M Mackk skrev:
Så, vad har hänt sedan sist? Jag fortsätter att svarva och lära mig när tillfälle finns. Sakta men säkert blir skålarna större och bättre, och spånen längre och längre. Bild kommer snart på senaste skålen.

Jag köpte nya svarvstål (diskuterades i en separat tråd). De fungerar bra, bättre än de som följde med svarven, men det kan bero på att de är nyslipade.

Hastigheten på svarven tycker jag är svår att få till. Jag upplever det alltid som att svarven går för fort. Om någon har en tumregel för rpm för olika virkesstorlekar så är jag tacksam.

Mest har jag svarvstål i färskt, rått, virke och sedan torkat det i en papperspåse med spånen. Det har fungerat relativt bra. Jag förvarar virket i skuggan på baksidan av garaget men har ännu ingen uppfattning om hur snabbt det torkar.

Mvh Mackk
Fyra olika diagram med varvtal (RPM) mot diameter i tum, används för maskinbearbetning eller verktygshastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men jag kör typ alltid långsammare..

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Jättefint, tack!

Jag ska jämföra detta med vilka rpm de olika växlarna på svarven ger.

Du säger att du kör långsammare. Är det så måntro att bilden är anpassad för skrap(skrubb?)svarvning och inte skärsvarvning?

M Mackk skrev:
Jättefint, tack!

Jag ska jämföra detta med vilka rpm de olika växlarna på svarven ger.

Du säger att du kör långsammare. Är det så måntro att bilden är anpassad för skrap(skrubb?)svarvning och inte skärsvarvning?
Vet inte. Men jag upplever att ju långsammare det är desto bättre kontroll har jag. Gör ju inget om det tar längre tid när man ändå bara hobbysvarvar.

Här kommer en bild på senaste skålen. Ca 10 cm i diameter och lika hög. En bit från ett nedsågat körsbärsträd kom till användning. Svarvade och slipade innan jag långsamt torkade skålen. Sedan vätte jag ner ytorna, slipade igen och oljade in den. Avslutade med ett lager vax. På det stora hela nöjd med utseendet och finishen på utsidan men hade gärna fått till en jämnare botten på insidan. Blir nog bättre nästa gång, övning ger färdighet.

Mvh Mackk

Träkopp på vit keramiktallrik, bordsyta, oskarp bakgrund med grönska och solljus.
Skapa konto

• Gilla
Stefan_R
  • Laddar…
M Mackk skrev:
Här kommer en bild på senaste skålen. Ca 10 cm i diameter och lika hög. En bit från ett nedsågat körsbärsträd kom till användning. Svarvade och slipade innan jag långsamt torkade skålen. Sedan vätte jag ner ytorna, slipade igen och oljade in den. Avslutade med ett lager vax. På det stora hela nöjd med utseendet och finishen på utsidan men hade gärna fått till en jämnare botten på insidan. Blir nog bättre nästa gång, övning ger färdighet.

Mvh Mackk

[bild]
Tjusig!
Jag hade försökt få till tunnare kanter som nästa steg.

Japp, jag håller med om att kanterna ska vara tunnare. Även botten blev onödigt tjock. Nästa gång!

Så, nu var det längesen jag skrev här. Jag jobbar vidare med att svarva skålar och har även försökt mig på en ask med lock som inte blev så lyckad.

Mitt största problem just nu är att torka virket utan att det spricker. Då och då kommer jag över lite lövträd som jag vill spara för framtiden. Jag har testat att klyva kubbarna (fungerar bra) och stryka lim på ändarna av klenare stockar men tycker ändå att de spricker onödigt mycket. Jag fortsätter att testa mig fram.

Frustrator Frustrator skrev:
[bild]

Men jag kör typ alltid långsammare..
Skylt på maskin med hastigheter och arbetsstyckets maxdiameter, dammigt, industriellt.
Skapa konto

Såhär ser hastigheten ut på min svarv. Jag tycker att de har skrivit storleken i fel ordning. Den minsta diametern borde ju ha den högsta hastigheten. I övrigt tolkar jag det som att det är likvärdigt med din figur. Men jag föredrar lite lägre hastighet.

Mvh Mackk

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.