Se skiss. Vad kallas metallbeslaget, grått i skissen, som fästs med två skruvar och som används t.ex. när jag ska fästa en bordsskiva på ett underrede av ståltråd? Alltså för att hålla fast ståltrådsramen mot skivan (då uppochned i förhållande till skissen).
Eller, om det inte kallas något särskilt, var kan jag hitta ett sådant?
Tacksam för hjälp!
Eller, om det inte kallas något särskilt, var kan jag hitta ett sådant?
Tacksam för hjälp!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tack. Hm, har letat på Fredells men inte hittat. Får kanske försöka igen.
Tack. Det närmar sig, tror jag. Hittar inget liknande när jag söker på överfall.
När jag säker på klammer hittar jag grejer som till utseendet är helt rätt:
http://www.grunda.se/products/wc56501/jr-klammer-grunda
MEN de är ju till för att fästa rör. Minsta sorten är 16 mm i gapet. Jag vill fästa en ståltrådsram, så jag behöver en likadan fast mycket mindre. Typ 3-5 mm i gapet.
(EDIT: Hittade nu även under namnet överfall, så det är också rätt. Imponerad. Men fortfarande för stora, avsedda för rör.
http://shop.batbryggan.se/product.html/overfall-for-2-ror)
När jag säker på klammer hittar jag grejer som till utseendet är helt rätt:
http://www.grunda.se/products/wc56501/jr-klammer-grunda
MEN de är ju till för att fästa rör. Minsta sorten är 16 mm i gapet. Jag vill fästa en ståltrådsram, så jag behöver en likadan fast mycket mindre. Typ 3-5 mm i gapet.
(EDIT: Hittade nu även under namnet överfall, så det är också rätt. Imponerad. Men fortfarande för stora, avsedda för rör.
http://shop.batbryggan.se/product.html/overfall-for-2-ror)
Redigerat:
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Kan ju använda någon klammer avsedd för kabel? JR klammer ser ut som du önskar men vet inte om den finns för så liten dimension som 3-4 mm, men i alla fall 8 mm. Ibland har jag bockat om dessa klammer lite för att fästa en mindre dimension än vad de är tänkta för (i dolda montage visserligen). Annars kanske någon annan kabelklammer passar till uppgiften.
Produkter som diskuteras: "kabelklammer"
Kabelklammer 36 1MLE Rapid
Optimal fästning av lågvoltskablar
114 kr inkl moms
Läs mer
Tänkte mig att lackera hela detta bord (stativ+skiva) i någon trevlig färg samt lägga på en solid underskiva. Det handlar alltså om att fästa underskivan på ståltrådsunderredet.
Tack för förslagen. JR-klammer har rätt utseende ja, men är nog lite stora är jag rädd. Visst, hålband gör jobbet, men undersidan av en bordsskiva är ju inte att betrakta som helt osynlig tycker jag. Vill gärna ha ett "riktigt" beslag.
Tack för förslagen. JR-klammer har rätt utseende ja, men är nog lite stora är jag rädd. Visst, hålband gör jobbet, men undersidan av en bordsskiva är ju inte att betrakta som helt osynlig tycker jag. Vill gärna ha ett "riktigt" beslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade inte satt fast den överhuvud taget utan enbart låtit skivan ligga löst på. Är den bara väl måttsågad kommer den ligga bra på plats mellan benan.
Annars finns små beslag i plast som du skruvar fast i skivan, och som sedan snäpper fast i ståltråden. Det är nog klart snyggast. Skruven blir helt dold.
Sådana hittar du antagligen bara i specialbeslagsbutiker, antar jag, som t.ex. specialbeslag.se
Annars finns små beslag i plast som du skruvar fast i skivan, och som sedan snäpper fast i ståltråden. Det är nog klart snyggast. Skruven blir helt dold.
Sådana hittar du antagligen bara i specialbeslagsbutiker, antar jag, som t.ex. specialbeslag.se
Mja, visst kan man lägga den löst. Men jag har lärt mig att det som inte sitter fast kommer barnen eller deras kompisar förr eller senare använda som slagträ.
Plastbeslaget du nämner låter riktigt bra! Nån aning vad det kan heta eller var jag kan hitta det? Kanske letar jag dåligt men specialbeslag.se har jag försökt med redan innan frågan här.
Plastbeslaget du nämner låter riktigt bra! Nån aning vad det kan heta eller var jag kan hitta det? Kanske letar jag dåligt men specialbeslag.se har jag försökt med redan innan frågan här.
Nja, tråcklar du in en måttanpassad skiva där så krånglar barnen nog inte ut den igen 
Jag har sådana beslag i en garderob, där lådorna i garderoben består av en träskiva som botten med ståltrådssarger runt om. Sargerna sitter isnäppta i dessa beslag som är skruvade i botten. Så det kan ju vara ett tips att kolla på garderobsinredningar och leta efter den lådtypen med ståltrådssarger.
Ett alternativ kan ju vara att tillverka egna, om man har något lämpligt plastmaterial att utgå i från. Gör en lite kub, borra ett hål och fila ner så att en bit av hålet längs med öppnar upp för att snäppa i ståltråden i. Borra ett hål för skruven ortogonalt mot första hålet. Inte alls svårt egentligen, bara man har någon form av material att utgå ifrån. Kanske kan göras i trä också, men det spricker ju lätt i fiberriktningen när det är så små detaljer.
Du kan ju så klart även göra en liten överfallsklammer i trä. och skruva fast.
Jag har sådana beslag i en garderob, där lådorna i garderoben består av en träskiva som botten med ståltrådssarger runt om. Sargerna sitter isnäppta i dessa beslag som är skruvade i botten. Så det kan ju vara ett tips att kolla på garderobsinredningar och leta efter den lådtypen med ståltrådssarger.
Ett alternativ kan ju vara att tillverka egna, om man har något lämpligt plastmaterial att utgå i från. Gör en lite kub, borra ett hål och fila ner så att en bit av hålet längs med öppnar upp för att snäppa i ståltråden i. Borra ett hål för skruven ortogonalt mot första hålet. Inte alls svårt egentligen, bara man har någon form av material att utgå ifrån. Kanske kan göras i trä också, men det spricker ju lätt i fiberriktningen när det är så små detaljer.
Du kan ju så klart även göra en liten överfallsklammer i trä. och skruva fast.
Bra tänkt. Tackar så mycket!
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
det går nog att få snyggt med hålband också men tricket är inte att använda det som beslaget ovan med två skruv utan vik det runt tråden och sätt det med en skruv i dubbelt band bara.
Produkter som diskuteras: "hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
477 kr inkl moms
Läs mer
En träbit torde funka bra det också. Ett annat alternativ är att använda någon form av svep, som i princip är samma sak men går hela varvet runt stången och därmed bara har en skruv. Sådana finns i små dimensioner, avsedda för att hålla fast mindre kablar och sånt.thomasx skrev: