Jag har ute mitt hus på försäljning.
Samtidigt kom det ut ett radhus/kedjehus jag fastnade för. Ägaren hade redan flyttat.

Mäklaren ringde upp angående radhuset och sa att budgivningen va igång. Jag förklarade att jag vågar inte lägga bud innan jag vet att mitt hus är sålt.

Han sa då. Bra att veta är att de har sälja eller om han sa köpar klausul.
Minst 2 månader. Max 4 månader.

( Detta va fredag eftermiddag. Stressad som satan på jobbet så jag lyssnade inte helt vad det innebar. Tänkte att jag söker om detta efter)

Och här står jag. Och fattar inte vad det innebär.. Om jag har lånelöfte kan jag då buda och skulle jag vinna budet så betalar jag när mitt hus är sålt?

Men finns det någon hake? Om mitt hus inte blir sålt innan 4 månader. Får ägaren då lägga ut annonsen och börja om sin försäljning då? Får jag i så fall betala något för besväret?

Kan någon förklara vad detta innebär. Eller är det guldläge att göra detta då jag väldigt gärna vill ha huset

Mvh

BirgitS
Skulle nog säga att det är omöjligt att veta vad just den mäklaren menar exakt. Det förekommer klausuler om att köpet går tillbaka om köparen inte får sitt hus sålt inom en viss tid. Men exakt hur de är formulerade med tider, betalningar etc. varierar antagligen.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Det gäller att titta väldigt noga på hur en sådan kalusul är skriven. Det finns som sagt rä'tt många varianter.

Det är väl klart att om du lyckas sälja ditt nuvarande boende inom den tidsfrist som ges av klausulen, så är att säkert bra. Det intressanta är vad som händer om du inte lyckas sälja inom tiden.

Där finns klausuler som binder dig till köpet efter ex. max. 4 månader. Det innebär att du förväntas slutbetala och tillträda efter max 4 månader. Lyckas du inte så är det lika illa som om du ångrar dig. Du blir skadeståndskyldig mot säljaren. Räkna med att minst handpenningen ryker.

Det finns klausuler som tydligt anger att DU har rätt att häva köpet om du inte lyckas sälja inom tiden, och att handpenningen då skall återbetalas. En sådan klausul kan vara bra för dig som köpare. Men rätt riskabel fär säljaren.

Och så en massa mellanting av dessa. Läs väldigt noga, och fundera över olika värsta scenarier.

• Gilla
olomar och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.