16 275 läst ·
62 svar
16k läst
62 svar
Enda budgivare, friskrivningsklausul, trög återkoppling
Det stämmer, men det blir väsentligt mer komplicerat än vid en vanlig affär. Att då öppna en juridisk process mot ett dödsbo kan innebära att det är svårt att få ersättning även om man i sak får rätt. Det måste då finnas delägare som fått pengar i dödsboet som fortfarande har tillgångar som går att utmäta. Ersättningen är begränsad till de summor som dödsbodelägarna fått i arv. Det räcker i och för sig att en dödsbodelägare har tillgångar. Det är också så att det är svårt att hävda några krav på upplysning av säljare då man köpt av ett dödsbo. I praktiken är det en rejäl uppförsbacke.H hempularen skrev:Det trodde jag också länge. Men jag pratade med en advokat (anlitad för ett helt annat ärende), han hävdade att det är inget problem att kräva dödsbodelägarna om man långt senare hittar ett dolt fel. Det görs i så fall en tilläggsboupteckning där den nya skulden tas upp. På samma sätt som om det långt efter ett dödsfall dyker upp en vanlig skuld som var okänd vid boupteckningen.
Det är klart att det inte är något problem att kräva men det kommer inte ge något resultatH hempularen skrev:Det trodde jag också länge. Men jag pratade med en advokat (anlitad för ett helt annat ärende), han hävdade att det är inget problem att kräva dödsbodelägarna om man långt senare hittar ett dolt fel. Det görs i så fall en tilläggsboupteckning där den nya skulden tas upp. På samma sätt som om det långt efter ett dödsfall dyker upp en vanlig skuld som var okänd vid boupteckningen.
Det beror på hur gammalt huset är och i vilket skick det är. Ett gammalt hus är friskrivningsklausul värd ingenting medans i ett nyare hus eller ett nyrenoverat hus kan det vara mer än en halv miljon. ( Det beror på husets eventuella värdeminskning vid ett fel)M MayaP skrev:
Sen att skriva med besiktning är också svårt. Då har du egentligen godkänt priset och kan bara backa helt om besiktningen upptäcker något stort typ att taket håller på att ramla in. Bättre då att besikta före kontraktsskrivning. Då kan du plötsligt få prutmån.
Klicka här för att svara