Byggahus.se

Energideklaration småhus

1. I
    Medlem · 5 inlägg
    Jag tittade på ett hus och frågade efter en energideklaration, då påstod mäklaren att det inte behövdes. Stämmer det? Jag trodde att alla småhus som ska säljas måste ha det!

2. Jonatan79
    Medlem · 7 763 inlägg
    Byggnader som är undantagna från kravet på energideklaration
    Följande byggnader är undantagna från att energideklareras.

1. Byggnader som i huvudsak används för andakt eller religiös verksamhet.
    2. Industrianläggningar och verkstäder.
    3. Bostadshus som används eller är avsedda för användning
      a) mindre än fyra månader per år, eller
      b) under en begränsad del av året om energianvändningen beräknas vara mindre än 25 procent av en helårsanvändning.
    4. Tillfälliga byggnader som är avsedda att användas högst två år.
    5. Ekonomibyggnader med ett lågt energibehov som är avsedda för jordbruk, skogsbruk och därmed jämförlig näring.
    6. Fristående byggnader med en total användbar golvarea som är mindre än 50 kvadratmeter.
    7. Byggnader som är avsedda för totalförsvaret och som på grund av byggnadens utformning eller den verksamhet som bedrivs där är av hemlig natur.

3. H
    Moderator · 42 532 inlägg
    Det vanligaste skälet till att man hävdar att deklarationen inte behövs, är om det är ett fritidshus, punkt 3 här ovan.

Sedan kan man komma in på hårklyverier, om ex. säljaren bor permanent i ett fritidshus, så tror jag att det skall finnas en energideklaration.

4. I
    Medlem · 5 inlägg
    Det är vad jag har hittat också, står inget om att en vanlig villa är undantagen!

5. I
    Medlem · 5 inlägg
    Vanlig villa i ett småhusområde!

6. surris
    Medlem · 688 inlägg
    Då ska den ha en energideklaration!

7. Jonatan79
    Medlem · 7 763 inlägg
    Är det dödsbo som säljer?

8. I
    Medlem · 5 inlägg
    Nej!

9. Jonatan79
    Medlem · 7 763 inlägg
    Ligg på mäklaren...

• Laddar…
  10. O
    Medlem · 133 inlägg
    Enligt mig är den fullständigt onödig, speciellt för ett hus där man planerar att byta uppvärmningssystem. Eller beroende på vilka personer och vilken livsstil som personerna haft, ex. äldre par kontra en barnfamilj, viss skillnad i förbrukning.
    Eller om man har ved eller pellets som uppvärmning och säljaren ljuger om förbrukningen vid upprättandet av energideklarationen, den blir då helt felaktigt och för en köpare vilseledande.

Nä, detta är nog de mest onödiga som finns i processen att köpa hus enligt mig...

11. Claes Sörmland
    Medlem · 6 296 inlägg
    Det ska finnas en energideklaration före fastigheten läggs ut till försäljning. Men det är som med att gå mot röd gubbe, har säljaren struntat i lagen så finns ingen påföljd. Dock kan en köpare efter att ha tagit över ägandet av fastigheten få energideklarationen betald av säljaren.

12. I
    Medlem · 5 inlägg
    Då har jag rätt och mäklaren ljuger. Känns inte bra att köpa ett hus med en sådan mäklare.

• Laddar…
  13. H
    Moderator · 42 532 inlägg
    Det är inte helt ovanligt att deklarationen saknas, men att mäklaren påstår att den inte behövs är ett rätt grovt formellt fel från mäklaren.

I praktiken är de här deklarationerna rätt värdelösa. De säger väldigt lite om den faktiska förbrukningen.

14. S
    Medlem · 219 inlägg
    Du köper inte huset av mäklaren och du gör rätt i att utgå från att alla mäklare ljuger.

15. E
    Medlem · 4 inlägg
    En "Vanlig villa i ett småhusområde" kan ju förvisso fortfarande användas som fritidshus av ägarna, och då behövs ingen energideklaration.

Om ägarna däremot bor permanent i huset, eller använder det mer än vad som föreskrivs under punkt 3 i listan som postats längre upp i tråden behövs en energideklaration.