L
Hej!

Har fixat lån via SBAB på ett hus. Enligt SBAB är ett villkor för att de ska betala ut lånet att jag inkommer med ett påskrivet köpekontrakt två veckor innan tillträde till huset.

Vad händer om jag inte lyckas sälja? Inte för jag tror att jag misslyckas men ...

Betalas inte lånet ut och jag måste bryta kontraktet, blir av med handpenning plus ev. skadestånd?

Mvh,
Jonas

Be att få med en klausul i kontraktet som gör det ogiltigt om du inte får din egen bostad såld.

Det som händer är att SBAB har möjlighet att inte bevilja och betala ut lånet. Om banken gör detta så är det sannolikt att du inte har några pengar att betala säljaren med, och om du inte kan få fram pengar kommer du då begå ett allvarligt avtalsbrott. Detta innebär att säljaren har rätt att häva köpet, sälja huset till någon annan och dessutom från dig kräva ersättning med mellanskillnaden om huset säljs billigare. Detta kan bli mycket dyrt för dig, om t.ex. huset säljs för en halv miljon mindre nästa gång.

Om man vill bli av med den risken så kan man sätta in som villkor för köpet att man beviljas lån. Om säljaren går med på detta beror på hur marknaden ser ut, och om två personer är villiga att lägga samma pris för ett hus men bara den ena kräver ett sådant villkor så är det ju lätt att räkna ut vem säljaren väljer.

L
Ok, tack för svaren, då ska jag försöka få med en sådan klausul då vi är de enda budgivarna för tillfället.

De 2 gånger jag köpt och haft ngt. att sälja samtidigt så har jag säkerställt med banken att jag kan få överbryggningslån, utifall försäljningen skulle dra ut på tiden. Detta har jag då säkerställt innan jag skrev på köpet.

Det var för övrigt första spiken i kistan för mig som kund i SE banken, de var villiga att ge överbryggningslån men till kass ränta.

L
Ok, räntan på ett överbryggningslån spelar inte så stor roll då det är på så kort tid, så det är ju inget problem.

Får kanske kolla med SBAB om de kan ta bort detta kravet, vilket jag inte tror de gör, alternativt kolla med annan bank.

Ska försöka se till att ha nån väg ut iallafall med tanke på den senaste tidens utveckling i världen... Inte kul om man står med en osåld lägenhet och ska hosta upp en mille kontant q(;^;)p

dijonken skrev:
Ok, räntan på ett överbryggningslån spelar inte så stor roll då det är på så kort tid, så det är ju inget problem.

Får kanske kolla med SBAB om de kan ta bort detta kravet, vilket jag inte tror de gör, alternativt kolla med annan bank.
Tänk efter lite nu. SBAB ställer säkert kravet för att det annars blir jobbigt för dig att klara två huslån. Om det nu inte är så att du lyckas sälja ditt hus i tid finns det ju risk för att det kan ta ett tag, och att du kanske får gå ned i pris. Skall man då sitta med överbryggningslån med 7-8% i ränta så gör ju inte det saken bättre. Det kan bli spiken i kistan för din ekonomi.

Det här är inget ovanligt, utan många har senaste året råkat ut för det, och säljarna av bostäder får finna sig i att det blir problem ibland. Mäklarna kan ibland ordna finansiering via sina bankkontakter om de får äran att sälja ditt hus också och bedömer det möjligt.

Nyfniken skrev:
Be att få med en klausul i kontraktet som gör det ogiltigt om du inte får din egen bostad såld.
Det är väl bara en viss typ av säljare som skulle acceptera en sådan klausul. T.ex. någon som inte är beroende av att affären går igenom för att kunna finansiera sitt nya boende. Majoriteten tillhör nog inte den gruppen, utan skulle själv hamna i problem om du kommer vid tillträdet utan pengar.
Skall säljaren ha en liknande klausul som gör det ogiltigt om de inte hittat något nytt boende de gillar?

kindvall skrev:
Det är väl bara en viss typ av säljare som skulle acceptera en sådan klausul.
Ja. De som bara har en budgivare till exempel. Det har väl inte undgått någon att marknaden inte är glödhet, den här tråden är ju ett gott exempel.

L
Absolut, jag förstår varför bankerna ställer det kravet att man ska sälja sin befintliga bostad innan man får låna pengar till den nya boendet.

Problemet är att det ställer mig i en omöjlig situation: Får jag inte lägenheten såld så får jag inte låna pengar till ett hus som jag redan skrivit under ett kontrakt att köpa. Även om jag tror att jag kommer kunna sälja min lägenhet relativt lätt så är det ju en liten risk jag tar, även om den är liten, och den vill jag gärna komma undan.

Ett annat problem tycker jag har varit att varken banken eller mäklarna som jag varit i kontakt med har tyckt detta varit något problem (de har iallafall inte själva tagit upp något om vad som händer om försäljningen drar ut på tiden).

L
En annan sak, jag har haft väldigt svårt att hitta information om detta scenario på nätet eller hos bankerna. Trots det svarar över hälften att de köper sitt nästa boende före försäljning av det gamla. Tycker det borde finnas mer information om detta problem.

dijonken skrev:
Ett annat problem tycker jag har varit att varken banken eller mäklarna som jag varit i kontakt med har tyckt detta varit något problem (de har iallafall inte själva tagit upp något om vad som händer om försäljningen drar ut på tiden).
Varken banken eller mäklaren är din bästis, och ingen av dem tjänar pengar på att du sätter käppar i hjulen för din affär.

Banken tjänar sannolikt mer pengar om du blir ståendes med dyra lån och mäklaren är ju inte intresserad av att stoppa en affär som ger 6-8 tusen i provision.

L
Fast jag blir ju inte stående med några dyra lån, då banken inte betalar ut något lån om jag inte får bostaden såld. Däremot så blir det ju ett kontraktsbrott då jag inte kan betala säljaren några pengar på överlåtelsedatumet. Så det enda som händer är att banken inte får någon ny låntagare och säljaren får inte bostaden såld. Däremot blir jag av med kontantinsatsen och ev. skadestånd till säljaren.

dijonken skrev:
Däremot blir jag av med kontantinsatsen och ev. skadestånd till säljaren.
...pengar som du lånar av banken.

De vill väl inte medvetet sätta dig i en knepig sits, men då de inte riskerar några pengar så är de nog inte jätteivriga att ge dig de bästa råden heller.

Min poäng är att du inte kan förlita dig på banken/mäklaren i en sån här situation. Det är helt upp till dig själv att se till att du inte hamnar i klistret.

L
Skulle va intressant hur 60% av alla andra husköpare gör i denna fråga. Om någon annan hamnat i klistret pga detta, eller kommit ur det på något vis.

Ska skriva kontrakt på vårt nya boende imorgon och det lutar åt att jag försöker få med en sådan klausul i kontraktet så kan jag sova bättre på natten...

Alternativt försöker hitta en bank som är villig att frångå detta krav.

Det jag ska sälja ligger ju i en medelstor stad och är inte speciellt dyrt och andra lägenheter i området har sålts efter de första visningarna, så jag känner mig iofs ganska trygg att jag lyckas sälja, MEN, helt 100% kan man ju inte vara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.