Sonen spelar Disney Infinity (och jag med) och har en massa gubbar som står i en bokhylla.
Funderar på att göra en hylla som bättre visar gubbarna. Skall vara plats för 60-100 gubbar tänkte jag mig, lite beroende på om jag enbart skall göra en hylla för vad som finns idag eller tänka på framtiden.

Gubbarna har en rund bas på 60mm som jag funderade på att göra en försänkning för i hyllan. Mina funderingar är att med hålsåg göra ett 60mm hål 2mm djupt och sedan med handfräsen på frihand ta bort resterande. Men känns som ett rejält jobb för 60-100 hål.
Finns det något bättre sätt?

Funderar också på att istället sätta en list i framkant på hyllan som är 2mm högre och på så vis få en liknande lösning. Men att de då inte får en fast plats i sidled. Vilket kanske inte är lika snyggt, men kanske är mer praktiskt då man kan på detta viset trycka in fler gubbar.

sir_daniel skrev:
Hittade den jag trodde jag skulle finna.
[länk]
Tack, försökte faktiskt googla efter en 60mm borr men hittade inget. Blir nog en sådan här.

Såga hålen genom en tunnare skiva och limma ihop den med en annan skiva?

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Har du en kopierring till fräsen? Då borde du enkelt kunna göra en mall med ett lagom stort och runt hål i för din kombination av kopierring och fräs, så att resultatet blir en fräst cirkel med exakt 60mm diameter. Och sedan fräsa ur alla försänkningar precis där du vill ha dem.

Håller med jpw. Fräsning m koperring. Helst borrning m 50-55mm borr först (i pelarborr) för att få bort det mesta materialet.

Tillverka jiggen i mdf, m en list undertill så att du får samma avstånd t framkant när du lägger på mallen. Mallen har flera hål på rad, när du flyttar den i sida centrera du ett hål i mallen mot ett redan fräst, så blir det perfekt. Frässtål m bra bottenskär.

Daniel_N skrev:
Håller med jpw. Fräsning m koperring. Helst borrning m 50-55mm borr först (i pelarborr) för att få bort det mesta materialet.

Tillverka jiggen i mdf, m en list undertill så att du får samma avstånd t framkant när du lägger på mallen. Mallen har flera hål på rad, när du flyttar den i sida centrera du ett hål i mallen mot ett redan fräst, så blir det perfekt. Frässtål m bra bottenskär.
Håller helt med om att koperring + mall är en vettig väg att vandra, och ditt förslag på utformning av mallen är klockrent. Men varför förborra? Om hålet/försänkningen bara skall vara 2 mm djupt borde det fungera bra att ta allt i ett svep med fräsen (ett varv runt mallkanten och ett par drag tvärsöver för att få bort det som blir kvar i mitten).

bygga_bo skrev:
Håller helt med om att koperring + mall är en vettig väg att vandra, och ditt förslag på utformning av mallen är klockrent. Men varför förborra? Om hålet/försänkningen bara skall vara 2 mm djupt borde det fungera bra att ta allt i ett svep med fräsen (ett varv runt mallkanten och ett par drag tvärsöver för att få bort det som blir kvar i mitten).
självklart, missade att det bara var 2mm det handlade om.

Gissade nästan det ;)

Varför inte köpa en kvistborr/forstnerborr. slöjd-detaljer Förstår inte varför det skall fräsas. Jag kanske har missat något

Läste länken till swedendro där är det redan länkat till en kvist borr. Som jag då upenbarligen missat :)
Pär

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.