Är mitt uppe i kaklingen (äntligen!) och har nu två frågor:
- Ska kakla på undersidan av ett liggande ventilationsrör vid taket som är inbyggt med gipsskiva, går ca 50 cm ut. Går det att använda vanligt fix för att sätta plattor som då "hänger" upp och ner? Plattorna är 10x10 så de är inte överdrivet tunga men bör man ta till nån speciell metod för detta så att de sitter?
- Vad är bästa metoden för att kapa mindre snitt i plattorna? Dels har vi runda hål för spottar (5,2 cm i diameter) och dels har vi vanliga elkontakter där det skulle behövas en del "finsnickeri" för att slippa göra mosaik av plattorna...
Jag funderade på att köpa en kakelborr som gör större hål men det känns lite lyxigt för fyra hål. Sen såg jag att de hade en kakelsåg på Clas Ohlson för 59 kr, duger den tror ni? Kan man hyra även sån här utrustning?
Tips och tankar ang detta??

Första frågan:
Jag har kaklat på undersidan av en hylla. När fixet väl har torkat håller det utan problem, fram tills dess - använd tejp att hålla uppe plattorna med :)
Andra frågan:
Finns säkert fina maskiner till detta, jag har slitit med figursågen, med löstagbart blad då. Men som sagt, finns säkerligen smidigare metoder.

Vad gäller verktyg så finns det som sagt blad till vanlkig sticksåg. Bladen är hårdmetallblad, kostar några tior på ex. Bauhaus, har för mig att även CO har dem. Jag tycker att det gått väldigt enkelt att såga ut för dosor och liknande. Det kan vara en fördel om man har en sticksåg med variable hastighet. Om du sågar nära en kant så att plattan blir ömtålig så håller den bättre medan du sågar om du kan dra ner varvtalet lite. Men jag har kört på fullfart också.

Vad gäller uppoch ner kaklingen så går det även utan tejp om fixet är rätt blandat. Men det kan vara idé att ha tejp i beredskap om plattorna verkar vilja ramla ner. Plattan liksom "suger" fast i fixetnär man tryckt dit den. Det är extra noga att ni lagt på primer på gipsen på en sådan yta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.