Hej,

Jag har köpt ett matbord i björk som är vitoljat. Enligt instruktionerna ska man olja på bordet några gånger första halvåret eftersom det endast har en inoljning från snickeri. Jag klurar lite på hur jag ska behandla bordet framöver på några års sikt.

Jag hade tidigare ett oljat ekbord. Detta bord körde jag linolja och terpentin några gånger. Sedan testade jag vaxolja och det fungerade kanon. Skyddade verkligen bra! Så det fortsatte jag med. Kan jag göra samma sak med vitoljad björk? olja in några gånger med vitpigmenterad olja och sedan på lite sikt gå över på vaxolja för att få ett bättre skydd än med "vanlig" olja.

Jag klurar även på om man oljat bordet med vaxolja några gånger, har man då försatt in chans att återgå till "vanlig" inoljning igen? t.ex. om man känner att det skulle vara beov av att dra på lite mera vitpigmenterad olja efter några år.

Hälsningar
Mattias
 
  • Gilla
Bönhus
  • Laddar…
M Mattias_Maria skrev:
Hej,

Jag har köpt ett matbord i björk som är vitoljat. Enligt instruktionerna ska man olja på bordet några gånger första halvåret eftersom det endast har en inoljning från snickeri. Jag klurar lite på hur jag ska behandla bordet framöver på några års sikt.

Jag hade tidigare ett oljat ekbord. Detta bord körde jag linolja och terpentin några gånger. Sedan testade jag vaxolja och det fungerade kanon. Skyddade verkligen bra! Så det fortsatte jag med. Kan jag göra samma sak med vitoljad björk? olja in några gånger med vitpigmenterad olja och sedan på lite sikt gå över på vaxolja för att få ett bättre skydd än med "vanlig" olja.

Jag klurar även på om man oljat bordet med vaxolja några gånger, har man då försatt in chans att återgå till "vanlig" inoljning igen? t.ex. om man känner att det skulle vara beov av att dra på lite mera vitpigmenterad olja efter några år.

Hälsningar
Mattias
Skulle gärna få tips på samma fråga!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.