engs
Frugan tittar på ny bil och en Nissan Leaf lockar. Jag har hybrid (tjänstebil) idag. Är väl en tidsfråga innan även jag får en ren elbil.

Idag laddar jag över schuko, nattetid med automatik genom tibber. Tibber pratar direkt med bilen alltså.
Vad jag kan se har inte tibber/easee någon laddare med dubbla uttag.

Så vi skulle helst behöva en laddbox med dubbla uttag, som lastbalanserar mot huvudsäkring (total förbrukningen i huset alltså) och samtidigt låter båda bilarna ladda i huvudsak nattetid med någon form av ”rättvisa”. Dvs så inte lastbalanseringen t.ex. hindrar bil 2 från att starta laddningen om bil 1 redan laddar max. Utan då automatiskt får bil 1 att gå ner i effekt.

Har 16A huvudsäkring idag men den biten går väl att åtgärda.

En vanlig vardag kommer frugan behöva ladda upp för motsvarande 80km, jag kanske mellan 40km till helt slut batteri beroende på.

Finns det färdiga lösningar på sådant scenario?
(Både Leaf och min hybrid är enfasladdare vad jag kan se, om det påverkar).
 
engs
Frågade tibber vad de hade för möjligheter och de säger att man kan parallellkoppla två easee så ska de kunna lastbalansera mellan dessa. Verkar både bli billigare (de få dubbelladdarna som finns är svindyra) och i vissa fall smidigare, dvs beroende på hur gårdsplan ser ut och hur man vill parkera.
 
Det verkar ju konstigt nog som om två boxar är billigare än en dubbelbox. I det korta perspektivet (med två enfasbilar) är det nog därtill en klar fördel då man kan förskjuta faserna på ena boxen så att den ena laddar på L1 och den andra på L2 (exempelvis) vid enfasladdning.

Om du av andra skäl därtill gärna har laddarna på olika ställen verkar det än naturligare att ha två boxar.

Sen kan man ju fråga sig om man behöver box två från dag 1. Kanske behöver man inte ladda båda bilarna varje natt, utan kan turas om.
 
engs
Min bil måste laddas åtminstone varje gång jag åker in på kontoret, eller måste och måste. Om jag vill köra på el dvs. Men kanske plockar man ut en ren elbil om 1½år eller så när leasingperiden på nuvarande tjänstebilen löper ut, beroende på hur villkoren ser ut då.

(Men kanske skiter helt i tjänstebil pga de nya skattereglerna och köper en petroleum-bil privat och kör i jobbet, får räkna på det då det närmar sig).

En Leaf 40kWh klarar kanske 3 jobb-pendlingar ToR för frugan, men tror hon gärna pluggar in dagligen.
Hon kan ladda på jobbet visserligen men det blir sannolikt dyrare. Även om de mest verkar ta självkostnadspris för att inte skatteverket ska klaga, inga ocker-priser.

Nu när jag skriver kommer jag på att det är visserligen en kortsiktig lösning som skulle fungera, dvs om hon laddar främst på jobbet till vi fått en annan lösning hemma. Så man kan fundera ut en bra lösning (Hur elen ska dras, boxar placeras etc) istället för något akut, om hon slår till på en bil nu i helgen.

Inte så jag lever i villfarelsen att jag skulle kunna få hem boxar och elektriker för installation till på måndag...
 
Redigerat:
Det är onekligen sant att laddhybrider kräver en egen laddare på ett annat sätt än en elbil gör. Jag har haft två laddhybrider, så förstår precis vad du menar med att man vill kunna ladda jämnt.

Men man kan ju ändå fråga sig i vad mån man behöver två rejäla trefasladdare, eller om man exempelvis klarar sig med enfas till ena laddaren om man exempelvis har en enfasledning dragen någonstans dit där man kan tänka sig att ha laddaren. Samtidigt är det ett engångsjobb som man kanske vill göra ordentligt på en gång. För egen del skulle jag i alla fall inte lägga pengar på en enfasladdare. Då skulle jag hellre köra med reseladdaren under en övergångsperiod.
 
  • Gilla
racejimmy
  • Laddar…
engs engs skrev:
En vanlig vardag kommer frugan behöva ladda upp för motsvarande 80km, jag kanske mellan 40km till helt slut batteri beroende på.
40km -> ca 8kWh. 6A -> 1,4kW med 230V. 8/1,4 ger att du behöver ca 6 timmar med 6A för att ladda laddhybriden.

Så ställ in laddhybriden att ladda minst 6 timmar varje natt med 6A via reseladdaren i ett ordentligt schukouttag. Använd sedan en laddbox med lastbalansering och koppla Leafen till den. Se till att de hamnar på olika faser så ska detta fungera bra tills du vet om det behövs en till laddbox.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.