Thomas59
FredrikR skrev:
Dom lär ju vetat vad dom köpt, och för att besiktningsklauseln ang. hävning ska vara aktuell bör väl felen vara av så allvarlig karaktär att hävning eller åtgärdande av dom är aktuellt.
Således inte tröskelbleck eller nån sned eller saknad listbit mm.
Besiktningsklausulen kan ha lite olika utformning. Numera är det vanligt att någon beloppsgräns ej anges. Köparen kan häva pga i stort sett vad som helst, även helt obetydliga eller tom irrelevanta fel. Tröskelbläck eller saknad listbit kan vara fullgott skäl för hävning.

Den tidigare vanliga besiktningsklausulen med beloppsgräns gav upphov till mängder med tvister kring tolkning vad gäller kostnaden och förekommer mer sällan idag.

Nu vet vi ju inte hur klausulen är utformad så vi får gissa eller så kanske TS kan lägga in klausulen här.

Thomas59
cust3000 skrev:
Det är upp till SÄLJAREN att pruta på priset om fel hittats i besiktningen, KÖPAREN har valet att fullfölja köpet eller häva det.
Som tidigare inlägg sagts, om säljaren hävdar att prislappen gäller är det upp till köparen att dra sig ur!

Annat är det med dolda fel, men det kan säljaren försäkra sig mot.

Spiderman: om jag vore du skulle jag be köparna att dra något gammalt över sig.
Lycka till!
Precis och i detta fall är det i praktiken upp till SÄLJAREN (TS) att helt enkelt inte gå med på prutning/prisreduktion, åtgärdande etc.

Vill då KÖPAREN häva är det upp till köparen. Väljer köparen att INTE häva är det avtalet som gäller. OPRUTAT i detta fall:D

morsan skrev:
Ja, det var ett riktigt dåligt exempel för flyttstädning är väl något som alltid ska göras om inte annat överenskommits?
Nja, ur just den aspekten är det ett lysande exempel på något som köparen har all rätt att gnälla om. Jag tror min poäng gick dig helt förbi.

(Efter att ha läst tråden FredrikR hänvisade till kan jag bara konstatera att TS har fått bra råd.)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.