11 132 läst ·
18 svar
11k läst
18 svar
Bryta köpekontrakt som säljare
Enligt den här tråden:Nyfniken skrev:
http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/128472-saeljer-huset-stylingtips-behoevs.html
En tröskelplåt till altandörren.
(sist jag handlade plåt kostade blecket ca 150:-
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 319 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 319 inlägg
Besiktningsklausulen kan ha lite olika utformning. Numera är det vanligt att någon beloppsgräns ej anges. Köparen kan häva pga i stort sett vad som helst, även helt obetydliga eller tom irrelevanta fel. Tröskelbläck eller saknad listbit kan vara fullgott skäl för hävning.FredrikR skrev:
Den tidigare vanliga besiktningsklausulen med beloppsgräns gav upphov till mängder med tvister kring tolkning vad gäller kostnaden och förekommer mer sällan idag.
Nu vet vi ju inte hur klausulen är utformad så vi får gissa eller så kanske TS kan lägga in klausulen här.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 319 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 319 inlägg
Precis och i detta fall är det i praktiken upp till SÄLJAREN (TS) att helt enkelt inte gå med på prutning/prisreduktion, åtgärdande etc.cust3000 skrev:Det är upp till SÄLJAREN att pruta på priset om fel hittats i besiktningen, KÖPAREN har valet att fullfölja köpet eller häva det.
Som tidigare inlägg sagts, om säljaren hävdar att prislappen gäller är det upp till köparen att dra sig ur!
Annat är det med dolda fel, men det kan säljaren försäkra sig mot.
Spiderman: om jag vore du skulle jag be köparna att dra något gammalt över sig.
Lycka till!
Vill då KÖPAREN häva är det upp till köparen. Väljer köparen att INTE häva är det avtalet som gäller. OPRUTAT i detta fall
Nja, ur just den aspekten är det ett lysande exempel på något som köparen har all rätt att gnälla om. Jag tror min poäng gick dig helt förbi.morsan skrev:
(Efter att ha läst tråden FredrikR hänvisade till kan jag bara konstatera att TS har fått bra råd.)
Redigerat:
Klicka här för att svara