Hej,
Jag har en Nissan Leaf med 1-fasladdning. Jag har kommit fram till att det inte är lönt att installera en laddbox för att nå 3,7kW när jag kan få 2,4kW på ett vanligt eluttag. Jag har helt nytt elsystem men skulle vilja sätta ett eluttag som är gjort för att klara höga strömmar under lång tid.

- Är det någon som vet något eluttag som är lämpat för detta? Ett uttag för industrin? uttag speciellt anpassat för elbil?

ps. Jag är väl medveten om de risker som kan finnas att ladda via "vanligt eluttag". ds.
 
Du ska be en elektriker installera ett CEE-uttag på en 16 A säkring.
Då får du både 3,7 kW och en säker anslutning.
Men använd inte en vanlig schuko-uttag. Jag har bränt 2 st på infravärmare 1000 w.
Sicken erbarmlig dynga ;-)
 
J Jan_G skrev:
Du ska be en elektriker installera ett CEE-uttag på en 16 A säkring.
Men det kommer kosta nästan lika mycket som en laddbox eftersom man får grönt avdrag på 50% på laddboxar (lite beroende på hur lång kabel det är att dra).
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
J Jan_G skrev:
Du ska be en elektriker installera ett CEE-uttag på en 16 A säkring.
Då får du både 3,7 kW och en säker anslutning.
Men använd inte en vanlig schuko-uttag. Jag har bränt 2 st på infravärmare 1000 w.
Sicken erbarmlig dynga ;-)
Varför köper du så dåliga uttag, stickproppar? Fånerierna kring olika uttagstyper och tex laddning har sin grund där.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
M magdan skrev:
Är det någon som vet något eluttag som är lämpat för detta? Ett uttag för industrin? uttag speciellt anpassat för elbil?
Du köper helt enkelt ett uttag av ett känt fabrikat som Elko, Schneider, ABB etc.
Montera uttaget lite skyddat från väder o vind, en enkel liten holk.
Sedan bör du helst ha en egen gruppledning från centralen utan skarvar eller avgreningar.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag satte upp detta uttag från Schneider:
https://www.elbutik.se/product.html/vagguttag-16a

Drog fram 3G2,5 mm² från centralen och säkrade med 16A. Detta var 2014 och uttaget användes varje natt i 3 år till att ladda min Leaf.
Än idag sitter uttaget kvar och mår hur bra som helst. 😊

Å andra sidan borde en nyinstallation av en 3-fas laddbox på 11 kW inte kosta särskilt mycket mer efter avdrag. Fast det beror förstås på hur installationen kommer se ut.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Jag laddade en plug in hybrid dagligen i 3 år från en Garo motorvärmarstolpe med schuko-uttag.
Inga problem.
 
Klart du ska ha en riktig laddbox.

- Säkrare
- Snabbare
- Lite billigare om du har timpris på elen
- Du får grönt avdrag på installationen
- Allt är avdragsgillt när du säjer huset (för det är en standardhöjning)
- Huset blir mer attraktivt så det höjer värdet (precis som att dra in fiber t ex)
- Framtidssäkert om du köper ny bil framöver
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.