Aouch....det kan bli dyrt för Easee :(
Just jordfelsbrytare kanske många ändå har installerat/har i centralen ? Men överspänningskyddet kan vara värre, det kräver antaglien en omkonstruktion+byte av redan installerade boxar

Tobzter
Ni som har dessa installerade hur ställer ni er till detta ?
Jag har en ja med men ingen bil än så inte börjat använda min än.
Nu är väl detta inget beslut vad ja förstår det som ?

Tobzter Tobzter skrev:
Ni som har dessa installerade hur ställer ni er till detta ?
Jag har en ja med men ingen bil än så inte börjat använda min än.
Nu är väl detta inget beslut vad ja förstår det som ?
Nä precis, de har till den 13e att kommentera :) men man blir ju lite orolig!

Tobzter
Jo men den tråden har redan spårat ur ämnet som tillhör den tråden.
Så bättre att ha en tråd som handlar om just detta .

Jag kan acceptera att den JFB typ A som laddboxen sitter på byts till en typ B samt att centralen förses med överspänningsskydd, allt på Easees bekostnad. Om de blir tvingade förstås. Det är upp till Easee att visa att jordfelsövervakningen motsvarar en JFB typ B till funktionen men det verkar vara bråttom. EMC kan man nog lösa enkelt.

• Gilla
EmilJac
  • Laddar…
För att det ska krävas åtgärder eller återkallelse brukar det krävas ganska stora säkerhetsbrister. Annars blir det ”bara” försäljningsförbud.

S
Logad Logad skrev:
Jag kan acceptera att den JFB typ A som laddboxen sitter på byts till en typ B samt att centralen förses med överspänningsskydd, allt på Easees bekostnad. Om de blir tvingade förstås. Det är upp till Easee att visa att jordfelsövervakningen motsvarar en JFB typ B till funktionen men det verkar vara bråttom. EMC kan man nog lösa enkelt.
Haha, "EMC kan man nog lösa enkelt"
... Jfb kan man lösa enkelt, emc och isolation kan man nog inte lösa enkelt (för då hade easee redan gjort det).

Det är inte alltid lätt med EMC men i detta fallet var det frågan om immunitet vilket kan vara så enkelt att lösa som en ferritpärla på rätt ställe. Men det är förstås inte säkert att det är så enkelt. Överspänningsskyddet är för att täcka upp för bristen på isolation genom att stämma bäckenet. Eller stämma i bäcken heter det visst.

S
Logad Logad skrev:
Det är inte alltid lätt med EMC men i detta fallet var det frågan om immunitet vilket kan vara så enkelt att lösa som en ferritpärla på rätt ställe. Men det är förstås inte säkert att det är så enkelt. Överspänningsskyddet är för att täcka upp för bristen på isolation genom att stämma bäckenet. Eller stämma i bäcken heter det visst.
Det kan ja, men det kan också vara en hel om konstruktion som krävs. Sitter nästan dagligen och jobbar med olika emc problem, det krävs kunskap och mätutrustning för att kunna felsöka och åtgärda problem.
Om standarden tillåter en sänkt isolationsspänning med externt överspänningsskydd så kan det vara en väg framåt för easee på den punkten.

Vad är status på detta? Jag har en Easee laddbox sedan ett år och de som installerade boxen säger att allt är lugnt och att elsäkerhetsverket har fel..?

Efter som elsäkerhetsverket är elsäkerhetsverket så har de per definition rätt, även när de har fel. De borde komma med ett svar snart. Det gäller oavsett om det är rätt eller fel.

Tobzter
R Rolle85 skrev:
Vad är status på detta? Jag har en Easee laddbox sedan ett år och de som installerade boxen säger att allt är lugnt och att elsäkerhetsverket har fel..?
Vi får vänta på svar helt enkelt. Ingen idé att spekulera vad som kommer hända.

• Gilla
EmilJac
  • Laddar…
Ok

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.