Mikael_L
Nu har även jag bytt drivmedel från bensin till tysk kolkraft (börjar dock fundera på solceller, för att få ihop någon slags livscykelanalys).

Och jag kan ju bara hålla med andra som skrivit samma. Efter bara några enstaka körningar så känns det som att falla tillbaka på ICE-bil kommer vara omöjligt. (ICE = Internal Combustion Engine, ett bra akronym för att beskriva alla motorer som bränner bränsle inne i cylindrar eller likn).

Jag hade faktiskt aldrig ens kört en elbil före provkörningen av den jag köpte. Jag hade väl åkt en eller två gånger i en, så det var inte helt okänt just det där med att plötsligt börjar man bara rulla framåt utan att något har börjat låta, eller låter. Såhär nästan 100 mil senare så är jag fortfarande förtjust varenda gång ... :)
Särskilt efter att jag kört en ICE-bil.

Men mycket nytt är det också.
Jag upptäckte redan första dagen, på väg hem från bilhallen (där hemresan var nästan lika lång som räckvidden) att det i instrumenteringen jag tittade på allra mest var mätaren för återstående körsträcka.

Jag har naturligtvis inte råd att tjacka en ny bil, eller ens kunna välja bland begagnade så jag får allt precis som jag vill, så den här har ganska litet batteri, 24kWh, med en praktisk räckvidd på kanske 12mil (sommar) Men det är en ren arbetsbil, så jag chansar på att det kommer räcka. Den typiska körningen en dag för mig är 9-11 mil.
Men jag känner redan nu att kan bli snålt ibland. Jag får vara beredd på att snabbladda en 5-10 minuter någon dag ibland, för att ta mig hem (drygt 3 mil).

Så det är nytt att upptäcka, och saker att lära sig. T.ex. att hög hastighet straffar sig hårt. Men att köra i stan är ju perfekt, och har aldrig varit så roligt förut.
Numera kolla jag förutom på räckvidd även rätt mycket på kWh/100km-mätaren, för att lära mig att snålköra.
Jag snittar på något runt 16,5-17kWh /100km. Men det är en liten skåpbil, så luftmotståndet kommer jag inte ifrån.
 
  • Gilla
Texan och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tänkte att vi gärna kunde fylla tråden med upplevelser och anekdoter om elbilsägandet, så där i allmänhet.
Och här kan vi frossa i att hylla vårt bilval, så ICE-ägarna kan känna sig lite avundsjuka. :)

Jag kan förövrigt berätta, anekdotiskt, om hur det gick när jag provade att köra för att tömma batteriet helt.
Det kommer inte göra någon ICE-ägare avundsjuk ... :)
 
  • Gilla
Texan och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fler roliga saker, som jag iofs hört om, men först nu provat, det är ju det fruktansvärda vridmomentet direkt från start. Det gick faktiskt rätt många mil innan jag kom på och prova, och vågade platta ner i golvet.
Men jäklars. Jag har ju en ganska trött motor på en 70-80kW typ, så vid typ 70-80 km/h är det inget roligt alls längre, ingen bil att köra om med, ja förutom epor och moppebilar.
Men från stillastående t.ex. Har jag lite rattutslag så spinner jag loss på torr och ren asfalt, och är det blött så spinner jag loss även rakt fram.

Nu har jag börjat använda dessa resurser lite mer kaxigt, t.ex. när det gäller att ta sig in i en lucka mellan bilar i en rondell. Det går ruggigt snabbt att anpassa sin hastighet till den som råder i rondellen.
 
  • Gilla
Texan och 2 till
  • Laddar…
Man blir lite bortskämd med att möta en bil på morgonen som alltid är varm och fulladdad.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Man blir lite bortskämd med att möta en bil på morgonen som alltid är varm och fulladdad.
Det ordnar DEFA i min diesel med.. ;) (tyvärr inte fulltankad)...

Men jag är lika sugen på elbil, funderade på att köpa en MACH-E innan de kom, pratade med en säljare på Ford som "lovade" ett pris under en halv miljon, men det blev ju inget med det....
 
Hade heller aldrig kört en elbil innan vi provkörde en Ioniq och den kändes som vilken automatare som helst. Lite mer vridmoment, men med standarddäcken har man inte någon nytta av det för det enda som händer om man trycker plattan i mattan på torr asfalt är att antispinn kickar in. Har inget intresse av en ”sportbil” ändå, så det går bra. (Kan förstås vara kul att köra ”sportigt” men jag tycker för det mesta inte att det passar så bra ute i trafiken.)

Jag flyttade tillbaka till Sverige efter några år utomlands (och tog med mig fru och barn för att hjälpa till med befolkningspyramiden) och eftersom vi bor i villa i småstad på landet kändes bil rätt behövligt. Kändes naturligt att inte köpa en explosionsmotorbil 2018. Min dotter frågade en dag när hon var fem: ”pappa, vad är bensin?”. (Roligt nog frågade hon det när en hantverkare som var här ville låna lite att tvätta sina händer med.)
 
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
Åker ren elbil sedan 1 1/5 år. VW E-UP. Vår enda bil också. Som beskrivningen ovan så är det en pigg bil upp till lagliga hastigheter. Största njutningen är att det går grymt tyst och mjukt att köra. I minsta laget som familjebil. Men en kul utmaning som ger glädje i vardagen. Största nackdelen är att nästa bil kommer behöva vara elbil den med. Det är lite som att ha haft ac i en bil. Det tar emot att byta till en ny bil utan. Vi kör knappt 1500mil/år. Så besparingen på årsbasis är tydlig mot förra bilen. Golf från 2017.
Sammanfattningsvis har jag nog inte haft så kul i en bil sedan jag hade Audi S4 med V8 i ungdomens dagar.
 
  • Gilla
Texan och 3 till
  • Laddar…
Ser fram mot vår hybridbil, som vi får hem nästa vecka.
Den skall väl ha det bästa av båda drivkällorna?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ser fram mot vår hybridbil, som vi får hem nästa vecka.
Den skall väl ha det bästa av båda drivkällorna?
Tyvärr så har den också det sämsta av de båda drivkällorna.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Texan och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tänkte att vi gärna kunde fylla tråden med upplevelser och anekdoter om elbilsägandet, så där i allmänhet.
Och här kan vi frossa i att hylla vårt bilval, så ICE-ägarna kan känna sig lite avundsjuka. :)

Jag kan förövrigt berätta, anekdotiskt, om hur det gick när jag provade att köra för att tömma batteriet helt.
Det kommer inte göra någon ICE-ägare avundsjuk ... :)
Vi har elbilar på jobbet man kan låna för att köra ärenden. Det var några år sedan jag körde elbil för första gången.

Det som var slående då var naturligtvis den korta räckvidden. Jag har för mig att det var typ 12 mil. Så när varningslampan för snart tom tank i bensinbilen tänds, då har man samma räckvidd som elbilen när den är fulladdad.

Idag är de bättre. Nu räcker de 22 mil.

Att köra elbilen var väldigt likt att köra en bensinare med automat. Fast tystare och jämnare gång. På det hela taget positivt.

Sedan fick jag intryck av att de gjort bilen för att vara mer lik en bensinare än vad som egentligen varit nödvändigt. Man måste verkligen "starta motorn" genom att trycka på en knapp samtidigt som man håller bromsen nertryckt. En märklig handbroms som man inte hittar först, eftersom den manövreras med vänster fot. En rejäl "växelspak" som man drar bakåt när man ska köra framåt och framåt när man ska backa. Allt det där hade kunnat gjorts mycket smidigare om maan velat.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Tyvärr så har den också det sämsta av de båda drivkällorna.
Vi har en hybrid, en bensinbil och en ren elbil numera. Plus en eldriven mopedbil. De har alla sina fördelar och nackdelar. Elbilen är den klart trevligaste så länge man inte behöver planera in laddning på vägen.

Om jag skall vara ärlkig så är nog laddhybriden det sämsta alternativet som bil, men den var extremt mycket billigare än motsvarande elbil. Och det är den bil som går de längsta sträckorna, men till drygt 90% på el ändå. Men för att nå detta så måste man aktivt leta laddare hela tiden. Både snabbladdare och vanliga. Men hade det inte varit för att jag kan köra den på el till jobbet och hem igen så hade jag nog inte köpt den, det är en halvdan kompromiss.

Men å andra sidan så är elbilen perfekt för de många lite kortare resorna, inklusive helgutflykten, men den är hopplös på långresor, det håller inte att stanna och ladda så ofta som det blir med den (32 mil per laddning i bästa fall).

Den bästa bilen är nog mopedbilen som tar sig 8 mil på 3h laddning i vanligt eluttag. Den har dock nackdelen att den saknar kupévärme.

Alla har sina fördelar och nackdelar...
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Vi har elbilar på jobbet man kan låna för att köra ärenden. Det var några år sedan jag körde elbil för första gången.

Det som var slående då var naturligtvis den korta räckvidden. Jag har för mig att det var typ 12 mil. Så när varningslampan för snart tom tank i bensinbilen tänds, då har man samma räckvidd som elbilen när den är fulladdad.

Idag är de bättre. Nu räcker de 22 mil.

Att köra elbilen var väldigt likt att köra en bensinare med automat. Fast tystare och jämnare gång. På det hela taget positivt.

Sedan fick jag intryck av att de gjort bilen för att vara mer lik en bensinare än vad som egentligen varit nödvändigt. Man måste verkligen "starta motorn" genom att trycka på en knapp samtidigt som man håller bromsen nertryckt. En märklig handbroms som man inte hittar först, eftersom den manövreras med vänster fot. En rejäl "växelspak" som man drar bakåt när man ska köra framåt och framåt när man ska backa. Allt det där hade kunnat gjorts mycket smidigare om maan velat.
Ja, det känns som att de flesta har valt att göra elbilar "bekanta". Jag stänger exempelvis alltid av regenerering helt i vår Ioniq det första jag gör (den återställs vid start alltid till 1/3 som känns ungefär som vanlig "motorbroms" medan 3/3 mer är "enpedalskörning", dvs rätt rejäl bromskraft när man släpper pedalen). Nu när jag har vant mig vid 0 regenerering så känns det som det är något fel på bilen om den liksom bromsar av sig själv.

Däremot har den ingen växelspak utan bara knappar. Istället för spaken finns där någon slags liten kudde där man kan vila handleden om man blir trött på att hålla i ratten med högerhanden. Barn brukar tro att det är en lucka till något mycket litet och mycket hemligt fack där jag gömmer min skatt, för flera stycken har försökt öppna den där kudden men de har lyckligtvis inte lyckats ännu. Det är ju där allt guld och juveler ligger.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Mitt första möte var en provkörning av en Tesla S ca 2014, kanske redan 2013. Jävlar vad drag det var i den på småvägarna kring Täby centrum. Det var dock en bil som låg långt utom budget.

Innan dess var det närmaste körning på el jag varit en trött Toyota Prius. Då var Teslan väsensskild, och inte alls det förnuftiga val som eldrift tidigare utstrålat.

Istället blev den första egna bilen med elmotor en Audi A3 laddhybrid. Jag minns fortfarande ordväxlingen när jag skulle köra ut den ur hallen: Hur slår jag på motorn? Det har du redan gjort.

Nu har jag för ett par dagar sedan lämnat tillbaka min andra företagsleasade laddhybrid. Tre leasade miljöbilar i rad (gas, hybrid, hybrid) med initialt ekonomin i form av skattesubventioner som primärt (primärt nota bene, inte enda) skäl till bilvalen känns det nu fullständigt orimligt att backa, eller ens stå kvar bland halvmesyrerna, utan nu blir det en elbil. Hade det inte varit för den starka viljan att ha dragkrok hade det blivit riktig elbil redan för tre år sen.

Så nu är jag billös och väntar på en ID.4. Oktober kommer den i bästa fall, i så fall två månader sent. Jag tror dock att andra drabbats värre av Corona än att det är slut på halvledare så att man får vänta lite längre än önskat, så jag väljer spänd förväntan istället för mild irritation. I alla fall 50 minuter varje timme… :giggle:
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Fick möjlighet att plocka ut en tjänstebil (förmånsbil) för några månader sedan och företaget jag jobbar på har en policy kring att man endast får välja rena elbilar. Blev först lite besviken över att vara tvungen att välja en elbil då de är dyra och jag inte kunde välja en stor kombi som jag upplevde att jag hade behov av.

Nu efter 6 månader med elbil och ca 1500mil inser jag att jag aldrig kommer kunna gå tillbaka till ICE. Extremt ”lättkörd/intuitiv”, smarta uppkopplade lösningar, tyst, bra acceleration och framförallt inga avgaser! Jag kör en Tesla Model 3 Long Range och har en praktisk räckvidd på 35-45mil. Vilken bil man väljer är dock såklart helt upp till vilka behov man har och jag är ingen Tesla-fanatiker, men jag gillar vår bil som sjutton!
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Jag är inte tillvand utan har bara testat små elbilar i jobbet. Den enda invändningen jag har förutom att bilen känns billig (men det är ju inte eldriftens fel) är att jag tycker att det är synd att det inte finns något grunddrag i bilen som man har på en automat. Mycket lättare att krypköra med min privata bensinbil (oaktat automat eller manuell - har en av varje) än dessa elbilar som man måste starta med gaspedalen och som gärna rycker till. Varför kan inte bilen krypa framåt och regleras med bromsen när har driven i (och samma med reverse förstås)? Men det kanske är olika mellan olika märken? Annars är det trevligt med lite tystare drift (i dessa högt vägljud, men de är nog billigast möjliga så det är ingen skillnad när man kör över ca 50).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.