Jag är på jakt efter en utdragslösning till ett högskåp (210 cm högt, 40 cm brett). Jag vill alltså göra om ett befintligt högskåp till ett sånt där man drar skåpluckan rakt ut för att nå innehållet från sidan.

Jag har funnit en lösning på Theofils.se. Den är dock tämligen dyr (drygt 2 500 kr bara för insatsen). Är det någon som har tips på annan bra lösning som är billigare?

Ikea är säkert OK.

Men tänk på att om du har ett någorlunda fullpackat skåp, med ex torrvaror, så väger innehållet ganska mycket.

Dom inredningar av den typen som jag sett utanför köksutställningar i verkliga livet i fullpackade skåp, har varit ganska tunga att hantera. Man får känslan att man drar sönder dörren när man öppnar den.

Själv tycker jag att det är en mycket bättre lösning att ha hyllorna utdragbara en och en. På bra skenor med hjul.

I vårt förra hus hade vi ett IKEA högskåp där jag fixad det själv IKEA hade på den tiden inga hjulförsedda hyllor (det har dom nu). Jag köpte skenor med hjul på ClasOlsson och sågade av någon cm på hyllplanen så att skenan skulle få plats. Gick på ett par kvällar. Dessutom fixade jag en sarg runt hyllorna så att inget skulle ramla ner när hyllan var utdragen.

IKEAs utdragbara skåp har båda lådor som sitter i dörren och de som man drar ut när man vill (titta noga på bilden så syns det). Just den varianten har jag inte haft utan den "gamla" och jag upplevde inte det Hempularen skriver om... Åk till IKEA och "känn" på dem!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.