10 002 läst ·
15 svar
10k läst
15 svar
Hur tillverka romerska ringar?
Sida 1 av 2
Jag ska tillverka ett par romerska ringar som skall användas i träningssyfte så det bör klara säg 70 kg styck.
Ytterdiameter är 236 mm, och tvärsnittets diameter är 28 mm.
Jag har funderat på att jaga tag i en lämplig ekstam och svarva ut sen fräsa radier med. Dock fick jag höra att det inte går att svarva ett runt stycke av en rund stam, det flisar sig.
Det enkla är att ta björkplywood och såga/fräsa, men det ser inte lika vackert ut. Vad finns det fler för lösningar, stavlimmad bänkskiva tror jag inte på. Det var längesedan jag såg en ring "live" men jag antar att de officiella är uppbygda med laminat.
Hur hade ni gjort?
Ytterdiameter är 236 mm, och tvärsnittets diameter är 28 mm.
Jag har funderat på att jaga tag i en lämplig ekstam och svarva ut sen fräsa radier med. Dock fick jag höra att det inte går att svarva ett runt stycke av en rund stam, det flisar sig.
Det enkla är att ta björkplywood och såga/fräsa, men det ser inte lika vackert ut. Vad finns det fler för lösningar, stavlimmad bänkskiva tror jag inte på. Det var längesedan jag såg en ring "live" men jag antar att de officiella är uppbygda med laminat.
Hur hade ni gjort?
Skulle tro att dom "riktiga" är gjorda av åtskilliga lager korslimmad faner.
Sen låter din bedömning av belastningen som väldigt låg, stundtals kommer all kroppsvikt att belasta endast den ena ringen och så ett ryck ovanpå det så skulle jag tro att belastningen kan bli flera hundra kilo.
Köp färdiga ringar, det är mitt råd för att undvika en olycka!
Sen låter din bedömning av belastningen som väldigt låg, stundtals kommer all kroppsvikt att belasta endast den ena ringen och så ett ryck ovanpå det så skulle jag tro att belastningen kan bli flera hundra kilo.
Köp färdiga ringar, det är mitt råd för att undvika en olycka!
Google är din vän, ett exempel
http://fitnessguru.se/hammer/19870-tillverka-dina-egna-romerska-ringar
Valde denna pga det talande fotot på bloggaren ;-)
http://fitnessguru.se/hammer/19870-tillverka-dina-egna-romerska-ringar
Valde denna pga det talande fotot på bloggaren ;-)
Det allra hållbaraste borde ju vara om man kunde börja med att linda en hyfsat tunn faner runt en cylinder av lämplig omkrets samtidigt som man applicerar lim och lyckas dra åt med tillräcklig kraft. Fast det låter ju nästan lika knepigt som meningen blev lång...
PrinsValium är nog helt rätt ute. Vill man ha likvärdig styrka i ringens alla riktningar så får man nog göra sin egen "plywood" i ringens riktning. Skaffa ett rör, eller gör en egen mall i trä, lite mindre än ringens innerdiameter, skär fanér i lagom remsor och linda med bra lim emellan. Billiga limklämmor kan man hitta på de flesta byggvaruhus eller lågprishandlar, man böhöver säkert många, 20-30 st minst.
Detta kommer att bli överlägset starkast eftersom alla fiber leder i ringens riktning.
Plywoodvarianten verkar helt ok, håller säkert bra och går att göra fin med tålamod i slipningen.
Att svarva en ring är lönlöst och livsfarligt, den kommer att gå rätt av där fibrerna går radiellt mot ringens centrum. Oavsett träslag. Aj, aj, aj....
Detta kommer att bli överlägset starkast eftersom alla fiber leder i ringens riktning.
Plywoodvarianten verkar helt ok, håller säkert bra och går att göra fin med tålamod i slipningen.
Att svarva en ring är lönlöst och livsfarligt, den kommer att gå rätt av där fibrerna går radiellt mot ringens centrum. Oavsett träslag. Aj, aj, aj....
För att förtydliga (jag var inte alls med på PrinsValiums beskrivning förrän Arlamannen skrev):
Tänk toapappersrulle. Skaffa en mall något mindre än den färdiga ringen. Detta blir den grå "papprullen" i vår tänkta toapappersrulle.
Skaffa sedan faner och rulla upp på rullen med lim med hårt tryck. Bäst är nog att bara linda upp något enstaka varv per limning och ordentligt med klämmor (eller hellre tvingar) medan det härdar. Detta blir själva toapapperet.
När "ringämnet" är klart kan man ta bort mallen och forma färdigt ringen.
Man skulle kunna tänka sig att göra tvärt om också, dvs. göra en mall med ett hål något större än man tänkt sig ringen och sedan fylla hålet med faner. Då stannar det bättre på plats i mallen (eftersom det vill räta upp sig) men man behöver fortfarande gott om presskraft under limningen.
Med plywoodmetoden kan man vrida de olika plywoodbitarna 45° för varje lager och då troligen få en starkare ring (för ett vanligt plywoodlaminat har väl bara fiber i två riktningar med 90° väl?).
Att svarva är uteslutet, även om man "skivar" stammen och svarvar så årsringarna bildar ringen så är fiberriktningen helt åt skogen (fast det blir iaf. lika dåligt i hela ringen).
Tänk toapappersrulle. Skaffa en mall något mindre än den färdiga ringen. Detta blir den grå "papprullen" i vår tänkta toapappersrulle.
Skaffa sedan faner och rulla upp på rullen med lim med hårt tryck. Bäst är nog att bara linda upp något enstaka varv per limning och ordentligt med klämmor (eller hellre tvingar) medan det härdar. Detta blir själva toapapperet.
När "ringämnet" är klart kan man ta bort mallen och forma färdigt ringen.
Man skulle kunna tänka sig att göra tvärt om också, dvs. göra en mall med ett hål något större än man tänkt sig ringen och sedan fylla hålet med faner. Då stannar det bättre på plats i mallen (eftersom det vill räta upp sig) men man behöver fortfarande gott om presskraft under limningen.
Med plywoodmetoden kan man vrida de olika plywoodbitarna 45° för varje lager och då troligen få en starkare ring (för ett vanligt plywoodlaminat har väl bara fiber i två riktningar med 90° väl?).
Att svarva är uteslutet, även om man "skivar" stammen och svarvar så årsringarna bildar ringen så är fiberriktningen helt åt skogen (fast det blir iaf. lika dåligt i hela ringen).
Jag gillar Tobbes tänk inuti cylindern. Man skulle då kunna tänka sig att man gör en omvänd variant av vakuumpåse. När man lagt in ett varv faner blåser man upp en ballong inuti cylindern som fixar limtrycket. Det kanske inte heller är helt fel att lägga ett lager i taget. Skarvarna som blir kan man ju se till att dom inte hamnar på samma ställe hela tiden. Sen när man limmat sitt ämne är det ju inte helt fel att svarva till det om man har möjlighet, så det blir riktigt runt och jämnt alltså.
Nja,
Jag tror nog på att bygga inifrån och ut.
Det finns någon typ av spännband som man kan använda. Jag har slangklämmor som man köper på metervara. Två stycken sådana parallellt, borde ge väldigt bra tryck i limprocessen.
Jag tror nog på att bygga inifrån och ut.
Det finns någon typ av spännband som man kan använda. Jag har slangklämmor som man köper på metervara. Två stycken sådana parallellt, borde ge väldigt bra tryck i limprocessen.
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Kanske skulle ta och prova, jag har magohnyfanér liggandes, dock ganska tjock. Kan kanske gå att basa den och sen lägga runt ett PVC rör, det vore kanske ide att limma med epoxi, dock vet jag inte hur det fungerar på fuktigt virke. Något som provat?
Antingen så kan man klämma med slangklämmor dock är inte de så kraftiga, bästa vore kanske två spännband med spännena motsatt varandra. Alternativt så gör man en delad ytterform av en rejäl plankbit säg 50x400 som man tvingar ihop eller sätter i skruvstädet.
En annan tanke var en fast ytterform och så tar man ett PVC rör som man sågar längs med så att man kan driva ner ett koniskt don genom och pressa ut faneren mot ytterformen. Alla metoder kräver dock att det blir så låg friktion som möjligt mellan lagren.
Antingen så kan man klämma med slangklämmor dock är inte de så kraftiga, bästa vore kanske två spännband med spännena motsatt varandra. Alternativt så gör man en delad ytterform av en rejäl plankbit säg 50x400 som man tvingar ihop eller sätter i skruvstädet.
En annan tanke var en fast ytterform och så tar man ett PVC rör som man sågar längs med så att man kan driva ner ett koniskt don genom och pressa ut faneren mot ytterformen. Alla metoder kräver dock att det blir så låg friktion som möjligt mellan lagren.
Om man ändå ska svarva sen kan man göra ett ringämne brett nog för två ringar så behöver man bara limma en gång. Går väl att såga också.
Jag funderade idag på om man kanske skulle kunna använda någon sorts vinsch för att spänna rullen. Typ spänna fast faneret i ena änden av en ram, och i andra änden sätter man en cylinder på en vinsch. Sen är det bara att dra åt så hårt man tror att faneret håller för.
*funderar* Nån som vet var man hittar svetsade ringar med ytterdiameter kring 200 mm och godsdiameter 20 typ. Måtten är inte kritiska.
/Kent
/Kent
http://www.reclaimthegym.se/?page_id=514 Har en bra beskrivning, ringarna ska absolut vara i trä, plast och stål är inget bra grepp i. Ska du köpa riktiga ringar billigt så är http://www.romerskaringar.se ett kanonpris med remmar och allt.
Jag tränade ringar i 12 år så jag tror jag vet lite om detta. Köp magnesium på apoteket till ringarna..
Jag tränade ringar i 12 år så jag tror jag vet lite om detta. Köp magnesium på apoteket till ringarna..
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Närmaste jag hittade av stålringarsnickarboden skrev:
Ring Rund 16x16 Ø180mm
http://www.montano.se/product.html/ring-16x16-o120mm-lagerplats?category_id=64