Hej! Jag har en bokhylla av Borge Mogensen i ekfanér. Möbeln är gammal och har gulnat med åren. Den har en del fläckar och nyansen skiljer sig från olika delar av möbeln. Den består av tre moduler. Vissa delar är ljusare, vissa mörkare. Den ser lite torr ut på vissa ställen.

Jag skulle vilja behandla möbeln på något sätt och helst få samma nyans på hela möbeln. Samt ge den lite mer lyster. Jag funderar på om det går att vitolja den. Dock är det fanér så kan inte slipa för mycket och den är lackad innan.

Har någon tips på hur jag kan behandla den? Vilka ytbehandligar som ni skulle rekommenderna? Märken?

• Ett tomt träfärgat skåp med hyllor och skåpdörrar i ett vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det viktigaste är att få hela möbeln i samma nyans, så tycker jag inte du ska labba med färgade ytbehandlingar nu. Testa hellre först med någon form av olja som mättar faneret och förhoppningsvis tar fram samma eknyans igen. Jag använder oftast hårdvaxolja (till 90 % Osmo sidenmatt), men andra med erfarenhet av att fräscha upp möbler har kanske andra idéer. Men testa först utan pigment, då det är klart mer riskabelt.

Tack för hjälpen! Ska testa :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.