Hej dijonken, jag är nog en av de 60 procenten...

Vid min först husförsäljning köpte vi först och sålde det gamla huset så småningom.
Det var inga stora pengar då, och vi fick ett blanco-lån av banken tills vi efter några månader hade sålt det gamla huset.
Detta var 1998.
Nu 2009-2010 sålde vi igen.
Då sålde vi först, innan nytt hus var ordnat.
Dels gällde det mycket mer pengar, dels ville vi vara säkra på att vi hade nog med pengar för nästa affär.
Så vi sålde i december 2009 och skrev kontrakt på nybygge februari 2010.
Det blev ett glapp från det vi lämnade det gamla huset i april 2010 till vi flyttade in i det nya i september samma år,
men det löste vi med att bo i en sommarstuga.

Det är nog lättare att hitta tillfälligt boende några månader medan man väntar på det nya huset än att ha en "tvångs"-försäljning hängande över sig när man redan har flyttat in i det nya.

Lycka till hur ni än löser det!

Jag och min sambo flyttade in i ett hus i februari och hamnade precis i den sitsen. Vi hade skrivit på kontraktet och fick inte lägenheten såld trots flera visningar. Efter mäklarbyte gick det till slut vägen men jag skulle ALDRIG sätta mig i den sitsen igen!

Så försök få till klausulen, går inte det så kolla med mäklaren du väljer när det gäller försäljningen av din nuvarande bostad! De flesta mäklarna har en försäkring som innebär att de står för dubbla kostnader i typ upp till 6 månader om de inte får din bostad såld inom 3 månader. Du måste dock vara beredd på att de får sänka priset ganska mkt innan den försäkringen kliver in. Vi fick dock reda på det långt efter vi hade skrivit på avtalet med mäklaren. Värt att kolla upp kanske?

Vi körde också med SBAB som lånelöfte-givare, men fick sedan gå vidare med SEB som hade en annan möjlighet att titta på vårt case mer individuellt.

Lycka till

Mvh Patrik

L
Tack för era svar och erfarenheter!

Jag kommer absolut att försöka få till en klausul så jag kan kliva av köpet, men helst få till med banken om att skippa säljkravet. Ska kolla med mäklaren om försäkringen också.

L
Fick banken att ta bort kravet på försäljning, då de insåg att vi klarade dubbla boendekostnader. Så nu skriver vi under kontrakt ikväll! :D

Tack för alla goda råd!

Grattis, och välkommen i församlingen "Husägare".

L
Tack Swetrot!

Skriver kontrakt i eftermiddag på huset!

Så än är det inte heeelt klart ;-)

Nu verkar det inte som att det är aktuellt för TS längre men andra kanske läser tråden....

Då vi sålde bostadsrätt för att köpa hus så skrev vi på för huset först & sålde lägenheten sedan..... i efterhand så skulle jag definitivt sålt först & köpt sedan...varför? Därför att saker inte alltid går som man förväntat sig. I vårt fall så var jag övertygad om att lägenheten skulle bli såld omedelbart..... nu hade vi god tid på oss & det hela löste sig till vår fördel MEN.... med bara några dagars marginal. Nu är jag inte en nervös person men nattsömnen hade helt klart blivit bättre om vi sålt först.

L
Kan ju nämna att jag är en nervös person och skulle nog inte göra om detta någon mer gång ... vi får väl se hur det går.
Det värsta som kan hända om vi inte lyckas sälja är att vi kommer att få dubbla boende.:blushing:

Hej

Hade SBAB tidigare, och i samband med "husbyte" så dök den där klausulen upp. Hade klarat dubbelt boende (men ICA påsarna hade haft Lidl's logga...), kunde även ta dubbelt boende försäkring, men SBAB var totalt oflexibla. Ville inte riskera att hamna i sitsen att inte få ut lånet för nya lånet, och att flytta "temporärt" till lägenhet i 1-2 år med familj i väntan på att "rätt hus" ska dyka upp igen känndes inte helt realistiskt.

Snackade med den lokala handelsbanken, och där var det inga problem. Fick även överbryggningslån/handpenningslån till mkt bra ränta. Kostade iofs över 20 000 i ränteskillnadsersättning för att lösa lånen hos SBAB, men det var det värt att slippa sitta i skiten. Nu gick försäljningen av det gamla huset över all förväntan, men det kunnde man ju inte gärna veta innan.

Mitt råd till dom som får såna krav från banken är att höra med andra banker, de lokala brukar vara lite mera nyanserade (inte nödvändigtvis mera generösa / slappa, utan mera realistiskt nyanserade). Handelsbanken brukar fö. klara sig bättre i finanskriser än andra banker, så det är lite mysko att dom kunde ta risken men inte SBAB...... Men det är väl den lokala bedömningen som fäller avgörandet.

/ Opz99

dijonken skrev:
Kan ju nämna att jag är en nervös person och skulle nog inte göra om detta någon mer gång ... vi får väl se hur det går.
Det värsta som kan hända om vi inte lyckas sälja är att vi kommer att få dubbla boende.:blushing:
Sen finns alltid alternativet att hyra ut sitt gamla boende för att få ner kostnaderna.

oobum skrev:
Sen finns alltid alternativet att hyra ut sitt gamla boende för att få ner kostnaderna.
Spelar dessvärre ingen roll om banken hindrar lånet till nya bostaden innan... :-(, Annars är det en bra ide för att mildra effekten av dubbelt boende, men man måste som sagt få det dubbla boendet innan man kan hyra ut..

/ Opz99

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.