Byggahus.se

Laga fanér

1. P
    Medlem Nivå 5
  2. P
    Medlem Nivå 8
    är det bara i ytan skulle jag prova med lite parafinolja...

3. P
    Medlem Nivå 5
    Rekommenderar du någon speciell parafinolja?
    Hur ska jag gå tillväga med den?

4. L
    Medlem Nivå 1
    Jag föreslår att du först fyller ut med ett speciellt möbelrenoveringsvax som har samma färg som den ljusare delen av faneret där efter tar du ett mörkare och lägger i som återskapar märgstrålarna... Men detta kräver lite erfarenhet. En mindre exakt lagning kan göras med hjälp av schellack. Det fyller inte ut skadan men den har samma färg och glans som dörren. Jag skulle inte rekomendera en olja; dels får du fel glans och dels kommer den med tiden att "dunsta"
    Lycka till!

5. L
    Medlem Nivå 1
    Tillägg till schellacken, den kan du även fylla med, men det tar många lager och du behöver slipa lite lätt mellan gångerna med ett fint slippapper t ex 240 eller finare. Alternativt tar du lite stålull, den utan tvål.

6. pär h
    Medlem Nivå 12
    Det är svårt att se på bilderna hur djupa skadorna är. Om det är repor som har tagit bort trä, tänk en flisa som saknas så kan man som leonart skrev göra. Men möbelvaxen tycker jag är lite väl mjuk för så stora skador. Så schellack är i mitt tycke bättre väg att gå den är lite bökig att jobba med då den måste smältas med typ lödkolv och droppas i skadorna efter det bör den skrapas allra helst sicklas. Om man slipar är det så lätt att det blir gropigt och du kommer att slippa på lacken på dörren och det vill man helst inte om det inte är så att du ändå tänker lacka om den.

Man kan även använda fuktig kökshandduk och strykjärn för att försiktigt värma på skadorna så att fibrerna i skadan reser sig lite. Det kan man göra om man fått slag/tryckmärken. MEN efter som det är tunnare trä( faner) så är det väldigt lätt att man värmer för mycket så limmet även släpper och det vill man inte.

Jag skulle nog bara ta lite mat/halvblank lack med reservation för halvblank för jag tror att det är någon stans där i mellan på glans skalan (gissar runt 20) och pensla i skadorna för att få samma lyster på trät som övriga dörren. Om det är gamla repor så har trät oxiderat vilket gör att det blir en färg skiftning. Men jag tror ändå att det kommer att synas mindre än om du laborerar med att fylla i skadorna om du inte är väldigt konstnärlig av dig.

Ett tips sök på you tube men du måste söka på engelska så kommer du säkerligen få träffar på hur man använder stryckjärn, schellak eller vax.

Sedan vill vi gärna se bild på resultatet.

Pär

7. L
    Medlem Nivå 1
    Ett förtydligande; jag avsåg kvistschellack och inte den hårda man smälter. Kvistschellacken har samma färg och glans som gabondörren.