Är det någon som kan tipsa om en bra besiktningsman i Dalarna?

Vad jag har läst så bör besiktningsmannen vara certifierad av SBR, Svenska byggingenjörers riksförbund.
Dom enda i Dalarna som är det är Björn Hagelby och Jimmy Korttilalli. Någon som har erfarenhet från dessa två?

Om man skulle välja Anticimex, då är de alltså inte godkända egentligen..?

Vilken typ av besiktning är du intreserad av?

Överlåtelsebesiktning... eller vad finns det för olika besiktningar?

Vi har anlitat BVSE Konsult i Mora för en tvåårsbesiktning (garantibesiktning) av ett nybyggt hus samt en särskild besiktning av dräneringen. Vi är nöjda med hans arbete och söker du på besiktningsmän via företagsnamnet på SBR:s hemsida så hittar du honom. Hans yrkesspecialitet är enligt informationen besiktningar, men det står inte specifikt vilka typer av besiktningar han utför.

Ok, jag hittade på honom.
Men det är lite konstigt, när man söker på godkända besiktningsmän i Dalarna på SBR:s hemsida så kommer inte han upp...

Måste bes.mannen ha någon särskild behörighet för att besikta gamla hus? Det huset vi tittar på är från -75.

Jag har testat några olika, och mitt råd är ungefär så här:

* OCAB = toppen. Noggrann, tog nog två timmar, en stor del av den tiden under grunden och på taket och andra obekväma platser. Kom dessutom tillbaka kostnadsfritt och tittade igen när det poppade upp lite problem som de inte kunde ha förutsett vid första besiktningen.
* Anticimex = uselt. Som exempel så var kollen under diskbänken att han öppnade luckan, böjde sig lite lätt och gav en halvsekundsblick och konstaterade att det såg bra ut.

Jag rekommenderar OCAB stenhårt.

Ok, tack så mycket för tipset Troberg!

Gäller detta i Falun eller nån annanstans?
Det måste ju skilja från besman till besman också så namn på din OCAB-kille skulle uppskattas!

OCAB tror jag håller till i Falun, fast jag bor i Borlänge. Har inte namnet på killen i huvudet, men kan kolla upp det senare, men jag tror att det bara är en där som gör besiktningar.

Jag och hustrun har just vunnit budgivningen på ett hus i Falun, och nu ska vi boka besiktning. Det är Svensk Fastighetsförmedling som säljer, och de använder Anticimex för sina varudeklarerat-besiktningar så de är nog rätt tjenis. Hade bland annat därför tänkt använda OCAB.

Några tips om vilken besiktningsman på OCAB man bör använda?

Jimmy på ocab är riktigt duktig.
Annars har du en Johan Kungs på Kungs-bygg och fuktteknik.

ocab lyckades ju bra i sälen, läste om en besiktning som fick bra betyg men som var totalt mögelskadat huset, ocab ska besikta vårt hus i falun på onsdag då vi säljer det privat. Fast i falun vet jag att de är bra. mark o miljö i falun besiktade åt oss 07, de var noga och bra.

Finns fler exempel på missar från Ocab i kommentarerna till den här artikeln i Dalarns Tidning.

Jag skulle tro att den enda försäkringen mot en dålig besiktningsman är att läsa på ordentligt och vara med själv.

Damen jag pratade med på Ocab fick inte prata om uppdrag granskning :).

Svar till Troberg.

Nu är denna tråd från 2011 men min tvist med Ocab om en urdålig överlåtelsebesiktning enligt jordabalken började 2011 och pågår fortfarande och nu har vi dessutom fått ett mycket kraftfullt hot av Ocab om vi inte slutar att smutskasta dem för bristande kunskap och vårdslöshet.
Att Ocab hotar sina kunder är inte olagligt enligt polis och åklagare.

Ocab missade att taket var felkonstruerat och att ränndalsplåtarna var fastspikade i botten samt att på ett ställe låg ej plåtarna omlott. Det felet har kostat oss ca 400 000:-. ARN är inkopplade och tills vidare ser det ut som att man måste göra 2 oberoende överlåtelsebesiktningar med 2 olika besiktningsmän för att fälla den första besiktningen som Ocab utförde. Ingen Mäklare informerar om detta och ska man köpa hus måste säljaren göra en jordabalksbesiktning före köparen besiktar 1 gång till. Ocab har ej någon av SBR certifierad person med dokumenterad kunskap för överlåtelsebesiktningar så jag rekommenderar ej Ocab som företag. Endast de av SBR godkända besiktningsmännen ska utföra överlåtelsebesiktningar då köparens undersökningsplikt blir uppfylld och att de har försäkringar (genom Willis)som täcker dolda fel upp till 10 år efter de slutar som besiktningsman. Jag tvivlar starkt på att icke godkända besiktningsmän har samma försäkringsvillkor som de SBR certifierar.
Alla kan besikta ett hus enligt lagstiftningen, även om man ej har någon byggteknisk kunskap. Det enda som behövs är ett företag och en ansvarsförsäkring. (ej Willis som endast försäkrar SBR utbildade besiktniongsmän)

Ovan nämnda historia är en kort sammnaställning av vad SBR, olika myndigheter, Polis, åklagare m.m har svarat mig under tvistens gång. Vi får se om Ocab eller Mäklaren blir dömda eller om köparen inte har något skyddsnät vid en husaffär.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.