Bygget av min nya snickarverkstad närmar sig och en ide som jag fick från Frank Howarth är att man skulle kunna gjuta ner VA rör i plattan som en del av spånanläggningen för att slippa rör i taket.

Fördelarna är ju uppenbara men vilka skulle nackdelarna kunna vara, att man inte kan flytta runt maskinerna är ju en, men det finns ju alltid flex slang att skarva med.

Nästa fråga, med risk för att låta lite dum:o
Jag antar att problematiken med statisk elektricitet är borta, jag menar vad mer jordning kan man få än att ligga helt begravd i jorden... men jag kollar med er är för att vara på den säkra sidan

Vidare undrar jag, VA rör är väl tänkta för att vara nergrävda, dom kommer alltså att hålla länge - ingen risk att man behöver bila upp plattan och laga?

Hur blir det med kyla/fukt från marken, eller gräver jag dom under isoleringen eller "gröper ur" den och lägger den i?

Tacksam för synpunkter

Vad händer om det blir stopp?

Obs: är fruktansvärt trött idag och har en känsla av att jag förbisett något här...

vi pratar minst 120-140 rör så komma åt med någon form av vajer och "sotborste" torde vara enkelt, men visst i teorin är det ett problem, om man skulle få in något annat än spån

Jag vågar inte uttala mig om den statiska elektriciteten. Men jag hade defintivt funderat en sväng kring fukt och sådana problem.

Och jag rekommenderar defintivt att planera för både inspektion (kanske kamera med svanhals?) och möjlighet att rensa rören. Kör du tex en bordssåg är det lätt hänt att tunna långa bitar av tex plyfa och mdf följer med och när ett par av de sätter sig på tvären i en böj bygger det lätt på.

Utan att veta mer om dina behov och anläggning hade jag också satsat på betydligt grövre rör, läss Bill Pentz sida (helgen räddad!) som start.

Tror generellt inte att det är ett problem. Vissa saker går att lösa som att ha en tvär böj ovan golvet precis efter sågen som kan göra större bitar som lätt åker med som Daniel sa kan fastna i som man lätt kan ta bort och rensa. eller så har man ett nät någon stans som kan fånga upp bitar

Men skall man göra en sådan extremt permanent lösning så rekommenderar jag att man har någon som räknar på storleken på rör. Dom dimensionerna du nämnde låter lite små tycker jag för att vara en huvud stam.

Men den stora frågan är varför vill du lägga dom i golvet. Jag fattar att det verkar smutt men det är inte en anledning tycker jag i detta fall går funktion förre. Att behöva flytta en maskin för att man behöver uppgraderar eller ändrar riktning och behöver flytta om maskiner och måste använda slang känns helt galet då har man redan förlorat hela poängen.

Bygger man ett stort snickeri med alla stora maskiner som kan tänkas behöva kan jag förstå att man kanske väljer att lägga rören i golvet men inte annars. Det är ju koolt att ha rören i taket ser funktions vänligt ut och allt som har en sådan funktion blir snyggt.

Om det är i plattan som verkstan skall stå på så tror jag fukten inte är något problem men det är en gissning av en novis på det området.

Pär

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.