Hej!

Hittade nedanstånde annonser på hemnet idag. Får man verkligen utforma en annons på sådant sätt? Tycker den är "aningens" missledande. På den översta annonsen står det inget om att kostnad för att uppföra huset tillkommer, medan det gör det på den nedre men långt ner i texten. Man får intrycket av att man får ett nyckefärdigt hus för angivet pris när det i verkligheten bara är tomten - även om det inses lätt att så inte kan vara fallet.

http://www.hemnet.se/beskrivning/580945?r=15

http://www.hemnet.se/beskrivning/580930?r=15

Ja. Vilseledande är det i vart fall...

"Mer än så här behöver det inte kosta... Totalentreprenad på 1½planshus där övervån. är inredningsbar på underbar tomt i vackert bel. område. Nyckelfär

Storlek
Tomtarea 1 947 m² (friköpt).

Pris
450 000 kr eller högstbjudande
"

Jo det är ju vilseledande men samtidigt så är det väl rätt uppenbart att man inte får ett nyckelfärdigt hus för det priset.

En jag tycker är mer missvisande 2 annonser som finns i det området där vi ska bygga. Då är det en annons på en tomt för 1 975 000 där det är angivet att ca 200 000 tillkommer i va- och vägavgift. Sen så finns det en annons på nyckelfärdigt hus på samma tomt för 3 950 000. Jag har fått uppgift på att det huset kostar 1 750 000. Så då blir tomt 1 975 000 + hus 1 750 000 + ca 200 000 = ca 3 925 000.

Då är det ju inte medräknat några kostnader för lagfart, pantbrev, el, telefon, byggel och iordningställande av tomten i det pris man anger för nyckelfärdigt hus. Och ändå så står det fast pris på det. Jag har funderat på att ringa mäklaren och fråga.

Ytterligare en sak som gör det mer missvisande är att det finns 2 vägar runt tomten, en gammal lite större och en nybyggd lite mindre och på tomtens annons så anges den äldre vägen och på husets annons den nybyggda vägen. Så om man inte kollar på kartan så fattar man inte ens att det är samma tomt det handlar om.

Visserligen så är ju lagfart och pantbrev sådant som alltid tillkommer när man köper hus och som aldrig står med i annonser. Men i en produktionskalkyl från ett husföretag så räknas ju det med i priset så därför tycker jag att det borde anges även här. Men även om man kan acceptera att just de kostnaderna är utelämnade så borde ju ändå de andra kostnaderna vara med. Framförallt som tomten ligger typ 3 meter lägre än vägen så bara att få en nedfart från den till tomten lär ju kosta en hel del.

Tyvärr är det väldigt vanligt med vilseledande annonser, eller till och med direkta lögner.

Ett gatukök här i stan såldes för ett tag sedan. Det ligger avigt till och det var nästan aldrig en människa där, vilket var anledningen till att det gick omkull. I annonsen så stod det "god omsättning". Nu har några stackare köpt det, lagt massor av arbete på att renovera det och säljer vietnamesisk mat där istället, och det skär i mig att se hur de sliter för något som jag vet kommer att sluta med konkurs och livslånga skulder. Jag köper mat där för att stötta dem, men det räcker ju inte. Vad fanken tänkte mäklaren på när han skrev den annonsen?

Mikael_L
Troberg skrev:
Tyvärr är det väldigt vanligt med vilseledande annonser, eller till och med direkta lögner.

Ett gatukök här i stan såldes för ett tag sedan. Det ligger avigt till och det var nästan aldrig en människa där, vilket var anledningen till att det gick omkull. I annonsen så stod det "god omsättning"...
Det var kanske god omsättning på ägare som avsågs ... q(;^;)p

Synd att köparna blev lurade, men de borde väl ha kollat föra ägarens räkneskaper samt gärna kolla hur mycket moms han betalade in genm åren.

Problemmet är att man lär sig EFTER sitt första köp, vilket i många fall kan vara för sent.

Ja, de borde kollat, men folk gör inte det. I detta fallet var det dessutom invandrare som inte känner till detaljerna i det svenska rättssystemet (vilket iofs de flesta infödda svenskarna inte heller gör), så det är ännu svårare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.