser det väl bra ut förutom att köket inte är så praktiskt men det är väl en kompromiss ni får ta.
Tack för tankar. Det är ingen taklucka utan takljus. Vi vill helst inte ha fönster ut mot gatan men har spelat med tanken, men då försvinner värdefull yta för överskåp.

Har försökt kolla så bra jag kan ang duschplaceringen. Det jag hittat är att det måste vara ett visst avstånd mellan dörrkarm och vägg men inget om att man inte kan ha duschen så här.

Köket är vad det är liksom. Gammalt korridorkök från början och jag vill helst inte ha vask och spis i själva ön utan tar allt det i hjärtat som lösningen heter med kök på ena sidan och badrum på andra

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Efter snackat med arkitekten så är det just golvfallet som inte blir så bra men tror vi fick till ett nytt bra förslag för att gömma tvätten lite. Några tankar kring detta? Dvs flytta in det lite så kan man ha garderobsdörrar framför alt lämna det öppet men att det ändå försvinner lite
Obs bara exempelbild till höger, vi kommer ha TT och TM
Ritning och foto av ett litet, modernt tvättstuga med förvaring, bänk och tvättrum.
Skapa konto

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.