Lösvirke & Timmerhus
hakanmansson: Hej, Vi tänkte riva en innervägg i vår 1,5plans villa med källare från 1968. Se gul markering på ritning? Denna vägg är väl inte bärande? Fyller den någon annan funktion eftersom den redovisas på konstruktionsritningen? Flera andra rumsavdelande innerväggar är byggda på bottenvåningen som inte redovisas på konstruktionsritningen. Någon konstruktör eller erfaren snickare som har
MariaiÖstergötland: Ser ut som flugskit och bitmärken från en tvååring som inte vill sova, om du frågar mig.
Öivin: Hej! Jag ska bygga ett attefallsstuga och funderar på att timra av eget timmer. Har en del tallar på gården som är i bra dimension men osäker på om det kommer att räcka till stugan. Däremot har jag en del lite grövre tallar som man skulle få ut minst 2 kanske 4 block brevid varandra från men då kommer inte märgen eller centrum av stocken i mitten av blocket utan centrum på stocken
@mantalet: [citat] Vi kikade lite på det men konstaterade som du skriver att det var lite dyrare. Svårt att hitta bra alternativ. Vi testmålade med den tilltänkta lasyren, men den var för täckande.. inte helt lätt!
Torpet 1821: [bild] Hej! Har inte bild på hela golvet för det är täck med papp. Hoppas du kan se ändå fast färgen är väl inte exakt som i verkligheten.Det ska upp en mellanvägg sen till det andra brädgolvet. Det är ett tillbygge på vårat gamla torp.
Jockesve: Ingen som har någon idé? Tack på förhand!
Satsuki: Jag hade övervägt att byta plats på hus och garage, och då placera huset längre norrut på tomten för att få mer yta i söder och dels få bättre siktlinje mot utsikten. Måste garaget ligga med kortsidan mot prickmarken? Eller kan man tänka sig en ”gårdsplan” framför huset som tillåter att garaget ligger längs med prickmarken? Då får ni mer plats i söderläge.
ingvarh: Hej, Tack för utförligt svar! På bilden nedan, en annan från byggmax hemsida så ser man att det inte är någon nockbalk. Ha de varit skönt o slippa den. Kan det vara så att väggen som går hela vägen från plattan o upp till taket, istället för "dubbla regelstommar" hjälper till då väggarna hålls ihop av mellanbjälklaget?
Gabi-9000000: Jag har ungefär samma fundering, jag undrar ifall jag kan göra en tillbyggnad på min altan? alltså, om det går att använda dom plintarna som jag har till altanen för en tillbyggnad? eller behöver jag förstärka dom plintarna eller behöver jag ytterliggare sätta mer plintar med tanke på lasten som tillbyggnaden utger?. tillbyggnaden kommer att vara exakt lika stor som det nuvarande
Chentin: Vet inte om det är en lämplig del av forumet, men jag gör ett försök. Jag har hittat ett parti (ca 1.000 lpm) med 2"x8", eller 50x205 som det står i annonsen. Priset blir ca 10:- /lpm. Jag skulle gärna köpa allt men får bara med mig ca 350 lpm på släpet, så jag tänkte kolla om det finns någon här som är intresserad av att köpa partiet tillsammans med mig. Jag hade gärna köpt
Nilzie: [citat] wow, snabbt jobbat, humlemott är det ju! Tack!!!
andhak2802: [citat] Sen fråga men hoppas på svar:) Hur menar du med att sadla ut foder/knutar? Ska snart byta panel så vill få det så fritt från flugor som möjligt! Tack!
Nilsson i Boda: [citat] Jag skulle satsa på en typ av fönster, och tänk på avstånden mellan fönstren. Se https://www.qvesarum.se/wp-content/uploads/2017/03/arneryd02.jpg Dörren: I bilden jag länkat till finns det en dubbeldörr. Prova att rita in en sådan.
Kennster: Vi har ett tegelhus byggt på 70-talet som har inslag av partier med träpanel utöver teglet. Träpanelen är både stående och liggande vilket ger ett lite rörigt intryck så i samband med fönsterbyte så funderar vi på att snygga till träpanelen och ge huset ett elegantare uttryck. Vi har varit inne på olika former av ädelträ och snubblade över en skruvfri variant med termoträ från
Andreas12345: Mycket svårt att svara på. Det beror ju på hur de plankor ni har köpt är torkade och hur de har förvarats. Generellt kan man säga att om ni förvarar dem i rumstemperatur inomhus i en månad under vintern borde de inte krympa alls efter läggning. Däremot kan de svälla något när det blir fuktigt.
Hia417: Tack för svar! Jag går på den varianten med korta bitar som jag sedan sågar ut till rätt form. Tack för snabbt svar. :)
yonna: Det blir bra mycket dyrare med två skorstenar. Vedspisens skorsten bör dessutom gå över taknock - när det gäller kaminen beror det ju på om det är för ved eller pellets. Den senares skorsten kan placeras vid takfoten. Vid ved är det mer praktiskt och bra mycket mer ekonomiskt att kunna använda samma skorsten för bägge eldstäderna. Men jag håller med om att en enkel vedspis i köket
Skyflakes: [citat] Fönster i badrum är en stor fördel. Planlösningen tycker jag inte om. Det är för små sovrum. Bättre använda ytan i ”allrummet” utanför sovrummen till vänster för att få lite bättre rymd i barnens rum. Om de är bara på 8-10kvm får de inte rum med mycket. Toalett med ingång från ett sovrum är inte så bra. Om det är upptaget på den ena tvingas man gå genom ett
Baskavoda: Tidigare satt det ett räcke på den här balkongen där 4st stolpar var limmade mot takpappen (varav 1st är kvar på bild). Det var någorlunda stadigt förutom stolparna som stod närmast taket som sviktade lite i sidled då de ej var förankrade i själva taket. Vill sätta upp ett nytt räcke nu men känner mig osäker på hur man bäst gör det stadigt. Ska man fästa in det i taket som
petersthlm: Lägger till en fråga i tråden: Jag har sett att det säljs små timrade bastustugor som verkar ha måtten 70x140 (ca) på sitt timmer. Är det någon som vet var man kan få tag i detta om man vill bygga en något grövre bastu pss som andra i tråden? https://www.polhus.se/product/bastu-jaakko/580
justusandersson: Det finns flera sätt att klara spännvidder över 4 m i vanliga bostadsutrymmen, KL-trä, limträ, kombinationer av limträ och konstruktionsvirke, sandvichkonstruktioner, kertobalkar, masonitbalkar m.fl.. Valet av undergolv har också stor betydelse. 24 mm K-plywood ger betydligt bättre lastfördelning än 22 mm spånskiva.
Andersson83: Hej, jag står inför samma och måste ha en artbetsplatsmiljöplan för mitt bygge som vi gör på egen hand. Hur löste ni det med denna plan. Googlade lite och en del består ju av uppåt 30 sidor. Tar tacksamt emot alla tips på var jag kan finna en bra mall så man vet vad som ska vara med :)
BuzyBi: Vi har drabbats av hussvamp i timmerväggen, hus byggt 1904 i trakten av Mellerud. Vill inte göra fel med lagningen och söker en kunnig, man eller kvinna, på timmerhus i "närområdet". Gäller rådgivning alt reparation. Tacksam om någon känner någon eller kanske du själv!?
OStefanski: Hej! Går i tankarna att bygga en sommarstuga i lösvirke. Har kollat runt på olika företag men fastnat för Sandåsa Timber. Deras konstruktionsvirke C24. Har någon erfarenhet av de tidigare? Hade även uppskattat om någon kunde tipsa om andra företag som just säljer liknande lösvirke
Mixi: Får ursäkta min dåliga skiss. Men jag hade gjort något såhär. Fått upp garaget så högt upp som möjligt och sedan huset nedanför. Detta för att få en bra tomtyta i söder + få så lite insyn i huset som möjligt från grannar. Även ha huset ganska långt åt öster för sjöutsiktens skull. Men ändå haft en yta i öster för en liten frukostaltan och liten gräsplätt för lek i
heimlaga: Det viktiga är att du får taket tätt och hugger bort träd och buskar kring huset så vårsolen kan torka upp de gamla rötskadorna. Från nu och till midsommar är bästa tiden att torka upp sånt där och det skall du passa på och utnyttja. Sedan i sommar kan du försöka lappa igen om det finns stora hål i bräderna där vattnet riktigt rinner in i väggen. Spika på någon masonitskiva
RSRC: Såg det. :) Mitt klantiga ,,,,, Ämnet är intressant. Att ha luftspalt - absolut. Frågan är bara hur öppet det behöver vara uppe och nere. Blåser det för mycket tar det bara av värmeeffekt trots vindskiva under läkten. Men ska jag vara ärlig så vet jag inte. Tex om man kör med liggande vanlig typ 100 mm träpanel med en bra demidekk färg på som ska andas. Under det har man
krse: Undrar om någon vet om äkta hussvamp är vanligt i timmerhus i fjällvärlden? Håller på att införskaffa ett timmerhus byggt på 50-talet där besiktning är gjord i januari, dock ej i tak eller grund då vindslucka eller lucka till grund saknas. Huset står på pålar med skifferliknande sten under. Tar gärna emot annat nyttigt man bör tänka på inför ett införskaffandet av ett sådant