14 168 läst ·
33 svar
14k läst
33 svar
Säljaren / mäklaren tar bort bud i budlistan.
Tror man pratar om olika saker här. Budgivningslistan som överlämnas till köpare och säljare vid kontrakt eller tillträde skall ovillkorligen innehålla alla av mäklaren mottagna bud. Även dolda bud är med på denna lista.
Den budgivningslista som publiceras via hemsidan och uppdateras i realtid är inte densamma och skall inte förväxlas. Listan som publiceras via hemsidan kan ändras då en budgivare tex. annullerar sitt senaste, kanske högsta bud, då kommer det budet att försvinna från listan då det inte längre är relevant.
Förstår ni skillnaden?
Den budgivningslista som publiceras via hemsidan och uppdateras i realtid är inte densamma och skall inte förväxlas. Listan som publiceras via hemsidan kan ändras då en budgivare tex. annullerar sitt senaste, kanske högsta bud, då kommer det budet att försvinna från listan då det inte längre är relevant.
Förstår ni skillnaden?
Ja visst är det två olika saker, om än inte helt orelaterade. Det var inte det jag reagerade på.O olomar skrev:
Ärendet handlar ju just om hur buden redovisas på hemsidan och kravet på att samtliga bud i så fall skall redovisas där om inget annat framgår. Men du menar trots det att "irrelevanta" bud, i TS fall bud som enligt mäklarens uppgift förkastats av säljaren, kan tas bort från hemsidan. Så det hade så klart varit intressant om du hade utvecklat det påstående lite mer.
Själv kan jag inte dra mig till minnes att jag varit med om någon budgivning där bud försvunnit från hemsidan, utan när någon dragit tillbaka ett bud har det fortfarande stått kvar i listan som "återkallat" eller liknande.
Klicka här för att svara