3 533 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Bygga tvbänk
Hej!
Tänkte bygga en enkel tvbänk som kommer vara ca 130x40cm har inte funderat så mycket på höjd ännu då det fortfarande är lite planerande och diskuterande med sambon.
Har tänkt att ha 2 fack på vä sida och ett stort öppet fack på hö sida.
Men min fråga är om man ska bygga i MDF och den utrustning bänken ska bara är en 50 tum LED tv + en mindre centerhögtalare i ett 5.1 system och bluerayspelare.
Behöver man bygga en stomme med typ 45x45 reglar först och sedan bygga på med MDF eller något annat material? Eller bygger man bara med MDF rakt igenom hela projektet? och hur stabilt blir det?
Inte gjort något liknande tidigare men både tvbänk och hallmöbel ligger som projekt till sommaren här nu och tänkte börja med tvbänken.
Tacksam för alla tips & råd jag kan få
Ha en bra dag!
Tänkte bygga en enkel tvbänk som kommer vara ca 130x40cm har inte funderat så mycket på höjd ännu då det fortfarande är lite planerande och diskuterande med sambon.
Har tänkt att ha 2 fack på vä sida och ett stort öppet fack på hö sida.
Men min fråga är om man ska bygga i MDF och den utrustning bänken ska bara är en 50 tum LED tv + en mindre centerhögtalare i ett 5.1 system och bluerayspelare.
Behöver man bygga en stomme med typ 45x45 reglar först och sedan bygga på med MDF eller något annat material? Eller bygger man bara med MDF rakt igenom hela projektet? och hur stabilt blir det?
Inte gjort något liknande tidigare men både tvbänk och hallmöbel ligger som projekt till sommaren här nu och tänkte börja med tvbänken.
Tacksam för alla tips & råd jag kan få
Ha en bra dag!
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 432 inlägg
Se till att ha bra plats för el o kablar bakom, och fundera på hur du kan gömma det så drt blir ett lite renare intryck.. Ev hål i underkant för ventilation med eller utan fläktar i... beror lite på hur roliga grejer som ska in där...
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Titta gärna i min tråd. Det går bra med enbart MDF. Jag lastar ca 60 kg i min plus TV på och jag har inget bakstycke. Har byggt i 22 mm MDF, enbart kexat och limmat. Sedan sitter den med 4 fästen i väggen. 3 fack.
Såg mycket intressant utfalkn skrev:
En kexmaskin är typ som en vinkelslip med en sågskiva på som gör urtag i ditt skivmaterial. Man gör motsvarande urtag på två bitar som ska fästas ihop. Man limmar sedan ihop dessa med färdigköpta kex i spåren och med massa lim. Limmet gör att kexet sväller i urtaget och håller därmed ihop bitarna.Beifeldtarn92 skrev:
Om du söker på Äntligen Hemmas hemsida så har de något videoklipp när Martin Timell fogar ihop lite skivor med en kexmaskin (korrekt benämning är lamellfräs).
Tar man det bara lugnt och tänker efter så är den väldigt lätthanterad. I manualen till min (Dewalt) fanns dessutom en massa förklaringar över hur man gjorde olika typer av sammanfogningar.
Jag hittade klippet, tack! Är det inte klurigt att "fräsa" ett spår på varje skiva så att dom passar ihop när man sedan ska sätta ihop dom? eller är det bara att mäta på varje skiva så man får det perfekt? Verkar vara en himla smart maskin.falkn skrev:En kexmaskin är typ som en vinkelslip med en sågskiva på som gör urtag i ditt skivmaterial. Man gör motsvarande urtag på två bitar som ska fästas ihop. Man limmar sedan ihop dessa med färdigköpta kex i spåren och med massa lim. Limmet gör att kexet sväller i urtaget och håller därmed ihop bitarna.
Om du söker på Äntligen Hemmas hemsida så har de något videoklipp när Martin Timell fogar ihop lite skivor med en kexmaskin (korrekt benämning är lamellfräs).
Tar man det bara lugnt och tänker efter så är den väldigt lätthanterad. I manualen till min (Dewalt) fanns dessutom en massa förklaringar över hur man gjorde olika typer av sammanfogningar.
Vad är det som gäller vid dessa maskiner? om man ska sätta ihop någon möbel per år, vad bör man satsa på för verktyg? Kanske inte är i behov av den absolut dyraste maskinen?
Att få spåren i de olika delarna att passa löser du genom att antingen använda arbetsbordets yta som referens när du fräser eller maskinens anhåll, det är enkelt. Men du behöver en maskin med tillräcklig precision, annars kan det bli problem.
Ett fullt fungerande alternativ är att fräsa för kexen med en handöverfräs med lämpligt frässtål; om du redan har eller kan låna en sådan funkar det också om än inte lika smidigt.
//Ronnie
Ett fullt fungerande alternativ är att fräsa för kexen med en handöverfräs med lämpligt frässtål; om du redan har eller kan låna en sådan funkar det också om än inte lika smidigt.
//Ronnie
Det är ju svårare att få samma precision med plugg.
Ang. prisklass på maskin så kom jag fram till att man ej bör köpa en billig kinamaskin från Jula eller liknande då precisionen är aldelles för dålig. Då kan man lika gärna köra plugg. Jag köpte en Dewalt från Tyskland som blev billig från Rubart.de.
Ang. prisklass på maskin så kom jag fram till att man ej bör köpa en billig kinamaskin från Jula eller liknande då precisionen är aldelles för dålig. Då kan man lika gärna köra plugg. Jag köpte en Dewalt från Tyskland som blev billig från Rubart.de.
Ska kika på dom tyska sidornafalkn skrev:Det är ju svårare att få samma precision med plugg.
Ang. prisklass på maskin så kom jag fram till att man ej bör köpa en billig kinamaskin från Jula eller liknande då precisionen är aldelles för dålig. Då kan man lika gärna köra plugg. Jag köpte en Dewalt från Tyskland som blev billig från Rubart.de.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden