Jag har riktigt ont om plats i min snickarverkstad och behöver alla platsbesparande lösningar som finns. Jag har sneglat länge på Planos limpressar, och de verkar ju vara både platsbesparande och listiga på andra sätt. Nu behäver jag åsikter från forumet:

Är de så bra som de verkar?
Hur många behöver man? Minsta paketet är på 3 enheter och 1 m skena. Kan man köra med tre pressar på 2 meter skena och komplettera med vanliga knektar, som jag redan har?
Det finns olika längder. Klarar man sig med de kortaste, eller skall man ta de längsta för säkerhets skull?

Är du så lyckligt lottad att du har 2 m ren vägg att sätta den på är det inga problem. Själv har jag inte det utan jag fick montera den på insidan av garageporten (vickmodell).

Jag har 4 enheter av kortaste modell. Ett plus med de nya modellerna är att det sitter teflonlister monterade för att lim inte ska fastna på tvingen och därmed virket i tvingen. Den gamla modellerna saknade dessa lister så då fick man lägga tvingarna i badkaret över natten.

Längden är helt beroende av vad du tänker göra. Jag brukar inte limma bredare än vad min hyvel klarar. När jag sedan slutlimmar till en bred skiva brukar jag kexa för styrningens skull och därmed minimera slipningen.

Tja, de är väl inte riktigt så bra som de verkar... Men ganska bra är dom.

1) Träbitarna lägger sig inte så att skivan blir plan automatiskt, utan man får slå med händerna på pressarna framifrån för att "justera till det". Inget stort problem egentligen, men när man ser konstruktionen tror man att kraften i sidled skall bli större än den blir.

2) Har 3 pressar på en meter, och behöver ganska ofta sätta extra tvingar. (Särskilt om man limmar smalare stavar naturligtvis)

3) Höjdjusteringen är lite småbråkig innan man lär sig komma överens med den. Numrera hålen! Justeringsmässigt är en vanlig limknekt enklare att handskas med

4) Plattorna gör märken i virket, så antingen får man lägga emellan klossar eller hyvla kanterna en extra gång efteråt, vilket man ju oftast gör ändå.

Bortsett från dessa lyxproblem som man retar sig lite på så fungerar den helt OK. Man har ju som sagt inte plats att ha ett särskilt limbord, så då tycker jag denna lösning är OK. Dessutom är limknektar definitivt inte billiga heller.

Fått tag i begagnade Plano på Blocket, 3 st 1100 mm med 1 st skena. Men jag har nu ett bokhylleprojekt och ska då limma nästan 2 m långa skivor, då räcker väl inte 3 st pressar eller?
Erfarenheter?
Har läst att C-C 350 mm är rekommenderat (genomsnitt). Enligt Plano själva per telefon fungerar det utmärkt med 5 st på 2 meter, men jag skulle vilja veta om bara 3 räcker? (och kanske slipper lägga ut 2500 på 2 pressar till)
/ Esbjörn

3 pressar på 2 meter är för lite skulle jag vilja säga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.