2 342 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Fläktkåpor som för oväsen
En god vän till oss jobbar inom kök och har genom åren hört ett antal köksfläktar 
Hon har "sågat" ett antal fläktar vi fört på tal, eftersom de låter för mycket, över 60-65 db.
Frågan är hur mycket man "störs" av en köksfläkt i hemmet.
Vi lagar mat ofta, men det betyder ju inte att fläkten är igång dygnet runt.
Nu har vi i alla fall valt fläkt, och det blir en sån här godbit:
http://www.fjaraskupan.se/pages/select/opus.html
Den är på 52 db.
Och var dessutom billig!
13.900:- inkl moms.
Hade kollat en snarlik från Thermex som kostade över 25.000:-.......
Hon har "sågat" ett antal fläktar vi fört på tal, eftersom de låter för mycket, över 60-65 db.
Frågan är hur mycket man "störs" av en köksfläkt i hemmet.
Vi lagar mat ofta, men det betyder ju inte att fläkten är igång dygnet runt.
Nu har vi i alla fall valt fläkt, och det blir en sån här godbit:
http://www.fjaraskupan.se/pages/select/opus.html
Den är på 52 db.
Och var dessutom billig!
13.900:- inkl moms.
Hade kollat en snarlik från Thermex som kostade över 25.000:-.......
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ska man ha det tyst sätter man motorn på vinden - inte inuti kåpan....
Vår externa fläktmotor med kåpa låg mellan 13 och 25 tusen - en Miele.
Det var lite otydligt var motorn sitter på din fläkt.
Vår externa fläktmotor med kåpa låg mellan 13 och 25 tusen - en Miele.
Det var lite otydligt var motorn sitter på din fläkt.
Det måste jag kolla upp närmare.
Vi kommer ju ha ett 2-planshus och jag vet inte hur man gör för att ansluta fläktrör, motor mm på vinden...
Vi hade tänkt ha kolfilter, eftersom röret annars kommer komma upp i vårat allrum på övervåningen=inte snyggt.
Vi kommer ju ha ett 2-planshus och jag vet inte hur man gör för att ansluta fläktrör, motor mm på vinden...
Vi hade tänkt ha kolfilter, eftersom röret annars kommer komma upp i vårat allrum på övervåningen=inte snyggt.
Min högst personliga åsikt är att kolfilter hör hemma i lägenheter där man inte får blåsa ut luften i självdragsystemet som är sammankopplat med alla andra lägenheter.
Kolfilter är så mycket sämre än en "riktig" fläkt.
Vårt fläktrör skulle också hamnat rätt uppe i ovanvåningens rum, men vi lade röret i bjälklaget. Det är ok så länge man får plats med brandhärdig isolering samt ordentligt med rensluckor vid 90-gradersböjarna.
Provläggning av 160-rören i 170-bjälklag:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/oktober/2003-10-12/IMG_2088.jpg
Det blir lite böjar - hoppas det går att rensa i framtiden:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/oktober/2003-10-12/IMG_2090.jpg
nina syr isolering:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/november/web/IMG_2152.jpg
Röret läggs i bjälklaget - lite tjockare än bjälklaget, men vi sänkte taket i köket - då fick det plats.
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/november/2003-11-24/web/IMG_2221.jpg
Vi sydde isoleringen på plats i schaktet.
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/november/2003-11-24/web/IMG_2206.jpg
Kåpan fastskruvad:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/04-april/04-30/web/IMG_3275.jpg
Färdigt:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/05_maj/05-25/web/IMG_3312.jpg
Kolfilter är så mycket sämre än en "riktig" fläkt.
Vårt fläktrör skulle också hamnat rätt uppe i ovanvåningens rum, men vi lade röret i bjälklaget. Det är ok så länge man får plats med brandhärdig isolering samt ordentligt med rensluckor vid 90-gradersböjarna.
Provläggning av 160-rören i 170-bjälklag:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/oktober/2003-10-12/IMG_2088.jpg
Det blir lite böjar - hoppas det går att rensa i framtiden:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/oktober/2003-10-12/IMG_2090.jpg
nina syr isolering:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/november/web/IMG_2152.jpg
Röret läggs i bjälklaget - lite tjockare än bjälklaget, men vi sänkte taket i köket - då fick det plats.
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/november/2003-11-24/web/IMG_2221.jpg
Vi sydde isoleringen på plats i schaktet.
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/november/2003-11-24/web/IMG_2206.jpg
Kåpan fastskruvad:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/04-april/04-30/web/IMG_3275.jpg
Färdigt:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/05_maj/05-25/web/IMG_3312.jpg
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden