Står mellan Festools Domino och en "vanlig" kexmaskin från Makita. Håller på och bygger min lilla snickeriverkstad för att kunna bygga lite hyllor och sånt.

Jag har förstått att Dominon är helt outstanding men jag har svårt att motivera mer än dubbelt pris jämfört med tex Makitas PV7000 kexmaskin. Nu undrar jag hur tunna/smala stycken kexmaskinen klarar? Med Dominons kan man ju komma ner till en ganska small bricka medan kexspåren verkar bli mycket bredare. Jag vill tex kunna kexa ihop ramar gjorda på 30mm lister.
Har försökt hitta info om både kex och Makitas fräs men inte hittat måttet för minsta bredd på kexhålet.

Någon som vet?

Jag tror att det minsta kexet är H9, som mäter 38x12mm. Dom kräver dock en mindre kutter.

http://en.wikipedia.org/wiki/Biscuit_joiner#The_sizes_of_standard_biscuits

Ska du foga mycket bitar med den dimensionen (30mm alltså) så kanske det lönar sig att köra på en Domino direkt, tillhör det ovanligheten kanske du kan köra med centrumtapp där istället? En gerad 30mm å andra sidan blir sisådär 42mm och då bör det ju gå fint att köra H9.

Vad är bästa smidigaste verktyget för att göra centrumtapp? Förstår att man kan fräsa själv. Har även sett billiga jiggar från typ Wolfcraft (?) men man vill ju gärna ha samma fina precision som en Domino fast med plugg.

Det finns även R1-3 som är ännu mindre än H9. Dessa är även ännu tunnare, så det funkar inte med den vanliga (för 0/10/20 kex) 4 mm klingan i det fallet heller.

Dominos finns ner till 4 mm tjocklek, alltså samma som "standardkex". De är dock betydligt smalare (17 mm har jag för mig) så de funkar fint till 30 mm lister.

Angående materialtjockleken går Dominon att ställa ner till 6 mm mellan anhåll och tappcentrum, vilket innebär att du kan få dominobrickan i mitten på material som är 12 mm eller tjockare. Skulle tro att denna gräns är satt med den klassiska regeln att tappen bör vara ca 1/3 av materialtjockleken i åtanke. Man kan dock fuska lite och lägga något mellan anhållet och materialet om man vill tänja lite på regeln (tex en tavelram i ett hårt träslag). Tex kan man lägga en 1 mm plåt där om man vill pricka mitt i 10 mm material.

Min kexmaskin (som mest samlar damm efter Dominoinköpet) går att ställa tajtare än Dominon. Men det är som sagt inte bara frågan om vad som går, utan också om vad som är lämpligt...

• Gilla
DarrenB och 1 till
  • Laddar…
Oj jag inser att valet av utrustning kommer att bli svårt. Just nu står det mellan:

1. Enklast möjliga pluggjigg (typ Joint Genie) för de gånger man behöver foga kanter. Billigaste och kanske tillräcklig med tanke på att jag inte massproducerar något utan har tänkt det för hemmabruk.

2. Pluggjigg för smala stycken och Makita PJ7000 kexmaskin för lite större skåp, hyllor mm. Lite dyrare men lite bättre kanske.

3. Domino. Dyyyrt. Man är sugen men frågan är om det inte finns annan utrustning man kan lägga dessa pengar på som kanske gör mer nytta för snickeriet totalt?

Notera att fogar med domino och kexmaskin inte är likvärdiga. En dominofog är en lös tapp, som ger betydande styrka till fogen om den är korrekt dimensionerad. En kexfog används primärt för att linjera arbetsstycken så att dom håller sig på plats, men stärker inte själva fogen.

Det som avgör styrkan i en fog är framförallt hur mycket längsgående fibrer som ligger an mot varandra. Detta ökad bara marginellt med ett kex när man gör en "butt joint". Kan någon förresten hjälpa mig med en svensk översättning av den fogtekniken?

Butt joint tror jag heter stumfog.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Nja vill inte riktigt sträcka mig så långt att kex bara är till för att styra. Utan den togs nog fram när skivmaterials användningen tog fart. Att göra not/fjäder och notspår tar lite tid så då vart kexmaskinen oumbärlig. Så vist har kex en styrka i fogen.

Kexmaskin och domino är som redan sagts två helt olika maskiner visserligen är dom till för att förstärka en fog men för olika olika typer av fogar så antingen eller är inte en korrekt jämförelse.

Om du vet med dig att du nästan bara kommer att bygga i skivmaterial så är kexmaskinen att föredra enklare och snabbare att använda än dominon och mycket billigare OM man inte vill ha en kexmaskin av märket lamello för då blev det dyrare än dominon.

Om du tycker det är dyrt med en domino (vilket är sant) så tycker jag att centrumtappar är ett väldigt bra val för hobbysnickeri. Och där finns en uppsjö av olika jiggar som förenklar borrningen. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig där utan du får falla för reklamen. Även för att limma ihop skivmaterial så funkar centrumtappar utmärkt.

Pär

Redigerat:
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Jag hävdar inte att den bara är till för linjering. Däremot hävdar jag att den primärt är till för linjering, speciellt om det handlar om att limma ihop en skiva. Vid stumfogning och gerade hörn i som exempelvis en tavelram ges fogen givetvis styrka, men då agerar ju kexet en underdimensionerad lös tapp.

Jag köpte måttbeställda ramar på nätet vid något tillfäll, har för mig att det var ek. De ramarna var sammanfogade med laxstjärtar urfrästa i varje ramdel och lösa plastbitar som pressades ner i dessa. Väldigt smart design som fungerade perfekt.

Har själv gjort en del förstärkningar av gerade lister med 4 och 5mm dominos. Utan att ha någon kexfräs tycker jag nog att dominon överträffar kexen, den är mycket mer mångsidig. Kexfräsen kan möjligen vinna något poäng på snabbhet i vissa moment men för mig som hemmasnickare så är den tidsvinsten inte särskilt vikig. Ska man bara ha en av maskinerna så blir dominon mitt självklara val!

Nu har jag investerat i en Joint Genie för träplugg samt en hel uppsättning med KREG jiggar.
Prismässigt hamnar jag väl på en halv Domino men det kanske är bra att börja med basics för att eventuellt byta till Domino den dagen jag blir helt hooked.
KREG kändes som en enkel och snabb genväg för byggen som inte kräver pluggning eller kexning.
Någon som har erfarenhet av Pocket hole-tekniker?

Jag har använt en del pocket hole, Kreg HD heter mitt kit tror jag. Köpte den för att fästa in några fönsterbänkar och då använde jag den i tillägg till 7st 10mm domino.

Fönsterbänk.jpg

Skulle gärna vilja ha hela kitet K5 eller K4 men det finns annat på inköpslistan och jag har en hel del tvingar så det brukar funka med enbart domino.

Redigerat:
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
badtastex skrev:
Jag köpte måttbeställda ramar på nätet vid något tillfäll, har för mig att det var ek. De ramarna var sammanfogade med laxstjärtar urfrästa i varje ramdel och lösa plastbitar som pressades ner i dessa. Väldigt smart design som fungerade perfekt.

Jag har kollat på CMT-Enlock som använder sådana små "fjärilar" i plast. Det verkar vara ett trevligt system för ramar och dyl. där man har en osynlig sida:)

Redigerat:
Jag är tyvärr inte så bra på att se ev. problem, jag brukar se möjligheterna och sedan upptäcka problemen:o Det brukar iofs. lösa sig men inte med ett resultat som platsar i forumdelen möbelsnickeri;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.