Pga akut platsbrist i köket tänker jag sätta upp en vägghylla som ska gå över två av väggarna. Jag hade tänkt mig en sammanhängande hylla över dessa väggar. P.g.a. detta måste jag pasera ett hörn. Jag undrar om någon här har prövat något liknande, och vad för slags förstärkning ni isåfall använde i hörnet. Jag hade tänkt mig att använda ett hörnbeslag tillsammans med skruvplatta på undersidan.

Hur sitter vägghyllorna uppe i övrigt, med konsoller? Jg hade nog kexat eller centrumtappat ihop hyllplanen och sedan bara satt en liten diskret kloss på väggen inne i hörnet för att stödja hyllplanen.

Jag tillverkade ett par fräsmallar och skarvade på samma sätt som man skarvar bänkskivor och använde också fräsen för att kexa in ett par stödskivor. Jag limmade dock aldrig, eftersom jag misstänkte att träet behövde lite utrymme för att svälla, något som också syns på bilden här nedanför. Köket är ett rum som varierar i temperatur...
Nån kloss har jag inte behövt, hyllorna hålls uppe av fästanordningarna som normalt används för att hålla uppe fönsterbrädor. Köpt på biltema. Tror de bifogade bilderna förklarar bättre än jag gör. Beklagar allt julpyntet som grötar till bilden.

• Hylla.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detalj.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag kexade skrivbordshyllan till min dotters rum.
Det håller bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.