2 950 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Hjälp med att bygga dörr?
Hej
Har ett 40 tals hus och funderar på att bygga en vanlig klassisk spegeldörr i lite udda mått 75 cm karmyttermått.
Alla dörrar i huset har dessa mått och jag tycker de är trevligare och mer funktionella.
Dessutom så behöver jag skaffa / bygga en bred skjutdörr (som sällan kommer att stängas så den 'syns' inte så mycket.
Söker tips ideer, instruktioner hur jag går tillväga, var jag finner virke etc.
Är händig och har en kompis med massor med bra maskiner men har aldrig byggt en spegeldörr förut.
Tacksam för hjälp.
Mvh
Peter
Har ett 40 tals hus och funderar på att bygga en vanlig klassisk spegeldörr i lite udda mått 75 cm karmyttermått.
Alla dörrar i huset har dessa mått och jag tycker de är trevligare och mer funktionella.
Dessutom så behöver jag skaffa / bygga en bred skjutdörr (som sällan kommer att stängas så den 'syns' inte så mycket.
Söker tips ideer, instruktioner hur jag går tillväga, var jag finner virke etc.
Är händig och har en kompis med massor med bra maskiner men har aldrig byggt en spegeldörr förut.
Tacksam för hjälp.
Mvh
Peter
Kan du ta en bild på en befintlig dörr och lägga upp? Nåt säger mig att det kan bli lite trixigt med profilerna på ramen.
Har du tillgång till limknektar, rikt/plan och bordscirkelsåg så lär saker lösa sig. Dock beror arbetsgången lite på vad du har tillgång till för typ av fräs och vilka frässtål.
Skall den målas med täckande färg eller lackas?
/Kent
Har du tillgång till limknektar, rikt/plan och bordscirkelsåg så lär saker lösa sig. Dock beror arbetsgången lite på vad du har tillgång till för typ av fräs och vilka frässtål.
Skall den målas med täckande färg eller lackas?
/Kent
Hej Kent
En del av befintliga dörrblad är inte original.
Alla är målade. Några i KV är betsade men borde bli målade.
I KV är de klassiska spegeldörrar.
De äldre förefaller ha speglar i en tjockare masonit (tor jag).
De nyare är av homogent trä typ byggvaruhusens dörrblad.
I övrigt så är det släta dörrar som är överfalsade (heter det inte så?).
Jag vill ha dörrar med speglar vartefter som jag byter dem.
Har
- liten bandsåg (220 cm band med 30 cm hjul från 40 talet.
Dock så går inte bandet helt rakt. Får inte till det trots nya kullager.
- hyggligt med knektar.
- Har en 2.8 Kw klyvsåg med 315 mm klinga (Scheppach lågpris)
- DW 707 gersåg
- Festo linjalsåg.
- DW rikt & plan (30cm)
- Kompisen har en Luna kombimaskin med rejäl fräs.
De har gjort en homogen spegeldörr där tidigare
Mvh
Peter
En del av befintliga dörrblad är inte original.
Alla är målade. Några i KV är betsade men borde bli målade.
I KV är de klassiska spegeldörrar.
De äldre förefaller ha speglar i en tjockare masonit (tor jag).
De nyare är av homogent trä typ byggvaruhusens dörrblad.
I övrigt så är det släta dörrar som är överfalsade (heter det inte så?).
Jag vill ha dörrar med speglar vartefter som jag byter dem.
Har
- liten bandsåg (220 cm band med 30 cm hjul från 40 talet.
Dock så går inte bandet helt rakt. Får inte till det trots nya kullager.
- hyggligt med knektar.
- Har en 2.8 Kw klyvsåg med 315 mm klinga (Scheppach lågpris)
- DW 707 gersåg
- Festo linjalsåg.
- DW rikt & plan (30cm)
- Kompisen har en Luna kombimaskin med rejäl fräs.
De har gjort en homogen spegeldörr där tidigare
Mvh
Peter
Demontera en befintlig dörr och titta på hur den är gjord.
Åk till en brädgård, köp hem några reglar, torka och kör upp till ramen.
Där märker du snart vilka mätfel du gör, hur den slår sig, hur du skall limma, fräsa etc.
Dvs gör en riktig dörr i enbart billigt virke för att prova arbetsgången, klyvning, riktning, plan, tappa, göra tapphål, limma.
Fräsning läggs till där det funkar beroende på typ av stål/maskin.
Vill du så gör du ramen med limmat virke, den slår sig mindre då och du klyver, riktar och planar i en vända till innan du fortsätter med ramen.
Spegeln blir en baggis om du får en ram ok, planera urfräsningen för spegeln innan du kör ut tappar och tapphål och montera speglarna när du limmar ihop allt.
Eller så sätter du dit spegeln efteråt i en fräst fals och sätter lister som håller den på plats.
Profiler ställer till det lite, lösa tappar löser ibland problemet.
Friser (fasad kant) på speglar görs enklast med högt anhåll på bordssågen.
Tappar, bandsåg eller på bordssågen.
Tapphål, borrmaskin eller handöverfräs och stämjärn
Alternativt så bordsfräs, kontraprofil och lösa tappar.
Hoppas ovan inte var helt oförståeligt men jag gissar att saker klarnar lite då du demonterar en befintlig dörr. Man ser lite klarare då hur man kan få ihop det.
/Kent
Åk till en brädgård, köp hem några reglar, torka och kör upp till ramen.
Där märker du snart vilka mätfel du gör, hur den slår sig, hur du skall limma, fräsa etc.
Dvs gör en riktig dörr i enbart billigt virke för att prova arbetsgången, klyvning, riktning, plan, tappa, göra tapphål, limma.
Fräsning läggs till där det funkar beroende på typ av stål/maskin.
Vill du så gör du ramen med limmat virke, den slår sig mindre då och du klyver, riktar och planar i en vända till innan du fortsätter med ramen.
Spegeln blir en baggis om du får en ram ok, planera urfräsningen för spegeln innan du kör ut tappar och tapphål och montera speglarna när du limmar ihop allt.
Eller så sätter du dit spegeln efteråt i en fräst fals och sätter lister som håller den på plats.
Profiler ställer till det lite, lösa tappar löser ibland problemet.
Friser (fasad kant) på speglar görs enklast med högt anhåll på bordssågen.
Tappar, bandsåg eller på bordssågen.
Tapphål, borrmaskin eller handöverfräs och stämjärn
Alternativt så bordsfräs, kontraprofil och lösa tappar.
Hoppas ovan inte var helt oförståeligt men jag gissar att saker klarnar lite då du demonterar en befintlig dörr. Man ser lite klarare då hur man kan få ihop det.
/Kent
Klicka här för att svara