5 865 läst ·
39 svar
6k läst
39 svar
Energideklaration småhus
Sida 1 av 3
Byggnader som är undantagna från kravet på energideklaration
Följande byggnader är undantagna från att energideklareras.
- Byggnader som i huvudsak används för andakt eller religiös verksamhet.
- Industrianläggningar och verkstäder.
- Bostadshus som används eller är avsedda för användning
a) mindre än fyra månader per år, eller
b) under en begränsad del av året om energianvändningen beräknas vara mindre än 25 procent av en helårsanvändning. - Tillfälliga byggnader som är avsedda att användas högst två år.
- Ekonomibyggnader med ett lågt energibehov som är avsedda för jordbruk, skogsbruk och därmed jämförlig näring.
- Fristående byggnader med en total användbar golvarea som är mindre än 50 kvadratmeter.
- Byggnader som är avsedda för totalförsvaret och som på grund av byggnadens utformning eller den verksamhet som bedrivs där är av hemlig natur.
Moderator
· Stockholm
· 57 610 inlägg
Det vanligaste skälet till att man hävdar att deklarationen inte behövs, är om det är ett fritidshus, punkt 3 här ovan.
Sedan kan man komma in på hårklyverier, om ex. säljaren bor permanent i ett fritidshus, så tror jag att det skall finnas en energideklaration.
Sedan kan man komma in på hårklyverier, om ex. säljaren bor permanent i ett fritidshus, så tror jag att det skall finnas en energideklaration.
Det är vad jag har hittat också, står inget om att en vanlig villa är undantagen!Jonatan79 skrev:
Byggnader som är undantagna från kravet på energideklaration
- Byggnader som i huvudsak används för andakt eller religiös verksamhet.
- Industrianläggningar och verkstäder.
- Bostadshus som används eller är avsedda för användning
a) mindre än fyra månader per år, eller
b) under en begränsad del av året om energianvändningen beräknas vara mindre än 25 procent av en helårsanvändning.- Tillfälliga byggnader som är avsedda att användas högst två år.
- Ekonomibyggnader med ett lågt energibehov som är avsedda för jordbruk, skogsbruk och därmed jämförlig näring.
- Fristående byggnader med en total användbar golvarea som är mindre än 50 kvadratmeter.
- Byggnader som är avsedda för totalförsvaret och som på grund av byggnadens utformning eller den verksamhet som bedrivs där är av hemlig natur.
Vanlig villa i ett småhusområde!H hempularen skrev:
Enligt mig är den fullständigt onödig, speciellt för ett hus där man planerar att byta uppvärmningssystem. Eller beroende på vilka personer och vilken livsstil som personerna haft, ex. äldre par kontra en barnfamilj, viss skillnad i förbrukning.
Eller om man har ved eller pellets som uppvärmning och säljaren ljuger om förbrukningen vid upprättandet av energideklarationen, den blir då helt felaktigt och för en köpare vilseledande.
Nä, detta är nog de mest onödiga som finns i processen att köpa hus enligt mig...
Eller om man har ved eller pellets som uppvärmning och säljaren ljuger om förbrukningen vid upprättandet av energideklarationen, den blir då helt felaktigt och för en köpare vilseledande.
Nä, detta är nog de mest onödiga som finns i processen att köpa hus enligt mig...
Det ska finnas en energideklaration före fastigheten läggs ut till försäljning. Men det är som med att gå mot röd gubbe, har säljaren struntat i lagen så finns ingen påföljd. Dock kan en köpare efter att ha tagit över ägandet av fastigheten få energideklarationen betald av säljaren.
Claes Sörmland skrev:
Då har jag rätt och mäklaren ljuger. Känns inte bra att köpa ett hus med en sådan mäklare.Claes Sörmland skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 610 inlägg
Det är inte helt ovanligt att deklarationen saknas, men att mäklaren påstår att den inte behövs är ett rätt grovt formellt fel från mäklaren.
I praktiken är de här deklarationerna rätt värdelösa. De säger väldigt lite om den faktiska förbrukningen.
I praktiken är de här deklarationerna rätt värdelösa. De säger väldigt lite om den faktiska förbrukningen.
En "Vanlig villa i ett småhusområde" kan ju förvisso fortfarande användas som fritidshus av ägarna, och då behövs ingen energideklaration.
Om ägarna däremot bor permanent i huset, eller använder det mer än vad som föreskrivs under punkt 3 i listan som postats längre upp i tråden behövs en energideklaration.
Om ägarna däremot bor permanent i huset, eller använder det mer än vad som föreskrivs under punkt 3 i listan som postats längre upp i tråden behövs en energideklaration.