Hej,

Vi har precis sålt en fastighet som varit i släkten sedan tidigt 1900-tal, som ärvts ned i flera generationer. Problemet med detta är att vi inte har ett inköpsvärde. Alternativet var då att använda 150% av taxeringsvärdet ett givet år, vilket blev ca 9.500 kr... Fastigheten såldes för 4,3 miljoner.

Om jag förstått det rätt så har man möjlighet att addera inköpsvärde med kostnader för renoveringingar som gjort de senaste fem åren. Gäller dessa fem år även för mer omfattande åtgärder på fastigheten, tex installation av bergvärme, uppförande av komplementbyggnad etc?

Vår fastighet är lite speciell då den är drygt 20.000 m2 och att det, pga att släkten blivit större, uppförts 4 nya hus de senaste 40 åren. Ingen åretruntstandard, men det har lagts några hundra tusen kr per hus.

Mäklaren som ska hjälpa till att upprätta stöd för deklarationen säger att dessa saker inte kan tas med då det bara är de fem senaste åren som räknas, men jag lite tveksam då jag inte anser att uppförandet av fyra hus på en fastighet räknas som en renovering.

Vad tror ni?

Jo förbättringar skall man kunna ta upp oavsett hur gamla de är. Men det är rätt många år sedan jag hade anledning att fördjup mig i frågan, så lite inte för mycket på vad jag säger.

Finns av naturliga skäl inga kvitton osv kvar från dessa äldre byggen, men man får väl ange någon sorts uppskattning som skatteverket får ifrågasätta om de anser det oskäligt?

Det bör kunna gå. Men var tydlig (ex. under "övriga upplysningar") att kvitton saknas för X kronor av avdragen, och lite kort vad det gäller.

Om du inte "erkänner" att kvitton saknas så riskerar du skattetillägg om de gör en lite djupare kontroll.

• Gilla
Emanuel Adolfsson
  • Laddar…
Jag hittade det här när vi började titta på hur vi ska deklarera försäljningen av en släktings gamla hus.
Det stora problemet kan vara att visa att förbättringar utförts och vad du betalat. Här kan foton från familjealbumet, ritningar och bygglovshandlingar vara bra att ha. Betydligt svårare är det att uppskatta vad du betalade om du saknar kvitton.

Men gör ett försök. Ange sedan i deklarationen hur du kommit fram till det du yrkar avdrag för. Regeringsrätten, RÅ 2002 ref 73, har slagit fast att du kan få avdrag för ett skäligt belopp för dina förbättringar även om du saknar kvitton.

I rättsfallet ansågs ett skäligt belopp vara ungefär hälften av de utgifter säljaren yrkat avdrag för i sin deklaration. Har du byggt nytt utan att ha koll på vad du betalade en gång i tiden kan du få vägledning av Statistiska centralbyrån. På deras hemsida www.scb.se hittar du statistik över byggkostnader avseende gruppbyggda småhus. Ange ”1949–2008” i sökrutan så får du fram tabellen. 1963 kostade det cirka 75 000 kr att bygga en villa på 100 kvadratmeter.
http://www.privataaffarer.se/bostad/rakna-sa-har-nar-du-salt-132226

Och sen kan man använda tabellerna på lantmäteriets hemsida för att få fram kostnaderna för lagfart/pantbrev genom åren. http://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-agare/Stampelskatt-och-avgifter/Tidigare-skattesatser-och-expeditionsavgifter/

Om det tex finns pantbrev uttaget från 1960 på 10 000kr och man vet att det just det året byggdes ut och drogs in ny uppvärmning så kan ju det ihop med bilder indikera att utbyggnaden kostade minst 10 000kr.

• Gilla
Emanuel Adolfsson
  • Laddar…
Var går skillnaden mellan förbättring och renovering? Om man säger att renoveringar har en gräns på 5 år men förbättringar inte har någon tidsgräns.

Mr rättstvist skrev:
Var går skillnaden mellan förbättring och renovering? Om man säger att renoveringar har en gräns på 5 år men förbättringar inte har någon tidsgräns.
Jag rekomenderar att läsa skatteverkets broschyr http://www.skatteverket.se/download/18.12815e4f14a62bc048f13b0/1419322909669/forsaljning-av-smahus-2014-2015-skv379-utgava21.pdf

Där finns gott om exempel och förklaringar på skillnaderna och den här fina bilden :)
Screenshot_2015-01-19-12-48-44.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Emanuel Adolfsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.