Planlösningar
Bulanbarr: Tackar så hemskt mkt för era tankar och tips! Jag tar med mig det även om jag inte skriver under på allt och sätter mig med lite nya idéer och övervåningen i helgen! Tusen tack!
PappasHammare: Kul Tog ni av emballaget? För du sa ju från början att den var större?
Bulanbarr: Hej, tack, jag har sett den. Men det hjälper mig inte insett fallet 😅
BSOD: Tar man bort en balk så belastas ju de andra mer. Om man dimensionerat balkarna med rejäl säkerhetsfaktor från början, så kanske det inte märks att en är borta. Eller så märker man det när det är rejält med snö på taket. Eller många på övervåningen, eller lite svaj och knarr på golven. Mitt hus från 44 har kommunen nästan ingen info om, en fyrkantig ruta på en ritning, som
BirgitS: Välkommen till forumet! Jag är verkligen ingen expert men jag tycker det ser lite oroväckande ut med alla sprickorna i stenarna och brädorna samt brädor som ser ut att ha rört sig. Har du mätt att golvet på den högre nivån är plant? Om det är en svacka nära trappan så kan det vara en indikering på att bjälklagret har satt sig därför att man har tagit bort en bit av balken. Om
MsTake: [citat] När jag studerade bodde jag i en tvåa i Sthlm på 37kvm och då låg köket placerat längst kortänden i vardagsrummet vilket jag tyckte var optimalt. Tar miminalt med plats i anspråk, ljust och öppet så man kan socialisera med gäster samtidigt som det fanns bra med plats över för en stor soffa, soffbord, mediamöbel samt ett matbord för fyra. Därtill ett sovrum med 3
Gammelnörden: Det är RoomSketcher Pro Small. Jag unnade mig en uppgradering, för den versionen gör att man kan ladda upp en befintlig ritning och använda som mall. Strecken och anteckningar är gjorda i "förhandsvisning" på datorn. 😊 Jag började med att utgå från ritningen i vinkel men övergav min idéskiss då VV-tekniken hamnade utanför och det blev mer ombyggnation i den befintliga huskroppen
okaenrique: [citat] Tack för din tips , detta rum utan fönster det är walk in closet.
Byggarmike: [citat] Tack för input! Bra poäng att tänka på vad man ser när man sitter i soffan.
BirgitS: [citat] Man bör åtminstone ha 60 cm golvutrymme framför hängande kläder så att det är någorlunda lätt att ta fram dem.
Anna_H: Synd att ni inte är sugna på en upphöjd sängplats, det skulle verkligen passa. Det räcker att höja det ca 1-1,5 meter för att få effekten av ett eget rum, med räcken som liknar balkongräcket, och draperiet från taket för att kunna dra för. Utrymmet under blir förvaring.
Anna_H: Jag tror på din sista idé där, att göra små sovrum av kattvindarna, så att var och en får sitt eget krypin att sova i, och ni har rejäla ytor för tex gaminghörna, soffhäng, studieplatser, klädförvaring eller varför inte ett badrum?
ricebridge: [citat] O ja. Det kan du ge dig på. Orkar inte räkna upp allt här så jag drar några lappar ur hatten på måfå: • En barnfamilj kan aldrig få för stor hall. Multiplicera hallytan med kvadraten på antalet barn — minst, typ. • Hall och toa placeras lämpligen i direkt anslutning till varandra. Fenomenet ”unge i nersölad termooverall som måste in på muggen panikartat omedelbart
Nina Schuster: Tack :) Jag gör det när vi kommit lite längre. Vi håller på för fullt att komma igång nu.
Storn: [citat] De ritningar jag hittat har funnits i kommunens ritningsarkiv från när huset byggdes, bygglovsritningar. Jag har VVS ritningar men dock ej el.
Fazt: [citat] Det är bra punkter absolut :) som tur är är jag inte den händige och kör dessutom elbil så jag håller tummarna till en början att det ska räcka. Det enda som ska torka i kontorsutrymmet är ett torkskåp så egentligen bara ytterkläder. Men tiden får utvisa hur problematiskt det blir, är ju ingen stor grej att slå igen en dörröppning om det vill så illa :)
niclasma: [citat] Stort tack för din feedback! [citat] tack för bra feedback!!
Luddis_1: [citat] Det vanliga är just att det rör fasaden och är det på det viset så påverkar det inte era planer, vilket är bra. Ville bara lyft tanken att kolla upp sådant innan man tar in en dyr konstruktör lr arkitekt. Min erfarenhet är en gammal fastighet centralt som varit i familjen sedan sent 1800tal, där vi på senare år inte har fått slå ihop lägenheter så som vi önskat. Men är
fr3dd3h: I badrum ska det vara cc 300 mm i bjälklaget (golvreglarna). Detta bör kontrolleras i erat fall. Man kan uppnå likvärdig bärighet med andra metoder också om cc skulle vara 600mm.
Anna_H: Tänk på att vid så stor ombyggnad krävs troligen att gästtoaletten har dusch och är tillgänglighetsanpassad. Plus att det ska gå att smälla upp en vägg så att man får ett sovrum på bottenvåningen också.
Anna_H: I äldre hus kan det ju vara lite hipp som happ. Min mormor bodde i en trea, de hyrde dessutom en etta med endast WC på övervåningen, den som bodde där innan hade en kokplatta och ett litet, litet kylskåp i kattvinden. Tvärs över svalen fanns en etta med kök och litet badrum, när mormor dog tog de som hyrde den lägenheten över mormors etta. Det kan ju vara något liknande som hänt
sturnus: Yes, it matters. As you can see on all floors this wall exists. It was brick from the foundation level. In the picture you can see that the joists are placed close to it on both sides, so it is load-bearing for your downstairs neighbors. But not necessarily for you. It depends on what is above it in the attic. In your photo you can see brick and wooden walls there. If there is a brick wall above
sturnus: I presume there is a bathroom upstairs? Then you can arrange it like this. [bild] The new master bathroom is close to the toilet so no problem. You can use the old bathroom connections for an island with a sink
sturnus: Or this: [bild] or more oppen: [bild] And meybe, in your idea complety bathroom renovations is't necessary
Euhamm: Vi har precis köpt hus (byggt 1943), och vill ta bort en vägg i den inredda källaren. Har fotat av K-ritningarna, och den väggen vi vill ta bort är markerad med röd ruta. På ritningarna står det att väggen består av 150mm betong med korsarmering. Den gränsar mot det gamla skyddsrummet. Osäker på om väggen är bärande eller inte, men vi vill mura upp två nya väggar (streckade
Michaela.s: Stort tack för allas engagemang kring detta! Vi håller på och undersöker hur vi kan få mer klarhet från byggnadskonstruktör/arkitekt om väggen är bärande eller inte. Om det finns några som har bra koll på detta i forumet så får ni gärna säga till om jag kan dela mer info/bilder som kan hjälpa till att fastställa om den är bärande eller ej. Är den bärande så innebär det att
ricebridge: @sturnus Please cool down and keep things civilised.
Jarlsgård: [citat] Ja nu när du nämner det med balkongen vid entren så hade jag nog faktiskt fimpat den och låtit entredelen "trona" lite mer och satt in ett fönster med bröstning i badrummet istället.