10 723 läst ·
7 svar
11k läst
7 svar
Handpenning vid försäljning
Jag ska sälja mitt hus, har sålt för 2 500 000:- tillträde sker 1/4 . Jag har lån på ca. 1 500 000:-. Köparna skall på onsdag betala 250000:- i handpenning (10%) till mäklarens klientmedelskonto. arvodet blev 51000:-.
Frågan är:
När får jag ta del av handpenningen ?. Skall den betalas till banken eller ligger den hos mäklaren tills köparen slubetalat och tillträtt huset ?.
Eller kan jag få den från mäklaren direkt efter han har dragit av sitt arvode ?
Nån som vet ?
Vänligen
/ Bobban
Frågan är:
När får jag ta del av handpenningen ?. Skall den betalas till banken eller ligger den hos mäklaren tills köparen slubetalat och tillträtt huset ?.
Eller kan jag få den från mäklaren direkt efter han har dragit av sitt arvode ?
Nån som vet ?
Vänligen
/ Bobban
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Det beror på vad ni avtalat i köpekontraktet.
Det brukar också upprättas ett separat avtal avseende klientmedelshantering men det normala är väl att du erhåller handpenningen inom nån vecka (köparen brukar ha en vecka på sig att betala handpeningen) efter det att avtalet är påskrivet.
Finns det en besiktningsklausul som säger att köparen har rätt att besiktiga EFTER det att avtalet är påskrivet brukar handpenningen utbetalas efter det att besiktningsfristen löpt ut.
Det brukar också upprättas ett separat avtal avseende klientmedelshantering men det normala är väl att du erhåller handpenningen inom nån vecka (köparen brukar ha en vecka på sig att betala handpeningen) efter det att avtalet är påskrivet.
Finns det en besiktningsklausul som säger att köparen har rätt att besiktiga EFTER det att avtalet är påskrivet brukar handpenningen utbetalas efter det att besiktningsfristen löpt ut.
Aha, finfint. Tack för snabba svaret ! 
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Ja det är ju det vanliga men inget måste. Inget hindrar att man avtalar om andra utbetalningstidpunkter.Hemmakatten skrev:
Några uppmärksammade fall med Erik Olssons fastighetsförmedling har uppmärksammat branschen på potentiella problem som kan undvikas genom att mäklaren håller inne handpenningen fram till tillträdet.
Avtalsfrihet råder dock.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 321 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 321 inlägg
Det förekommer säkert men det är nog inte normalfallet.-MH- skrev:
Normalt betalas handpenningen ut direkt då villkoren för köpet är uppfyllda vilket vanligen är just när handpenningen har erlagts. Vid förekomst av sk svävarvillkor, tex besiktningsklausul, deponeras handpenningen normalt hos mäklaren i avvaktan på att villkoren uppfylls.
Därefter utbetalas handpenningen och mäklaren erhåller då också sin provision.
Det råder avtalsfrihet så man kan inom vissa ramar avtal som man vill. Ofta används standardformuleringar som mäklaren tar med i sitt avtalsförslag.
I ett uppmärksammat fall med köp av bostadsrätt har frågan uppkommit om möjligen mäklaren under vissa omständigheter bör vänta till tillträdet med att utbetala handpenning men då gäller det väldigt speciella omständigheter.
I normalfallet finns det ingen anledning att vänta med att utbetala handpennningen.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Iofs så visar ju dte fallet att OM bostaden är belånad till ett belopp som ligger nära eller tom. över det belopp köparen skall betasla så finns dte all anledning att säkerställa att handpenningen inte kommer säljaren till del förrän vid tilträdet.
Det finns då helt enkelt ingen säkerhet för pengarna. Vid mera normala affärer så är ju för det mesta bostaden värd mer än den är belånad för, då finns där en säkerhet i bostaden, även om man inte direkt tar ut inteckningar.
Det finns då helt enkelt ingen säkerhet för pengarna. Vid mera normala affärer så är ju för det mesta bostaden värd mer än den är belånad för, då finns där en säkerhet i bostaden, även om man inte direkt tar ut inteckningar.
Klicka här för att svara