Vad använder ni för skruv till MDF?

I helgen så hjälpe jag en bekant med att skruva lite lådor, vi skruvade med 4,2mm träskruv förborrade med 2,5mm men det sprack hela tiden när man skruvade i snittytan, själv har jag i princip alltid enbart limmat MDF eller skruvat med en stödlist.

12 och 22mm MDF men båda storlekar sprack.

Spax gör en skruv som är självborrande och den är just gjort för mdf.
Tror det heter Spax-M.
Men tyvärr vet jag inte vart den säljs, någon som vet? ;)

Mikael_L
Ni skulle kanske använt 3 eller 3,5 mm borr?
Min tumregel är att borren ska vara som skruvens kärna, eller vad det nu kan heta, men diametern på skruven i gängdalarna iaf. Samma dia eller kanske aningens större...

Men jag tycker det låter märkligt att 22mm MDF inte klarade sig... :confused:

Mikael_L skrev:
Ni skulle kanske använt 3 eller 3,5 mm borr?...
Jag brukar köra med 3,5 mm förborrning och 4,2 mm skruv - funkar kalas (har iofs inte testat 12 mm MDF, bara 16 mm och uppåt).

Zago skrev:
Spax gör en skruv som är självborrande och den är just gjort för mdf.
Tror det heter Spax-M.
Men tyvärr vet jag inte vart den säljs, någon som vet? ;)
K-Rauta säljer Spax. Om de har just "M" vet jag dock inte.

Tycker alltid det är problem att skruva i snittet på MDF, OSB och mycket plywood. Löser det i regel alltid med stödlist. Till nöds kan man låta gängorna ta minimalt på varje sida, men det är inte värst roligt det heller, och kommer skruven lite snett så är det i alla fall kört.

• Gilla
Tobbeturbo
  • Laddar…
eriobe skrev:
Hej
Jag har precis skruvat ihop 22 mm MDF med kopplingsskruvar, t ex [länk]

Jag förborrade med 6 mm borr och det sitter som berget. Inte en tendens till spricka

/E
Håller med dig, behöver det skruvas i snittet på MDF är kopplingsskruv toppen.

bygga_bo skrev:
Jag brukar köra med 3,5 mm förborrning och 4,2 mm skruv - funkar kalas (har iofs inte testat 12 mm MDF, bara 16 mm och uppåt).
Har skruvat ihop en minihylla (till nåra gamla Reda-glas-behållare) med 4,0-skruv, 3mm förrborrat i 10mm MDF ... gick finfint :)

• Gilla
joad004
  • Laddar…
Förborrning gäller alltid i MDF. Speciellt om du ska skuva i kortsidorna (snittet).

Jag gjorde om ett rum i förra huset till bibliotek och använde 22 mm MDF. När jag byggde hyllorna borrade jag för två träplugg i varje hyllplan. Förborrade också för skruv. Trälim emellan och det blev stadigt och bra. Inga "jäsningar" på hyllplanen heller. MDF funkar som en hårt pressad hög med papperblad har jag märkt. Ganska lätt att deformera om man skruvar i en skruv från sidan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.