En god vän till oss jobbar inom kök och har genom åren hört ett antal köksfläktar ;)
Hon har "sågat" ett antal fläktar vi fört på tal, eftersom de låter för mycket, över 60-65 db.

Frågan är hur mycket man "störs" av en köksfläkt i hemmet.
Vi lagar mat ofta, men det betyder ju inte att fläkten är igång dygnet runt.

Nu har vi i alla fall valt fläkt, och det blir en sån här godbit:
http://www.fjaraskupan.se/pages/select/opus.html

Den är på 52 db.
Och var dessutom billig!
13.900:- inkl moms.

Hade kollat en snarlik från Thermex som kostade över 25.000:-.......
 
Ska man ha det tyst sätter man motorn på vinden - inte inuti kåpan....

Vår externa fläktmotor med kåpa låg mellan 13 och 25 tusen - en Miele.

Det var lite otydligt var motorn sitter på din fläkt.
 
Det måste jag kolla upp närmare.
Vi kommer ju ha ett 2-planshus och jag vet inte hur man gör för att ansluta fläktrör, motor mm på vinden...

Vi hade tänkt ha kolfilter, eftersom röret annars kommer komma upp i vårat allrum på övervåningen=inte snyggt.
 
Min högst personliga åsikt är att kolfilter hör hemma i lägenheter där man inte får blåsa ut luften i självdragsystemet som är sammankopplat med alla andra lägenheter.

Kolfilter är mycket sämre än en "riktig" fläkt.

Vårt fläktrör skulle också hamnat rätt uppe i ovanvåningens rum, men vi lade röret i bjälklaget. Det är ok så länge man får plats med brandhärdig isolering samt ordentligt med rensluckor vid 90-gradersböjarna.

Provläggning av 160-rören i 170-bjälklag:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/oktober/2003-10-12/IMG_2088.jpg

Det blir lite böjar - hoppas det går att rensa i framtiden:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/oktober/2003-10-12/IMG_2090.jpg

nina syr isolering:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/november/web/IMG_2152.jpg

Röret läggs i bjälklaget - lite tjockare än bjälklaget, men vi sänkte taket i köket - då fick det plats.
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/november/2003-11-24/web/IMG_2221.jpg

Vi sydde isoleringen på plats i schaktet.
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/november/2003-11-24/web/IMG_2206.jpg

Kåpan fastskruvad:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/04-april/04-30/web/IMG_3275.jpg

Färdigt:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/05_maj/05-25/web/IMG_3312.jpg
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.