Osmo Hårdvaxolja har en åtgång på ca 24 m2/liter. Räknar du 3 strykningar, vilket jag hade rekommenderat på bord/bänkskiva och undersidan 1 gång så blir det totalt 4 strykningar på 3 kvadrat d.v.s. 12 kvadrat totalt. Detta medför att det går åt en halvliter och du klarar dig därmed på en 0,75 liters burk top oil.

vectrex skrev:
Håller också på hårdvaxolja. Uppenbarligen har du dock inte använt det KnockOnWood då 3-4 liter skulle räcka till minst 10 sådana där bord. Skulle gissa att du klarar dig med 2 dl till det där bordet, troligen mindre. Det är otroligt drygt.
Hehe. Ja du välkommen till landet där en 3/4 burk är 750 ml, och en 6:a Skåne är 60 ml :)

Men allvarligt talat så räknar jag med att mina 2 x 2,5 liter Osmo hårdvaxolja skall räcka ganska precis till de ca 150 kvm väggpaneler jag har inne i mitt hus.
Det är faktiskt väldigt drygt, på 2,5 liters-burkarna står att de räcker till 75 kvm.
Men det går så klart åt mer om man lägger på flera lager, men på mina väggpaneler får det räcka med ett.
Och om man behöver så mycket så köper man det från Tyskland.
Jag har en bra web-leverantör om någon vill ha adressen.

PS
Hade glömt hur kul det var att munhuggas här med alla trevliga HyggaBusare.
Tyvärr måste man ju göra annat också, allt kan ju inte skjutas på framtiden.

Men efter nyår skall jag nog försöka bli lite mer aktiv igen här.
Dator har jag ju, ADSL har jag, och klockan är bara 04:00 torsdag morgon :cool:

• Gilla
Pear4Life och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte 10 liter från Tyskland till våra golv för ca 2500 kronor d.v.s. under hälften mot vad det kostar i Sverige.

Rubio monocoat kan ju också vara ett alternativ. Lämnar ytan rätt oförändrad och man slipper hårdvaxoljornas yta då den är matt.

Hej allihopa. Nu är bordet behandlat en gång och har torkat i drygt ett dygn. Det blev hårdvaxolja.
Dock så blev bordet först svart efter att jag strök på det, för att sen ljusna en del. Men det mörknade ganska mycket.
Men vilken underbar yta det blev.

• 20151219_081929.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20151219_082104.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
evojenza skrev:
Det har jag funderat på. Dock hittade jag bara att dom inte rekommenderades där livsmedel kan vara pga det är terpentin i.:confused:
I mitt fall kommer det sitta småbarn vid bordet och dom kladdar ju ner allt.
varför skulle det vara terpentin i bivax?

Antar att det kan finnas terpentin i en del färdiga bivaxprodukter men ren bivax lär väl inte innehålla terpentin eller vara särskilt hälsovådligt.

Bordet blev ju fint ändå. :)

/ATW

Hej. Jag måste vara ärlig och säga att jag la inte så mycket tid på att leta. Jag kollade bara på två ställen som sålde det.
Jag är inte den som vill ta genvägar men min ork börjar tryta.
Vi köpte vårt nya hus i början av oktober och flyttade in 1 november. Då har vi gjort iordning två sovrum, fräschat upp ett kök, fixa tvättstugan och hallen med klinkers, slipat 32 kvadratmeter ekparkett med handmaskin och byggt ett nytt badrum. Detta gjordes innan vi flyttade in. Och då jobbar vi båda heltid.
Se där, nu kunde jag få gnälla lite med :o

Och tack förresten ☺

Snyggt bord evojenza. Jag har också en del plank liggande som väntar på att bli bord... Har du nån byggtråd eller kan du tänka dig att lägga upp lite fler bilder? Särskilt benen och infästningen av dessa är jag nyfiken på.

Hej.
Tack för det. ☺
Själva sargen är byggd i 28x70 som jag ställde på högkant och borrade först ett 4mm hål igenom och sedan tog jag ett 12mm borr och borrade 40mm så att skruvarna blev försänkta och i mitt fall räckte igenom. Den sattes fast med trälim och skruvades med 35 cm mellanrum. Benen är i vanlig 70x70 hyvlad som jag snesågade i toppen och kunde använda klossen som jag sågade av som extra stöd. Klossen är enbart limmad.
Benen limmades och bultades fast med m12 vagnsbult. För att benen inte ska sära för mycket så satte jag en m12 gängstav med kupolmutter genom benen som man kan se på ena bilden. Tanken är att underredet ska ytbehandlas i sommar och få mer autentiska bultar och muttrar. Mina är förzinkade så jag har tänkt att hetta upp dom ordentligt och kyla dom i saltvatten så dom börjar rosta. Jag har även ett gammalt rostigt vattenrör som passar över gängstaven så man döljer den.
Hoppas att du fick svar på dina frågor. Vill du ha mer bilder så bara hojta till.

• 20160504_232334.jpg
    Skapa konto
  • 20160504_233530.jpg
    Skapa konto
evojenza skrev:
Mina är förzinkade så jag har tänkt att hetta upp dom ordentligt och kyla dom i saltvatten så dom börjar rosta. Jag har även ett gammalt rostigt vattenrör som passar över gängstaven så man döljer den.
Hoppas att du fick svar på dina frågor. Vill du ha mer bilder så bara hojta till.
Du kan lägga dina försinkade bultar och muttrar i ättika, det kommer lösa upp zinken och få dem att börja rosta.

evojenza skrev:
Hej.
Tack för det. ☺
Själva sargen är byggd i 28x70 som jag ställde på högkant och borrade först ett 4mm hål igenom och sedan tog jag ett 12mm borr och borrade 40mm så att skruvarna blev försänkta och i mitt fall räckte igenom. Den sattes fast med trälim och skruvades med 35 cm mellanrum. Benen är i vanlig 70x70 hyvlad som jag snesågade i toppen och kunde använda klossen som jag sågade av som extra stöd. Klossen är enbart limmad.
Benen limmades och bultades fast med m12 vagnsbult. För att benen inte ska sära för mycket så satte jag en m12 gängstav med kupolmutter genom benen som man kan se på ena bilden. Tanken är att underredet ska ytbehandlas i sommar och få mer autentiska bultar och muttrar. Mina är förzinkade så jag har tänkt att hetta upp dom ordentligt och kyla dom i saltvatten så dom börjar rosta. Jag har även ett gammalt rostigt vattenrör som passar över gängstaven så man döljer den.
Lite sen kommentar men...

Ytan på dina "bordsbrädor" är enastående vacker, det bästa man kan önska sig :thumbup:

Och att bygga underrede och annat i 28x70, dvs glespanel, är perfekt.
Har själv tillverkat lite hatthyllor och annat av detta.
Världens bästa och mångsidigaste virke! Och billigt som f*n :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.