7 490 läst ·
28 svar
7k läst
28 svar
Vann budgivningen. Varudeklarerat hus.. ?
Sida 1 av 2
Tjoflöjt!
Jag fick äntligen mitt hus, igår lyckades jag efter en dramatisk budstridning där jag stod segrande med 5000 över andra.
Imorrn är det kontraktskrivning. Vad vill jag ha med i kontraktet mer än en besiktningsklausul?
Vad ska man ev. fråga om väl på plats och man får träffa säljarna?
Huset köps med en varudeklaration från svensk fastighetsförmedling. Fick höra från en person att det egentligen blir överflödigt med egen besiktningsman för den försäkringen täcker detta. Känns inte helt tryggt att gå på, eller.. ?
http://www.svenskfast.se/Templates/Page____169.aspx (om varudeklarerat).
edit: konstaterat från när jag läst andra trådar att jag drar in besiktningsman hur som.
Jag fick äntligen mitt hus, igår lyckades jag efter en dramatisk budstridning där jag stod segrande med 5000 över andra.
Imorrn är det kontraktskrivning. Vad vill jag ha med i kontraktet mer än en besiktningsklausul?
Vad ska man ev. fråga om väl på plats och man får träffa säljarna?
Huset köps med en varudeklaration från svensk fastighetsförmedling. Fick höra från en person att det egentligen blir överflödigt med egen besiktningsman för den försäkringen täcker detta. Känns inte helt tryggt att gå på, eller.. ?
http://www.svenskfast.se/Templates/Page____169.aspx (om varudeklarerat).
edit: konstaterat från när jag läst andra trådar att jag drar in besiktningsman hur som.
Redigerat:
Om huset är varudeklarerat finns väl en besikning redan gjord?
Ja av säljaren, i mina ögon betyder det lite problem. Man får ett försäkringsbolag att slåss emot vid allvarligt fel...Husletaren55 skrev:
Om man däremot anlitar en egen besiktningsman som hittar något allvarligt innan överlåtelsen så kan man kräva prisreduktion!
Du ska alltid göra en egen besiktning oavsett om säljaren gjort det innan. Så det viktigaste inför kontraktskrivningen är att ha en bra klausul i kontraktet som ger dig rätt att hoppa av om något kommer fram vid besiktningen som gör att ni inte längre vill ha huset till det pris ni vunnit budgivningen på. Viktigt då att klausulen inte innehåller några märkliga formuleringar eller villkor för att ni ska ha rätt att hoppa av.
d^_^bmr_bygg skrev:Du ska alltid göra en egen besiktning oavsett om säljaren gjort det innan. Så det viktigaste inför kontraktskrivningen är att ha en bra klausul i kontraktet som ger dig rätt att hoppa av om något kommer fram vid besiktningen som gör att ni inte längre vill ha huset till det pris ni vunnit budgivningen på. Viktigt då att klausulen inte innehåller några märkliga formuleringar eller villkor för att ni ska ha rätt att hoppa av.
Du formulerade det jag menade på ett bättre sätt...
Hehe.. nu har jag suttit och läst här ett tag, samtidigt som jag dessutom försökt ta mig igenom kontraktet och lite stressad är man ju
Denna varudeklarationen, tex.
Som jag förstår det är det som en vanlig besiktning och fungerar på samma sätt som om jag anlitat själv, bara att jag får ta hand om förfrågningar om det hela mot anticimex istället för säljaren direkt. Right?
Samma gäller väl om jag anlitar min egen besiktningsman, det blir väl fortfarande anticimex som blir det företag jag får krångla med om dolda fel osv om dessa skulle dyka upp i framtiden, såvida jag inte lyckas få den delen utstryken ur kontraktet? Om jag nu inte tar bort den delen, finns det någon anledning (som är värd 10 papp) att ta in en besiktningsman?
De trådar jag läste i var ett par år gamla. Har ni några nya erfarenheter att dela med er av köpta bostäder med svensk fastighetsförmedlings varudeklaration. Goda eller negativa, vad som?
Några frågor om protokollet som finns på https://picasaweb.google.com/107090241987540331707/100D3000?authkey=Gv1sRgCOiK6-mfy6yk4wE#.
"Sidovind från sovrum 1
Lucka finns ej till vindsutrymmet.
Utrymmet mellan ytter- och innertak har inte kunnat besiktigas då det saknas inspektionslucka. Vi rekomenderar att en inspektionslucka tas upp och att kompletterande besiktning utförs av utrymmet. "
Hur fixas en inspektionslucka och ska detta ske under den vecka jag har för min besiktningsklausul?
dusch/tvätt
Äldre kakel, klinker och äldre gjutjärnsbrunnar.
Kakel har spruckit på flera ställen.
Plastmatta bristfällig under duschkabin.
Vi rekomenderar att en vidare bedömning utförs ang. utrymmets skick.
Det låter ju som en ganska stor risk? tydligen kunde man anlita för att få dem att göra en sådan bedömning också.
2xfråga - bör jag detta och ska detta göras under den veckan jag har besiktningsklausul?
Hall
Betongmattan finns en limmad plastmatta
På grund av naturligt fuktpåverkan från mark riskerar mattan att släppa från underlaget
Mattan och limmet kan också avge lukt som sprids till boendemiljön.
Har som ambition att få nytt golv i hallen i form av klinkers. Det finns inget ovan som antyder att det redan är skadat väl?
Konstruktion:
Betongplatta på mark med uppreglat isolerat golv.
Befintlig golvkonstruktion riskerar på grund av naturlig fuktpåverkat att drabbas av fuktskador. Detta i sin tur kan leda till mikrobiella skador (angrepp av mikroorganismer) som kan resultera i att mikrobiell lukt sprids till boendemiljön.
Bekant sa att detta är en ganska standardtext för den delen av den här typen av hus. Tänkte bara bekräfta det..
Imorrn är det som sagt kontraktskrivning. Har ni tips på vad man kan fråga säljarna? En annan vän sa att de är tvungna att tala sanningsenligt om man frågar, dock behöver de inte upplysa om det om jag inte frågar.
Fungerande vitvaror? Senast (om nånsin) gjorda dränering? vinddrag, krånglande panna eller vad som helst. Är det nåt jag helt och hållet glömt av? Glider runt lite i min glädjeyra att jag säkerligen blir lite halvblind...
Alla tips är guld värda
Denna varudeklarationen, tex.
Som jag förstår det är det som en vanlig besiktning och fungerar på samma sätt som om jag anlitat själv, bara att jag får ta hand om förfrågningar om det hela mot anticimex istället för säljaren direkt. Right?
Samma gäller väl om jag anlitar min egen besiktningsman, det blir väl fortfarande anticimex som blir det företag jag får krångla med om dolda fel osv om dessa skulle dyka upp i framtiden, såvida jag inte lyckas få den delen utstryken ur kontraktet? Om jag nu inte tar bort den delen, finns det någon anledning (som är värd 10 papp) att ta in en besiktningsman?
De trådar jag läste i var ett par år gamla. Har ni några nya erfarenheter att dela med er av köpta bostäder med svensk fastighetsförmedlings varudeklaration. Goda eller negativa, vad som?
Några frågor om protokollet som finns på https://picasaweb.google.com/107090241987540331707/100D3000?authkey=Gv1sRgCOiK6-mfy6yk4wE#.
"Sidovind från sovrum 1
Lucka finns ej till vindsutrymmet.
Utrymmet mellan ytter- och innertak har inte kunnat besiktigas då det saknas inspektionslucka. Vi rekomenderar att en inspektionslucka tas upp och att kompletterande besiktning utförs av utrymmet. "
Hur fixas en inspektionslucka och ska detta ske under den vecka jag har för min besiktningsklausul?
dusch/tvätt
Äldre kakel, klinker och äldre gjutjärnsbrunnar.
Kakel har spruckit på flera ställen.
Plastmatta bristfällig under duschkabin.
Vi rekomenderar att en vidare bedömning utförs ang. utrymmets skick.
Det låter ju som en ganska stor risk? tydligen kunde man anlita för att få dem att göra en sådan bedömning också.
2xfråga - bör jag detta och ska detta göras under den veckan jag har besiktningsklausul?
Hall
Betongmattan finns en limmad plastmatta
På grund av naturligt fuktpåverkan från mark riskerar mattan att släppa från underlaget
Mattan och limmet kan också avge lukt som sprids till boendemiljön.
Har som ambition att få nytt golv i hallen i form av klinkers. Det finns inget ovan som antyder att det redan är skadat väl?
Konstruktion:
Betongplatta på mark med uppreglat isolerat golv.
Befintlig golvkonstruktion riskerar på grund av naturlig fuktpåverkat att drabbas av fuktskador. Detta i sin tur kan leda till mikrobiella skador (angrepp av mikroorganismer) som kan resultera i att mikrobiell lukt sprids till boendemiljön.
Bekant sa att detta är en ganska standardtext för den delen av den här typen av hus. Tänkte bara bekräfta det..
Imorrn är det som sagt kontraktskrivning. Har ni tips på vad man kan fråga säljarna? En annan vän sa att de är tvungna att tala sanningsenligt om man frågar, dock behöver de inte upplysa om det om jag inte frågar.
Fungerande vitvaror? Senast (om nånsin) gjorda dränering? vinddrag, krånglande panna eller vad som helst. Är det nåt jag helt och hållet glömt av? Glider runt lite i min glädjeyra att jag säkerligen blir lite halvblind...
Alla tips är guld värda
oj.. ni hann posta medans jag satt och skrev... 
Köparen har för avsikt att genom sakkunnig person låta besiktiga fastigheten. Köpet
skall återgå om det vid besiktningen upptäcks fel eller brister som köparen inte kan
godkänna och köparen senast 110712 begär att köpet skall återgå.
Begäran om återgång skall inom angiven tid skriftligen framställas till Svensk
Fastighetsförmedling på Hammarö eller till säljaren direkt
Så är det formulerat om min besiktningmöjlighet. ser ni dumheter där i?
Köparen har för avsikt att genom sakkunnig person låta besiktiga fastigheten. Köpet
skall återgå om det vid besiktningen upptäcks fel eller brister som köparen inte kan
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Räkna med att badrummet har gjort sitt... Ingen ide att göra nån mer inspektion av det. Du får helt enkelt räkna med en badrumsrenovering inom en snar framtid...
Nej, det ser ut som en öppen klausul som ger er rätt att avbryta köpet efter er egen besiktning vilket är bra. Inga konstiga villkor om att felen inte ska vara kända innan eller att de ska kosta x kronor att åtgärda för att ni ska kunna bryta kontraktet.ge5239 skrev:oj.. ni hann posta medans jag satt och skrev...
Med tanke på anmärkningarna så skulle jag göra en egen besiktning och samtidigt be om en uppskattning om kostnaderna för att åtgärda de mest akuta anmärkningarna så ni vet vad ni ger er in på och vad det troligen kommer att kosta att ågärda och vad det i värsta fall kan kosta om det visar sig vara riktigt illa. Efter det kan ni ta ställning till om det pris ni från början var villiga att betala fortfarande gäller.
Redigerat:
zsimpey, Duschrummet var riktigt jäkla tråkigt så det kommer gå före toaletterna iaf sen beror det lite på hur mycket pengar jag får till övers också. har tänkt tapetsera om och köra nya golv i hela huse, fast det tänkte jag försöka mig på med diy-guider och goda vänners råd, men det blir ju fortfarande pengar tillsammans med massa andra kostnader som jag säkert inte ens hört talats om än ;-)
men dusch/tvättrum är första stora projekt där jag kommer anlita folk, tätt följt av köket.
Finns det temporära billiga lösningar man kan hitta på för att dra ut på lidandet av ett tex småskadat dusch/tvättutrymme?
https://lh3.googleusercontent.com/-...4o/s720/3TGB7487SS2MG3MV_3TLRSL21JSL34D0S.jpg
så ser det förövrigt ut
men dusch/tvättrum är första stora projekt där jag kommer anlita folk, tätt följt av köket.
Finns det temporära billiga lösningar man kan hitta på för att dra ut på lidandet av ett tex småskadat dusch/tvättutrymme?
https://lh3.googleusercontent.com/-...4o/s720/3TGB7487SS2MG3MV_3TLRSL21JSL34D0S.jpg
så ser det förövrigt ut
Så länge ni är fullt medvetna om vilka brister huset har och vad det på sikt kommer att kosta och tycker att det pris ni vann budgivningen på i förhållande till bristerna är OK så är det väl grönt ljus
. Men fortfarande så tycker jag absolut att ni borde ta in en egen besiktningsman för att verifiera skicket på huset.
Mjo, inser att det kommer bli några kronor men förhoppningsvis kommer inte allt behöva fixas samtidigt.. ;-)
Jag är lite inne på att satsa pengar på el-installatör eller få en riktig fuktmätning gjord istället för att göra ytterligare en besiktning. Tänker jag helt tokigt?
Jag är lite inne på att satsa pengar på el-installatör eller få en riktig fuktmätning gjord istället för att göra ytterligare en besiktning. Tänker jag helt tokigt?
Beror väl helt och hållet på hur kunnig du är och om du säkert kan avgöra att den besiktning som är gjord är fullständig, fackmässig och att det inte finns några oväntade överaskningar. Känner du att du har full koll och kan värdera de anmärkningar som finns i säljarens besiktning och dessutom har kollat igenom huset i lugn och ro och sett att det inte borde finnas några andra saker som kan vara i behov att åtgärd eller renovering så finns det väl kanske ingen anledning till en egen besiktning. Men annars så skulle jag ändå rekommendera en egen besiktning. Visst, beroende på vad priset för huset är så kanske kostnaden för en besiktningsman kan kännas hög, men i de flesta fall är det ändå en "struntsumma" i sammanhanget men en extra försäkring att det man köper är det man förväntar sig.
hmm.. får lägga mig och fundera på det hela. har ju ändå en hel vecka på mig 
Tänkte ringa anticimex imorgon och försöka prata med han som besiktiga nu, se vad man får för känsla av hela konversationen. ev. kan man ju skapa ett beslut baserat iaf till en del på det.
Hur som helst har jag bestämt mig för att det i slutändan kommer bli bra, så det får även bli så, kanske, hoppas jag.
Tack alla för bra svar, som vanligt..
Tänkte ringa anticimex imorgon och försöka prata med han som besiktiga nu, se vad man får för känsla av hela konversationen. ev. kan man ju skapa ett beslut baserat iaf till en del på det.
Hur som helst har jag bestämt mig för att det i slutändan kommer bli bra, så det får även bli så, kanske, hoppas jag.
Tack alla för bra svar, som vanligt..