16 275 läst ·
62 svar
16k läst
62 svar
Enda budgivare, friskrivningsklausul, trög återkoppling
Sida 1 av 5
Hej,
Vi håller på och letar sommarstuga. Hittat ett trevligt hus som är till salu för 2 150 000. Detta är dödsbo och säljarna villa ha friskrivningsklausul. Huset har en del skavanker som bl förhöjda fuktvärden i badrummet och krypgrunden.
Huset legat till salu i ca 2 månader nu, inget bud har inkommit. Vi har lagt 1,8. Efter att ha väntat 2 dagar fick ett nej från säljaren, de vill ha mer och väntar hellre än säljer billigt.
Vi höjde till 2. Mäklaren skulle framföra budet men samtidigt informerar mig att ska vara bortrest och först på mån ska vi få ett svar.
Det här är första gg vi köper ett hus så jag är novis och uppskattar alla råd!
Vi har ju budat över oss själva, det finns friskrivningsklausul och så blir vi småirriterade på den tröga processen.
Vad tycker ni?
Vi håller på och letar sommarstuga. Hittat ett trevligt hus som är till salu för 2 150 000. Detta är dödsbo och säljarna villa ha friskrivningsklausul. Huset har en del skavanker som bl förhöjda fuktvärden i badrummet och krypgrunden.
Huset legat till salu i ca 2 månader nu, inget bud har inkommit. Vi har lagt 1,8. Efter att ha väntat 2 dagar fick ett nej från säljaren, de vill ha mer och väntar hellre än säljer billigt.
Vi höjde till 2. Mäklaren skulle framföra budet men samtidigt informerar mig att ska vara bortrest och först på mån ska vi få ett svar.
Det här är första gg vi köper ett hus så jag är novis och uppskattar alla råd!
Vi har ju budat över oss själva, det finns friskrivningsklausul och så blir vi småirriterade på den tröga processen.
Vad tycker ni?
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Som sagt, det är nog rätt normalt att det kan vara segt när flera dödsbodelägare skall komma överens, framförallt om buden ligger under vad de väntat sig. I många fall är det inte så bråttom att sälja heller för ett dödsbo. Ingen har väntat sig tillgång till det kapitalet just då.
För väldigt många år sedan tittade vi på ett hus som såldes av ett dödsbo. Huset var katastrofskick, såg ut som de bara burit ut liket, handikapps toan Stog kvar bredvid deb obäddade sängen. Det luktade konstigt i huset.
Mäklaren vägrade gå in, han stod bara utanför. Flera ifrågasatte det höga utgångspriset. Mäklaren säger då: ”det är tre dödsbodelaögare, det enda det överhuvudtaget är överens om i någon fråga är att de vill ha det här priset”. Det gjorde ju inte att man blev piggare på att köpa...
För väldigt många år sedan tittade vi på ett hus som såldes av ett dödsbo. Huset var katastrofskick, såg ut som de bara burit ut liket, handikapps toan Stog kvar bredvid deb obäddade sängen. Det luktade konstigt i huset.
Mäklaren vägrade gå in, han stod bara utanför. Flera ifrågasatte det höga utgångspriset. Mäklaren säger då: ”det är tre dödsbodelaögare, det enda det överhuvudtaget är överens om i någon fråga är att de vill ha det här priset”. Det gjorde ju inte att man blev piggare på att köpa...
Här är det 2 vuxna barn i 40 årsåldern och ex-fru.
Vi inte riktigt vet vad de förväntar sig (iof vet man det sällan), mäklaren inte säger så mkt heller. Det kan vara så att det tar tid för dem att prata ihop sig eller så är der mäklaren som köra sina tricks.
Huset lades ut till försäljning väldigt fort efter att ägaren gick bort vad jag förstod så där kom de överens.
Sedan så blir det inte svårt att tänka att om de har kommunikationsproblem så spelar egentlugen vårt bud mindre roll: de kanske har svårt att komma överens även om vi skulle tänka oss några mille mer.
Just nu is i magen!
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Överhuvudtaget så får man nog oftast räkna med att det blir ett segt förlopp om man försöker köpa under begärt pris. Om det begärda priset är ett uppenbart överpris, i förhållande till annat som sålts i området. Då kan man ta det som en signal att strategin är att gå ut högt, och förhandla lägre. Men om priset är i paritet med vad liknande hus sålts för i området, då räknar troligen säljarna med att få lite mer än det begärda priset. Sedan kan det vara en missbedömning från säljarna ex. att de inte inser hur dåligt skick huset är i.
En ovanligt "öppen" mäklare berättade för mig, att om de har ett objekt som de bedömer är svårsålt, man behöver invänta rätt köpare. Då går det inte att räkna med att få igång en budgivning. Då går de ut med ett pris som ligger över vad de förväntar sig. Går de ut med ett för lågt pris, så går det inte att få upp det om man bara har en spekulant åt gången, kanske med 2 - 3 månader mellan.
Är det ett attraktivt objekt, där man kan räkna med flera spekulanter, så lägger man sig i underkant av "prisfönstret", för att trigga igång en budgivning.
En ovanligt "öppen" mäklare berättade för mig, att om de har ett objekt som de bedömer är svårsålt, man behöver invänta rätt köpare. Då går det inte att räkna med att få igång en budgivning. Då går de ut med ett pris som ligger över vad de förväntar sig. Går de ut med ett för lågt pris, så går det inte att få upp det om man bara har en spekulant åt gången, kanske med 2 - 3 månader mellan.
Är det ett attraktivt objekt, där man kan räkna med flera spekulanter, så lägger man sig i underkant av "prisfönstret", för att trigga igång en budgivning.
Hmm.. svårt att bedöma det där med priset här då det inte säljs mycket i område. Det finns ett hus i närområde som ligger till salu just nu för högre pris samtidigt som det är dubbelt så stort, renoverades nyligen ”galet mkt” enligt säljaren och besiktningsprotokollet är totalt grönt.
Här har vi förhöjda fuktnivåer, kökrenovering som väntar plus friskrivningsklausul.
Har kikat lite på slutpriser det senaste året och tycker att 2 mille är nog taket. Men vad vet jag?
Här börjar jag undra om det ens blir någon försäljning. Kanske är för otålig

Här har vi förhöjda fuktnivåer, kökrenovering som väntar plus friskrivningsklausul.
Har kikat lite på slutpriser det senaste året och tycker att 2 mille är nog taket. Men vad vet jag?
Här börjar jag undra om det ens blir någon försäljning. Kanske är för otålig
Hej
När det gäller Friskrivningen så är det vanligt vid dödsbo, men du bör ta reda på vad du ger dig in i för objekt.
köpte själv en stuga förra året, utgångspris 1,5 på våren, sänkning till 1,3 i juli, jag la ett bud på 900 i augusti, vi kom överens om 1 i September. Processen kan ta tid, om det inte är en ””värdering” dödsboet är ute efter.
När det gäller Friskrivningen så är det vanligt vid dödsbo, men du bör ta reda på vad du ger dig in i för objekt.
köpte själv en stuga förra året, utgångspris 1,5 på våren, sänkning till 1,3 i juli, jag la ett bud på 900 i augusti, vi kom överens om 1 i September. Processen kan ta tid, om det inte är en ””värdering” dödsboet är ute efter.
Det är väl inte konstigt om det tar lite tid! Ägarna vill väl vänta och se om det kan komma in några fler bud när de nu har fått ett. Jag tycker man ser annonser på hus där ett bud under utgångspris legat i flera månader. Men det beror väl på hur attraktivt område det är också.
Tusen tack för era svar!
Jag har nu förstått att vad gäller dödsbo så får man vara beredd på att det tar tid.
Det jag inte vill är att lägga tid på något som de antingen värderar genom mig eller inte kommer sälja för att de inte kommer överens. Dom sagt huset legat till försäljning i 2 månader redan. Några få som tittat, inga bud, fuktskador.
Området är inte särskilt attraktivt men vi gillar det. Och där är ju folk olika (som tur är!).
Så tänkte jag också! 150 hit eller dit... Annars står huset bara tomt och familjen bor i andra delen av landet.
Undrar hur aggressiv bör jag vara. Nu har jag ändå bjudit över mig själv med 200.. Is i magen vad? Å andra sidan kikar vi på annat hus samtidigt...
Jag har nu förstått att vad gäller dödsbo så får man vara beredd på att det tar tid.
Det jag inte vill är att lägga tid på något som de antingen värderar genom mig eller inte kommer sälja för att de inte kommer överens. Dom sagt huset legat till försäljning i 2 månader redan. Några få som tittat, inga bud, fuktskador.
Området är inte särskilt attraktivt men vi gillar det. Och där är ju folk olika (som tur är!).
Så tänkte jag också! 150 hit eller dit... Annars står huset bara tomt och familjen bor i andra delen av landet.
Undrar hur aggressiv bör jag vara. Nu har jag ändå bjudit över mig själv med 200.. Is i magen vad? Å andra sidan kikar vi på annat hus samtidigt...
Ha is i magen, de måste säkert prata ihop sig och det är lätt som säljare att vara principiell gällande priset när man inte sitter sjön och faktiskt behöver sälja. Man har ju all tid i världen. Har själv varit där. Det tog någon vecka att släppa principerna och inse att det är rätt skönt att bli av med huset för några hundratusen mindre än vad man tänkt sig.M MayaP skrev:Tusen tack för era svar!
(Varje gång du höjer ditt eget bud så visar du dessutom att du kan och är villig att betala mer pengar för huset än det nuvarande budet.)
Exakt! Första budet var 1,8. Sedan höjde vi till 1,9 man samtidigt sa vi att ok, vi sparar allas tid , låt oss lägga 2. Vi ska få ett svar på måndag men vi är villiga höja som max 50 000 endast. Jag tror bäst blir att få dem att vänta lite på den lilla höjningen.
Fundera istället på om du kan erbjuda något bättre än pengar.exempelvis erbjuda att du tar hand om "skräpet" som står kvar i garaget.M MayaP skrev:
Ett dödsbo kanske inte är intresserade av att städa upp i huset.